خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
کد خبر : 24317
Share

همه‌پرسی سرنوشت‌ساز یونان آغاز شد

میلیون‌ها تن از شهروندان یونان برای همه‌پرسی مهم امروز یکشنبه درباره پذیرش شرایط بسته کمک‌های مالی جهانی به پای صندوقهای رای رفته‌اند.

میلیون‌ها تن از شهروندان یونان برای همه‌پرسی مهم امروز یکشنبه درباره پذیرش شرایط بسته کمک‌های مالی جهانی به پای صندوقهای رای رفته‌اند.
حوزه‌های اخذ رای از ساعت ۷ صبح به وقت محلی باز شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که نخستین نتایج این همه‌پرسی شامگاه یکشنبه مشخص شود.
روز جمعه و در پایان فرصت تبلیغاتی مخالفان و موافقان این بسته کمک‌های مالی، راهپیمایی‌های بزرگی در یونان برگزار شد.
یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی یونان، دیروز شنبه (۴ ژوییه) گفت که اتحادیه اروپا "هیچ صلاحیت قانونی" برای طرد یونان از حوزه یورو ندارد.
در آستانه برگزاری همه‌پرسی روز یکشنبه، واروفاکیس وام دهندگان به آتن را به ایجاد رعب و وحشت در میان مردم یونان متهم کرد.
وزیر دارایی یونان در گفتگو با روزنامه اسپانیایی ایل‌موندو گفت: "چرا ما را مجبور به تعطیلی بانک‌ها کردند؟ برای اینکه مردم را بترسانند. ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، تروریسم نامیده می‌شود."
در همین حال، وزیر دارایی آلمان که یکی از اصلی‌ترین منتقدان سیاست‌های مالی یونان محسوب می‌شود گفته است اگر یونان از حوزه یورو خارج شود این اقدام موقتی خواهد بود.
"رقابت فشرده"
برنامه کنونی کمک‌های مالی به یونان که از حمایت کمیسیون اروپا، صندوق بین‌المللی پول، و بانک مرکزی اروپا برخوردار بود روز سه شنبه به پایان رسید.
بانک‌های یونان از روز سه شنبه به مدت یک هفته تعطیل شدند.
واروفاکیس گفته است که نتیجه همه‌پرسی هر چه باشد بانک‌های این کشور روز سه شنبه این هفته بازگشایی می‌شوند و دولت این کشور همچنان برای رسیدن به توافق با وام دهندگان تلاش خواهد کرد.
ده‌ها هزار تن از هواداران و مخالفان بسته پیشنهادی کمک‌های مالی تازه جمعه شب تجمع‌های گسترده ای برپا کردند.
الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان خطاب به هوادارانش گفت که یونانی‌ها باید به دور تازه ریاضت اقتصادی که از سوی اروپایی‌ها تحمیل شده "مفتخرانه پاسخ منفی بدهند."
به گفته سیپراس، رای "منفی" در همه‌پرسی روز یکشنبه به معنای خروج یونان از اتحادیه اروپا نیست. اما منتقدان نخست وزیر یونان می‌گویند که او نمی‌تواند به وعده خود پایبند بماند.
برگزارکنندگان همه‌پرسی در یونان به تلاش‌های خود برای آماده سازی حوزه‌های اخذ رای سرعت بخشیده و هلی‌کوپترهای نظامی وظیفه انتقال صندوق‌های رای به صدها جزیره این کشور را به عهده گرفته‌اند.
حزب چپگرای "سیریزا" در انتخابات ماه ژانویه توانست با برنامه‌ای که در مخالفت با سیاست‌های ریاضت اقتصادی بود به پیروزی دست یابد و تشکیل کابینه دهد.
کمیسیون اروپایی، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا و یکی از سه وام دهنده بزرگ به یونان، از مقام‌های آتن خواسته است تا برای اجرای تعهداتش در بازپرداخت بدهی‌ها از میزان حمایت‌های دولتی بکاهد و نرخ مالیات را افزایش دهد.
همه پرسی حیاتی
تحلیلگران معتقدند این همه پرسی می‌تواند نقشی حیاتی در حضور یونان در «یورو» یا حتی «اتحادیه اروپا» ایفا کند.
پاول توکارسکی، از موسسه آلمانی روابط بین‌الملل و امور امنیتی، می‌گوید رای مخالف به بازپرداخت بدهی‌ها، و احتمالا خروج یونان از حوزه «یورو» عملا «مسیر آینده یکپارچگی اروپا را مشخص خواهد کرد».


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.