خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۹:۴۶
کد خبر : 25243
Share

آتش ریه های خوزستان را تهدید می کند

امسال تاکنون بیش از 180 هکتار از جنگل ها و مراتع خوزستان دچار آتش سوزی شده است.

امسال تاکنون بیش از 180 هکتار از جنگل ها و مراتع خوزستان دچار آتش سوزی شده است.
آتش باز هم به جان جنگل ها افتاده است. چند روز پیش جنگل های منطقه گلزاری ایذه و از شنبه نیز جنگل های الوار گرمسیری طعمه آتش سوزی شدند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان اما می گوید: پارسال 300 هکتار از جنگل های این استان سوخت اما امسال تاکنون 100 هکتار از جنگل های طبیعی، دست ساز، بیشه زارها و مراتع دچار آتش سوزی شده است.
محمد عزیزی می افزاید:با این حال تیم های مهار آتش در شهرستان های جنگلی بویژه در شمال استان شامل اندیمشک، اندیکا، باغملک، دزفول، بهبهان، مسجدسلیمان، لالی و ایذه تشکیل شده است.
وی اجرای طرح 'آتش بر' در جنگل ها را باعث کاهش آتش عنوان می کند و می گوید: برای خاموش کردن آتش در جنگل های مناطق سخت گذر و کوهستانی باید امکانات هوایی و بالگرد مورد استفاده قرار گیرد.
عزیزی اضافه می کند: به تازگی سازمان جنگل ها با نیروی هوایی سپاه تفاهمنامه ای منعقد کرده که در صورت نیاز از امکانات آنها استفاده شود.
به گفته وی، بیشتر آتش سوزی ها در مراتع خشک شده رخ می دهد و کمتر از 30 درصد آن در جنگل هاست.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی خوزستان همچنین اظهار می کند: دلیل بیشتر آتش سوزی ها سهل انگاری، گرمای بیش از حد و یا سوزاندن کاه و کلش مزارع است اما در برخی شهرستان ها بیشتر پس از درگیری طایفه ای برخی افراد اقدام به آتش سوزی عمدی جنگل و مراتع می کنند.
وی می افزاید: از پارسال تاکنون 9 پرونده درباره آتش سوزی های عمدی در اندیمشک و ایذه تشکیل شده و برخی از متخلفان به زندان رفتند.
وی تاکید می کند: بهترین افرادی که می توانند به خاموش کردن آتش در جنگل کمک کنند مردم محلی هستند اما بکارگیری جوامع محلی و خرید تجهیزات نیاز به تامین اعتبار دارد.
عزیزی با بیان اینکه در کشور خشک ایران 40 درصد آب کشور از جنگل های زاگرس تامین می شود، ادامه داد: برای حفاظت از جنگل ها فرهنگسازی و تشویق مردم به مشارکت همچنین مشارکت سایر دستگاه های اجرایی بسیار اهمیت دارد؛بر اساس ماده 47 قانون جنگل ها در زمان آتش همه دستگاه های کشوری و لشکری موظف به همکاری مهار آتش هستند.
* افسانه بالگرد
برخلاف تصور برخی که جنگل را محلی برای تفریح و زندگی حیوانات می دانند، جنگل ها زیستگاه های مهم جهان به شمار می آیند که حدود یک سوم سطح خشکی های زمین را شامل می شوند.
فواید آن اما بسیار فراتر است. جنگل ها و تالاب ها ریه های زمین هستند.
شمال خوزستان را بخشی از جنگل های زاگرس با وسعت بیش از 35 هزار کیلومترمربع و در پایین تر جنگل های دز و کرخه با وسعت بیش از 30 هزار هکتار پوشانده است.
جنگل های دز و کرخه بازمانده جنگل های نیمه گرمسیر جهان هستند که در گذشته از سوریه تا ایران را فرا گرفته بودند و اکنون نابود شده اند.
آتش آخرین بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری دنیا را پارسال نه تنها در تابستان بلکه در زمستان هم درگیر کرد. چهار هکتار از جنگل های 'زاویه' در دزفول زمستان پارسال سوخت. بیش از 10 مورد آتش سوزی نیز پارسال 120 هکتار از جنگل های کرخه را خاکستر کرد. دلیل اصلی این آتش سوزی ها خشکسالی شدید به ویژه در حوضه رودخانه کرخه عنوان شد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان می گوید: امسال تاکنون حدود 80 هکتار از جنگل ها در مناطق حفاظت شده دچار آتش سوزی شد که 2.5 هکتار آن مربوط به منابع طبیعی(جنگل های زاویه دزفول) است.
آرمین صارمی فر بیشتر آتش سوزی ها را در شهرستان های مسجدسلیمان، اندیکا و پارک های ملی دز و کرخه عنوان می کند و می افزاید: 70 درصد آتش سوزی ها در پارک های ملی دز و کرخه بوده است.
وی تاکید می کند: تشدید خشکسالی عامل اصلی آتش سوزی و گسترش آن است و جنگل ها مستعد خطر هستند اما در سایر فصول حوادث طبیعی و یا انسان ساخت عامل اصلی آتش سوزی هستند.
صارمی فر توضیح می دهد: فراهم آمدن 'مثلث آتش' در جنگل ها شامل گرما، ماده سوختنی و اکسیژن، از عوامل آتش سوزی است.
وی با تاکید بر استفاده از تجهیزات هوایی برای مهار آتش در مناطق کوهستانی، اظهار می کند: تاکنون تجربه استفاده از بالگرد را نداشتیم و در مناطق سخت گذر به دلیل نبود دسترسی ناچار به استفاده از ابزار ساده مانند بیل و سطل آب هستیم به همین دلیل است که بدون کمک مردم محلی امکان مهار آتش سوزی وجود ندارد.
صارمی فر با اشاره به تفاوت حریق در جنگل و یا در شهر، می گوید: دسترسی و گستردگی جنگل به ویژه در زمانی که باد شروع به وزیدن کند باعث آسیب جدی می شود.
به گفته وی، خرید پاره ای تجهیزات و آموزش حدود 20 محیط بان در این راستا انجام شده است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان اساسی ترین راهکار کاهش آتش سوزی را مدیریت منابع آب در پایین دست حوضه های آبی عنوان می کند و می افزاید: بسیاری از جنگل ها همچون جنگل های دز و کرخه به دلیل کمبود آب و جاری نشدن سیلاب رودخانه ها خشک شده و پوشش گیاهی آنها دچار تحول شده است.
وی سوزاندن پس مانده مزارع را برای آماده سازی کشت بعدی در زمین کشاورزی، نیز از عوامل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع می داند و می گوید: آتش زدن کاه و کلش پس از برداشت محصول در کشاورزی مرسوم شده که جهاد کشاورزی برای جلوگیری از این اقدام باید وارد عمل شود.
*خارج از رده ها برای آتش نشانی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با اشاره به خسارت های بسیار آتش سوزی در جنگل ها می گوید: آتش سوزی در جنگل های این استان پارسال 170 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.
هاشم بالدی درباره تفاهم نامه استفاده از امکانات هوایی برای مهار آتش اظهار می کند: قرار بود هواپیماهای از رده خارج برای مهار آتش آماده سازی شود اما این مساله هنوز در حد تفاهمنامه مانده و عملیاتی نشده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.