خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
کد خبر : 23177
Share
مديريت منابع آب خوزستان از مهمترين مسايل وزارت است

وزير نيرو: براي تامين آب طرح ٥٥٠هزار هكتاري با مشكل مواجهيم

وزیر نیرو گفت: موضوع مدیریت منابع آب خوزستان یکی از مهمترین مسایل وزارت نيرو است زیرا یک‌سوم منابع آب کشور در آن جریان دارد.حميد چيت چيان در نشست مشترك استاندار و مدیران صنعت آب و برق خوزستان که شب گذشته ٦ خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد

حميد چيت چيان در نشست مشترك استاندار و  مدیران صنعت آب و برق خوزستان که شب گذشته ٦ خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد:خوزستان از استان های مهم کشور است و در وزارت نیرو این اهمیت دیده  و در جلسات متعدد به آن توجه مي شود.
وی افزود: مساله ای که در مدیریت آب بايد به آن توجه کرد، بارش است که در سال های اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافت. به عنوان مثال بارش باران در سال ۹۳ در خوزستان ۴۵ درصد نسبت به متوسط بارش سالیانه کاهش داشته است.
چيت چيان با اشاره به کاهش آورد رودخانه های کشور در طول سه دهه اخیر تصريح کرد: براساس بررسی های صورت گرفته میزان آورد رودخانه های کشور در دهه ۵۰  حدود ۸۸ میلیارد متر مکعب بوده اما این عدد امروز به ۴۲ میلیارد متر مکعب رسیده است. این وضعیت برای همه کشور مطلوب نبوده و فقط مختص رودخانه کارون، کرخه و زهره نیست.
وي عنوان کرد: محدودیت کشت که امروز در بخش کشاورزی اعمال می شود ناشی از کاهش بارش های جوی است که آب رودخانه ها را کم کرده و کشور دچار خشکسالی شده است.
وزير نيرو گفت: در طول سالیان گذشته با وجود کاهش آورد رودخانه ها، سطح زیر کشت بالا رفته است به طوری که از سال ۶۳ تا ۹۳، ۷۰ هزار هکتار به سطح  زير كشت باغات و ۴۰ هزار هکتار به سطح اراضی کشاورزی اضافه شده است.
وی تصریح کرد: روند افزایشی سطح زیر کشت به برکت وجود سدها پاسخ داده شده است و آب مورد نياز اين كشت ها را تامین کرده اند؛ اگر سدها را نداشتیم قطعا روند کشت ما روبه کاهش می رفت.
چيت چيان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون آورد آب رودخانه کارون ۱۰ میلیارد متر مکعب بوده است و پیش بینی می شود تا انتهای شهریورماه به ۱۲.٧ میلیارد متر مکعب برسد و در این زمان نیز میزان خروج آب از سد گتوند ۱۴،٧ میلیارد متر مکعب است. یعنی اگر هیچ سدی نداشتیم کل آب جریان یافته در کارون به ۲.٧ میلیارد متر مکعب هم نمی رسید ولی به برکت وجود سدها و ذخیره سازی آن ها، آورد آب رودخانه کارون به ١٤،٧ می رسد.
وي اظهار كرد: در دوم فروردین ماه امسال پیک دبی رودخانه کارون در مقطع سد گتوند به ۶ هزار متر مکعب بر ثانیه رسید، اگر سدها در خوزستان نبود تمام شهر اهواز زیر سیلاب می رفت.
چیت چیان با اشاره به اهمیت سدها گفت: سدها نه تنها در تولید برق نقش اساسی دارند بلکه در کنترل سیلاب ها نیز خیلی کمک کرده اند.
وی افزود: وضعیت آب در کشور طوری است که حتی برای تامین آب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با مشکل مواجه شده ایم و هدف از سفر به خوزستان پیدا کردن راهكاري برای تامین آب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است.
وزیر نیرو گفت: در حوضه کرخه تمام منابع و مصارف مورد بررسی قرار گرفته است و برای تالاب هورالعظیم حق آبه تامین شد.
چيت چيان افزود: کرخه ای که در خوزستان جریان دارد، متعلق به چندین استان است و ما نمی توانیم استان های بالادست یا پایین دست را در استفاده از آن محدود کنیم و ناچاریم براساس معیارهای موجود، توزیع آب را بین چند استان انجام دهیم.
وی با اشاره به اختصاص آب از حوضه های آبی خوزستان به استان های دیگر خاطرنشان کرد: آب رودخانه کارون به جز شرب برای هیچ مصارف دیگری منتقل نمی شود.
وزیر نیرو درباره انتقال آب از رودخانه کارون به اصفهان تصریح کرد: در اصفهان صنایع زیادی وجود دارد و هیچکدام مجوز بهره برداري از آب رودخانه ها را ندارند و آب مورد نیاز خود را از پساب های شهری تامین می کنند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.