خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
کد خبر : 24200
Share
بیم و امید در متن و حاشیه مذاکرات هسته‌ای

چرا توافق بیش از هر زمان دیگری در دسترس است؟

هراندازه که دیپلمات‌ها در وین از امید برای رسیدن به توافق نهایی می‌گویند در تهران و واشنگتن دولتمردان از بیم و هشدار سخن به میان می‌آورند.هفت روز دیگر انتظار هم به زمان نهایی اعلام دستیابی به «توافق هسته ای» افزوده شد تا بیم و امیدها برای موفقیت

هراندازه که دیپلمات‌ها در وین از امید برای رسیدن به توافق نهایی می‌گویند در تهران و واشنگتن دولتمردان از بیم و هشدار سخن به میان می‌آورند.
هفت روز دیگر انتظار هم به زمان نهایی اعلام دستیابی به «توافق هسته ای» افزوده شد تا بیم و امیدها برای موفقیت و یا شکست مذاکرات هسته ای تشدید شوند.
وین، پایتخت اتریش، هتل پله کوبرگ و در نهایت اتاق‌های مذاکرات هسته ای، آخرین نقطه همه انتظارات برای پایان دادن به مناقشات 12 ساله بر سر فعالیت های هسته ای ایران هستند؛ جایی که وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه معاونان از یک سو و مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سوی دیگر با حضور یوکیا آمانو، مونیز و صالحی یک متن اصلی و پنج ضمیمه را برای نهایی کردن کار آماده کرده اند، متن و ضمایمی که همچنان با پرانتزهای اختلافی جای کار دارند.
مذاکراتی که با تماس تلفنی روحانی و اوباما روسای جمهوری ایران و آمریکا برای نخستین بار در نیویورک استارت آن زده شد در ژنو، وین، نیویورک و لوزان اولین‌های و غیرمحتمل های بسیاری را پشت سر گذاشت؛ مذاکرات اما با رساندن سطح مذاکرات به وزرای خارجه، ساکت کردن تندورها و مخالفان و رعایت همه خط قرمزها و نگارش متنی برای رسیدن به یک تفاهم و توافق برد-برد اکنون در وین متوقف شده است؛ مذاکراتی که در نتیجه 20 ماه رفت و آمدهای شلوغ دیپلماتیک می تواند توافقی به گفته محمد جواد ظریف، بر سر یک بحران غیر ضروری را به دنبال داشته باشد؛ توافقی که منافع همه اطراف مذاکره کننده را تامین می کند.
آخرین زمانی که مذاکره کنندگان برای رسیدن به توافق نهایی بر پایه لوزان تعیین کرده بودند، روز گذشته (سه شنبه) بود که با اعلام وزارت خارجه آمریکا این مذاکرات برای 7 روز دیگر تمدید شد؛ هفت روزی که تمدید مجدد آن تا حد زیادی منتفی است و نزدیک شدن توافق هسته‌ای و یا شکست مذاکرات را بیش از هر زمان دیگری گوشزد می‌کند.
منابع خبری و مقامات آگاه و نزدیک به مذاکرات در وین در چند روز اخیر و در میانه رفت و آمد وزرا به پایتخت هایشان و وین ادعا کردند که جدول زمانی لغو تحریم ها تدوین شده است و سازوکار برداشته شدن تحریم ها به عنوان یکی از موارد اختلافی در استانه حل و فصل است؛ از سوی دیگر رسانه ها از حل و فصل مناقشه بازرسی ها از تاسیساست مرتبط بافعالیت های هسته ای ایران خبر دادند و گفتند که این موضوع اختلافی نیز در آستانه حل و فصل است.
در این میان اتحادیه اروپا و آمریکا تعلیق تحریم ها علیه ایران را با اعلام تمدید هفت روزه مذاکرات برای هفت روز دیگر تمدید کردند و آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفر فردا پنجشنبه خود به تهران و دیدار با مقامات تهران خبر داد تا نبض مذاکرات در روزهای آینده با حضور صالحی و مونیز در بطن مذاکرات تندرتر بزند.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با ظریف ساعاتی پس از بازگشت وزیر خارجه از سفر یک روزه خود از تهران عنوان داشت که از گفت وگو با ظریف دلگرم شدم؛ سخنانی که در آستانه پایان ضرب الاجل نهایی می تواند بارمعنایی ویژه خود را داشته باشد. وزیر خارجه ایران ایران نیز پس از این دیدار به خبرنگاران برای نخستین بار گفت که دستیابی به توافق، امکان پذیر است؛ این در حالی است که همواره مقامات ایران و آمریکا عنوان می کردند که به مذاکرات آمده اند تا ببینند توافق امکان پذیر است یا نه.
روسای جمهوری ایران و آمریکا اما روز گذشته سه شنبه و همزمان با پایان زمان اصلی ضرب الاجل هشدارهایی را به یکدیگر دادند و زمین مذاکرات و توافق احتمالی نهایی را برای طرف مقابل لغزان توضیف کردند؛ روحانی تاکید کرد که دولت آمادگی کامل دارد که اگر آنها (1+5) توافق را زیر پا بگذارند، مسیر را حتی کمی شدیدتر از آنچه که در مخیله آنها می گذرد ، برگرداند و تغییر دهد. اوباما هم از تهران عقب نماند و گفت که اگر مسیر دستیابی ایران به آنچه به ادعای او بمب اتم است بسته نشود از توافق نهایی خبری نیست.

هراندازه که دیپلمات ها در وین از امید برای رسیدن به توافق نهایی می گویند در تهران و واشنگتن دولتمردان از بیم و هشدار سخن به میان می آورند؛ دیپلمات ها از در دسترس بودن توافق می گویند و روسای جمهور طرف مقابل را به اعتماد سازی بیشتر و وفای به عهد دعوت می کنند؛ دو مقوله ای که می تواند روزهای باقی مانده تا رسیدن به توافق نهایی را بیشتر از گذشته غیرقابل پیش بینی کند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.