خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
کد خبر : 24167
Share

کم و کیف اختلافات در مذاکرات ایران و 1+5

زمانی که برای حل‌وفصل مسائل نیاز داریم بستگی به این دارد که طرف غربی واقعیات را همان‌طور که هست ببیند یا بر اساس آرزوهای خود عمل کند. اگر واقع‌بین باشند حتماً می‌توان در یک مدت محدود کوتاه دیگر به تفاهمی محترمانه و عزتمندانه رسید.

زمانی که برای حل‌وفصل مسائل نیاز داریم بستگی به این دارد که طرف غربی واقعیات را همان‌طور که هست ببیند یا بر اساس آرزوهای خود عمل کند. اگر واقع‌بین باشند حتماً می‌توان در یک مدت محدود کوتاه دیگر به تفاهمی محترمانه و عزتمندانه رسید.
آصفی با بیان این مطلب گفت: اختلافات موجود میان اعضای 1+5 و ایران ازلحاظ تعداد چندان زیاد نیست اما ازنظر کیفی قابل‌توجه است.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه از طرف مقابل اخبار ضدونقیض می‌شنویم، افزود: یکی از مشکلات موجود در مسیر مذاکرات این است که اعضای 1+5 در میان خودشان هم وحدت نظر ندارند.
وی همچنین به تحرکات برخی از کشورهای مخالف مذاکرات اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس که سعودی‌ها در رأس آنها هستند تحرکاتی در این خصوص دارند حتی دیدیم که وزیر دفاع آنها به فرانسه سفر کرد. رژیم صهیونیستی نیز برخی از مذاکرات خود با آمریکا را به بعد از مذاکرات غربی‌ها با ایران موکول کرده است. توجه داشته باشید که این بخشی از تحرکات است که علنی شده و حتماً ابعادی از آن نیز برملا نشده است.
سخنگوی پیشین وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که محورهای اختلاف در وضعیت کنونی چیست و آیا در یک فرصت چندروزه قابل حل‌وفصل است، گفت: زمانی که برای حل‌وفصل مسائل نیاز داریم بستگی به این دارد که طرف غربی واقعیات را همان‌طور که هست ببیند یا بر اساس آرزوهای خود عمل کند. اگر واقع‌بین باشند حتماً می‌توان در یک مدت محدود کوتاه دیگر به تفاهمی محترمانه و عزتمندانه رسید.
وی در خصوص محورهای اختلاف نیز گفت: هنوز مسائلی در رابطه با pmd، چگونگی لغو تحریم‌ها و تحقیق و توسعه وجود دارد که ممکن است زمان مذاکرات را طولانی کند.
وی افزود: مسئله جدی دیگری که این ‌روزها در اخبار می‌شنویم بحث در مورد تاریخ امضا و اجرای توافق است. ممکن است که از طرح این موضوع دو هدف داشته باشند. نخست اینکه جنگ روانی راه‌ انداخته و طرف مقابل را ارزیابی کنند. دوم اینکه با اعلام این موضوع لابی‌های اطراف خود را نیز حساس کرده و از واکنش‌ها و نظرات آنها مطلع شوند.
آصفی ادامه داد: دیپلماسی رسانه‌ای همان چیزی است که جمهوری اسلامی نسبت به غربی‌ها در آن ضعف دارد و حتماً باید فکری به حال آن کند اما به‌هرحال این مسئله ارائه سه تاریخ می‌توان مشکل‌ساز شود زیرا با همین روش می‌توان لغو تحریم‌ها را ماه‌های پایانی سال کشاند. البته تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیز نسبت به این مسئله هشیاری دارد و دقت خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه فابیوس گفته است نباید ضرب‌الاجل دیگری تعیین کنیم و باید مذاکرات را رسیدن به نتیجه ادامه دهیم؛ گفت: همین اظهارنظر نیز قابل‌تأمل است. ممکن است به این نتیجه رسیده باشند که تعیین ضرب‌الاجل کارساز نیست و طی چهار، پنج ماهی که این کار را کرده‌اند به نتیجه نرسیده‌ایم.
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سؤال که آیا سفر صالحی و فریدون را می‌توان نشانه‌ای از وجود اختلاف‌نظر در مسائل فنی تعبیر کرد، نیز گفت: ممکن است که این‌طور باشد. فردو هنوز مناقشه آمیز است و آمریکایی‌ها چندین بار مواضع خود را در مورد مسائل مربوط به تحقیق و توسعه تغییر داده‌اند. در مسئله آب‌سنگین اراک هم در مورد کلیات توافقاتی شده است اما باید دید که جزییات آن چگونه است.
وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از ادامه مذاکرات و زمان تمدید آن چیست، گفت: در این شرایط پیش‌بینی کار سختی است زیرا گره کار در موضوعات از بعد کیفی است و ما هم پای میز مذاکره نیستیم که با اطلاعات دقیق در این خصوص نظر دهیم؛ اما اخباری هم مبنی بر ارائه پیشنهاد‌های جدید از سوی طرف مقابل شنیده می‌شود بنابراین باید دید که این پیشنهاد‌های چقدر در چارچوب خطوط قرمز ایران و سیاست‌های کلان نظام است و  روشن است که اگر این پیشنهاد‌های نظر مسئولان ایران را چقدر جلب کرده باشد حتماً توافق صورت می‌گیرد.
آصفی گفت: در غیر این صورت حتی روی زمان کوتاه برای تمدید نیز نمی‌توان خیلی تأکید کرد زیرا ممکن است مسائل کش‌دار شود و کوتاهی زمانی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مستلزم این است که طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند.
سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرد: به‌هرحال مذاکرات در مرحله حساسی است و نکته مثبت آن است که طرفین می‌خواهند که به نتیجه برسد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.