خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر : 24210
Share
حکایت خودروهایی که در گمرک سازمان منطقه آزاد اروند خاک می خورد

کمبود پلاک در منطقه آزاد اروند و دپوی خودروها زیر تیغ آفتاب

این روزها خودروهای وارد شده به گمرک مناطق آزاد در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند و ترخیص کاران خودرو نیز از این وضعیت که باعث رکود فعالیت های آنان شده، گلایه مندند.بر اساس اعلام گمرک سازمان منطقه آزاد اروند، بیش از 400 خودرو به دلیل نداشتن پلاک در گمرک خرمشهر بلاتکلیف است

ترخیص کاران خودرو در گمرک سازمان منطقه آزاد اروند، از زمانبر بودن ترخیص خودور در این بخش و مشکلات مربوط به ترخیص خودرو سخن می گویند.
منطقه آزاد اروند در سال 1384 با مصوبه هیات دولت در محدوده آبادان، خرمشهر و مینوشهر فعالیت اقتصادی خود را با هدف جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش صادرات و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی جنوب خوزستان شروع کرد.
در سفر هیات دولت در دی ماه 1392 به خوزستان، محدوده منطقه آزاد اروند از 17هزار و 400هکتار به 34هزار هکتار افزایش یافت.
این روزها خودروهای وارد شده به گمرک مناطق آزاد در وضعیت بلاتکلیف به سر می برند و ترخیص کاران خودرو نیز از این وضعیت که باعث رکود فعالیت های آنان شده، گلایه مندند.
بر اساس اعلام گمرک سازمان منطقه آزاد اروند، بیش از 400 خودرو به دلیل نداشتن پلاک در گمرک خرمشهر بلاتکلیف است و به دست مالکان نرسیده است.
یکی از ترخیص کاران خودرو در گمرک منطقه آزاد اروند در گفت و گو با ایرنا در خصوص مشکلات ترخیص خودرو از گمرک این منطقه، گفت:در صورتی که مشکلی در مسیر ترخیص وجود نداشته باشد، در نهایت کار ترخیص خودرو در گمرکات بیش از پنج روز اداری طول نمی کشد.
وی که خواست نامش در گزارش برده نشود، افزود:روند ترخیص خودرو از گمرک سازمان منطقه آزاد اروند در برخی روزها به بیش از 25 روز افزایش می یابد که این موضوع، هزینه های فراوان بر گردن مالک خودرو و ترخیصکار باقی می گذارد.
وی همچنین با انتقاد از آنچه حاکم شدن رابطه به جای ضابطه در ترخیص خودرو از این گمرک، گفت:به عنوان مثال، اسفندماه سال گذشته به دلیل حجم بالای کار، ترخیصث خودرو به 30 روز نیز رسید در حالی که برخی خودروها در این بازه زمانی توانستند پنج روزه ترخیص شوند.
این ترخیص کار خودرو با انتقاد از ارائه نشدن امکانات مطلوب در موضوع پارکینگ و انبارداری خودرو، گفت:بر اساس تعرفه ها، به ازای هر شبانه روز توقف خودرو در گمرک منطقه آزاد اروند، برای خودروها از 300 تا 800 هزار ریال حق پارکینگ گرفته می شود.
این فعال در این منطقه گفت:با حساب سرانگشتی می توان دریافت که روزانه چه مبلغی از مشتریان و مالکان برای هزینه پارکینگ اخذ می شود.
وی ادامه داد:حداقل انتظاری که از مسوولان پارکینگ داریم این است که خودروها را در زیر نور آفتاب با دمای حدود 50 درجه نگهداری نکرده و حداقل برای آنها سرپناهی آماده کنند.
یکی دیگر از ترخیص کاران خودرو با نام خانوادگی«ف-ز» نیز در این خصوص به ایرنا گفت:از مسئولان گمرک سازمان منطقه آزاد اروند انتظار داریم، حال که مبالغ قابل توجهی برای ارائه خدمات از مشتریان دریافت می شود، کیفیت خدمات ارائه شده نیز ارتقاء یابد.
وی افزود:اگر یک خودرو ورودی به گمرک این منطقه تنها 15 روز در پارکینگ معطل بماند، روزانه 300 هزار ریال نیز از جیب ترخیص کاران هزینه شده و اعتبار ترخیص کار نیز پیش مشتری یا مالک خودرو خدشه دار می شود.
این فعال در این منطقه با انتقاد از آنچه بی برنامگی مسئولان گمرک سازمان منطقه آزاد اروند می خواند، افزود:انتظار داشتیم، مسئولان گمرک این سازمان با هماهنگی با راهنمایی و رانندگی مشکل نبود پلاک خودروهای ورودی را حل و فصل می کردند.
البته معاون امور عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز هفته های گذشته در گفت و گو با رسانه ها از راه اندازی ترمینال اختصاصی خودرو منطقه آزاد اروند در بندرگاه خرمشهر خبرداد.
سیدعلی شریفی اصل افزود:این ترمینال نسبت به ترخیص خودرو وارداتی بر اساس قوانین مناطق آزاد کشور اقدام کرده و خودروهای وارداتی که در ترمینال اختصاصی منطقه آزاد اروند ترخیص می شوند بر اساس تعرفه قانونی و پس از سیر مراحل قانونی تحویل صاحبان آنان می شود.
وی گفته بود:ترخیص خودرو وارداتی منطقه آزاد اروند تنها از طریق بندر خرمشهر امکانپذیر است و با راه اندازی ترمینال اختصاصی خودرو منطقه آزاد اروند، عملیات ترخیص خودرو وارداتی آسان تر می شود.
به گفته معاون امور عمرانی منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند، تعرفه خودروهای وارداتی اروپایی و امریکایی 10درصد و خودروهای آسیایی پنج درصد است.
معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند نیز در گفت و گو با ایرنا در خصوص تدبیر این سازمان برای حل مشکلات ترخیص خودرو، گفت:واردات خودرو به محدوده سازمان منطقه آزاد اروند بیش از ظرفیت این سازمان می باشد.
محمدرضا معتمدی افزود:با توافق سازمان منطقه آزاد اروند با پلیس راهور، روزانه بین 40 الی 50 خودرو حق پلاک گذاری دارد، ولی حجم واردات بیشتر از این ظرفیت می باشد.
وی اظهار داشت:در حال حاضر بیشتر از 400 خودرو در گمرک خرمشهر به دلیل نداشتن پلاک بلاتکلیف مانده و به دست مالکان نرسیده اند.
معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت:البته بدنبال این هستیم تا توافق پلیس راهور برای افزایش پلاک کردن خودرو در طول را به دست آوریم تا این خودرو ها به دست مالکینشان برسند.
معتمدی تصریح کرد: تا پایان هفته آینده 400 خودرویی که در پارکینگ گمرک خرمشهر است، پلاک گذاری شده و به مالکان تحویل می شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.