خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۹:۰۴
کد خبر : 25237
Share

برنامه جامع "مبارزه با قاچاق کالا و ارز" خوزستان تصویب شد

استاندار خوزستان بر لزوم فرهنگ‌سازی و حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های تجاری سالم و شفاف به منظور کاهش چشمگیر قاچاق تاکید کرد.

استاندار خوزستان بر لزوم فرهنگ‌سازی و حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های تجاری سالم و شفاف به منظور کاهش چشمگیر قاچاق تاکید کرد.
عبدالحسن مقتدایی در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان که امروز(11 مرداد ماه) برگزار شد، اظهار کرد: طرح جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خوزستان شش راهبرد اصلی دارد. این راهبردها شامل سالم‌سازی و شفاف‌سازی گردش پول و ارز، بهبود تسهیل جریان تجارت قانونی، سامان‌دهی و کنترل موثر مرزها و مبادی رسمی ورود و خروج کالا، افزایش ریسک قاچاق کالا و ارز از پیش از مبادی تا سطح عرضه، ارتقا سهم و نقش ظرفیت‌های فرهنگی پژوهشی و آماری در مبارزه همه‌جانبه با قاچاق کالا و ارز و سامان‌دهی و کنترل موثر مرزها و مبادی رسمی ورود و خروج کالا هستند.
وی بر لزوم بهبود تسهیل جریان تجارت با هدف بهبود فرآیندهای گمرکی و ساماندهی و تسهیل فرآیند حمل و نقل و ترانزیت تاکید کرد و گفت: این طرح جزو طرح‌های ملی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و راهبردها و اهداف آن کشوری اما برنامه‌های تفصیلی آن، بومی و استانی است که به صورت تخصصی در کارگروه استانی مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته شده است.
مقتدایی افزود: باید حواسمان باشد و شرایط به گونه‌ای تدوین و نظم داده شود که هیچ زمینه‌ای برای تخلف نباشد و اگر تخلفی هم رخ دهد، سریع خودش را نشان بدهد.
استاندار خوزستان با تقدیر از همکاری نیروی انتظامی و مرزبانی در فراهم آوردن زمینه‌های حضور در نقاط صفر مرزی از چذابه تا شلمچه و بندرشادگان، بیان کرد: سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌ها مانند گمرک و بندر نیز همت کرده‌اند و اگر این همت و هماهنگی همگی نبود، امروزه به این توفیقات دست نمی‌یافتیم.
مقتدایی با اشاره به رونق بندرشادگان گفت: در این بندر در حال حاضر 100 لنج و شناور در حال تردد بوده و این به معنای امنیت مرز و اشتغال است. وقتی مجموعه واردات مجاز آنها نیز محقق شود، شهر هم رونق بیشتری پیدا می‌کند. اکنون بیش از 500 شغل ایجاد شده و شاهد افزایش  چشمگیر صادارت نیز در این بندر بوده‌ایم.
وی با اشاره به بازارهای مرزی استان ادامه داد: رونق در مرز شلمچه هم به لحاظ میزان تردد و هم از نظر کالا از افتخارات منطقه است.
استاندارخوزستان اظهار کرد: براساس گزارش واصله، خوزستان با وجود داشتن هفت بندر در میان استان‌های مرزی کشور حداقل موارد قاچاق را در کشور داشته است.
وی تصریح کرد: اگر اقتصاد در مرز فعال شود، موارد قاچاق کم خواهد شد و مردم به سراغ کارهای قانونی می‌روند.
مقتدایی تاکید کرد: در بررسی و تدوین همین طرح مبارزه با قاچاق محوری‌ترین نظرات کارشناسی از سوی استان خوزستان ارایه شد و مکمل این دستورالعمل‌ها، اجرای تمهیدات لازم و سازوکارهای لازم است که در مبادی ورودی بطور قانونی و اساسی و محکم کنترل انجام شود تا دیگر خیالمان در درون استان راحت باشد.
استاندار خوزستان در بخش دوم این جلسه با اشاره به اهمیت سامان‌دهی مبادلات مرزی، به ضرورت تشکیل تعاونی های مرزنشینان اشاره کرد و گفت: چنانچه در مرزها معیشت و رونق اقتصادی باشد، خود مردم سرباز بدون سلاح و برقرارکننده امنیت هستند.
وی بیان کرد: تشکیل تعاونی مرزنشینان از جمله فرصت‌ها و امکانات مناسب است که جا دارد به طور شایسته از آن استفاده شود و این حق مردم است که از امتیازات و این فرصت‌ها بهره‌مند شوند. این دستورالعمل بر اساس آیین‌نامه‌ها و قوانین موجود است و با استفاده از اختیارات منطقه‌ای، می‌تواند به خوبی احیا و اجرا شود.
مقتدایی گفت: این مزیت،  صرفا برای قشر محروم مرزنشین نیست و اقشار مختلف فرهنگی، نظام کشاورزی و حتی پزشکی نیز می‌توانند به آن ورود کنند و با تشکیل تعاونی‌های مرزی، در رونق اقتصاد آن مناطق و بالا رفتن معیشت مردم نقش داشته باشند. جماعت کارآفرین ما در مرز هستند و با استفاده از طرح موجود می‌توانند تعاونی تشکیل دهند.
استاندارخوزستان همچنین  با اشاره به راه‌اندازی بازارچه اروندکنار گفت: حتی می‌توانیم مجوز 5 بازارچه دیگر را نیز بگیریم.
مقتدایی افزود: قسمتی از بخش اسماعیلیه در اهواز مرزی محسوب می‌شود و با استفاده از آن توانسته‌ایم امتیاز تاسیس تعاونی مرزنشینان را برای اهواز نیز بگیریم.
در این جلسه برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تصویب نهایی رسید.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.