خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵
کد خبر : 23167
Share

تورم تک نرخی در چه شرایطی محقق می‌شود؟/ مسیر سخت دولت برای مقابله با تورم

در حالی که از مهر ماه سال 92 تا فروردین سال جاری نرخ تورم در مسیر نزولی قرار گرفته بود و در دومین سال سال جاری روند کاهشی نرخ تورم پس از 20 ماه متوقف شد.

اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، نرخ تورم ارديبهشت‌‌ماه ۱۳۹۴ را معادل ۱۵.۵ درصد اعلام کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در ارديبهشت‌‌ماه ۱۳۹۴ به عدد ۲۲۱.۸ رسيد که نسبت به ماه قبل ۱.۰ درصد افزايش يافت. همچنین شاخص مذکور در ارديبهشت‌‌ماه ۱۳۹۴ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶.۲ درصد افزايش داشته است.
در حالی نرخ تورم در اردیبهشت سال جاری 15.5 درصد اعلام شده است که از مهر ماه سال 92 تا فروردین نرخ تورم در مسیر نزول قرار گرفته بود و در دومین سال سال جاری روند کاهشی نرخ تورم پس از 20 ماه متوقف شد.
بررسی گزارش های بانک مرکزی از روند حرکتی نرخ تورم نشان می دهد طی 20 ماه گذشته نرخ تورم کاهش حدود 25 درصدی را تجربه کرده است.
در حالی نرخ تورم طی 20 ماه اخیر در مدار نزولی قرار داشت که نرخ تورم در مهر ماه سال 92 به 40 درصد رسیده بود و بر همین اساس کنترل نرخ تورم در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت. برقراری انضباط پولی، کنترل پایه پولی و جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی موجود در جامعه از جمله سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل نرخ تورم بود.
در حالی که دولت در 20 ماه گذشته با سیاست هایی که در دستور کار قرار گرفت موفق به کنترل نرخ تورم شد هم اکنون تورم یک نرخی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
در همین رابطه فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره سیاست دولت با تاکید بر اینکه ماجرای رکود و تورم یک تقسیم طولی است و نه عرضی، گفت: این نیست که سیاستگذار بر سر یک دو راهی کنترل تورم و رکود قرار گرفته باشد چنانچه اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم خروج از رکود هم اتفاق نخواهد افتاد.
وی تصریح کرد:‌در سال 93، 2 اتفاق مثبت یعنی ثبات ارز و روند کاهشی نرخ تورم را شاهد بودیم و باید تاکید کنم ثبات شاخص‌های کلان اقتصاد هم پیش‌نیاز خروج از رکود و هم پیش‌نیاز کنترل تورم هستند.
رئیس پژوهشکده پولی، بانکی بانک مرکزی تاکید کرد: تورم تک‌رقمی در دستور کار سال 94 نیست و طی سال‌های 95 یا 96 به تورم تک‌رقمی می‌رسیم.
وی اظهار داشت: پیچیده‌ترین بخش سیاست‌گذاری بانکی و پولی مدیریت انتظارات است و می‌گویند اصلا بانک مرکزی یعنی مدیریت انتظارات اما اگر سیاستگذار همواره نگران تیتر یک روزنامه‌ها باشد جرات سیاست‌گذاری نخواهد داشت.
وی در پاسخ به سوالی درباره ترجیح کاهش تورم به خروج از رکود گفت: ما در کشور بابت این شیوه تسریع رشد اقتصادی یعنی تکیه بر انبساط مالی و رها کردن تورم هزینه‌ زیادی دادیم و در عین حال اگر فقط به موضوع از منظر افزایش تسهیلات بانکی نگاه کنیم تورم همزاد خروج از رکود خواهد بود.
نیلی ادامه داد: با این وجود راه‌های دیگر برای خروج از رکود بدون ایجاد تورم وجود دارد چنانکه دولت با انتشار اوراق خزانه یا تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها که به معنی بازیافت نقدینگی است و همچنین رساندن سهم بانک مرکزی در تسهیلات به حداقل و رساندن سهم بانک‌ها به حداکثر تلاش می‌کند شیوه‌های بهداشتی تامین مالی را زیاد کند و شیوه بهداشتی تامین مالی یعنی شیوه‌های غیرتورمی.
وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با کنترل تورم و کنترل بانک‌ها تلاش می‌کند ثبات ایجاد کند گفت: اگر در چارچوب مشهور رکود و تورم فکر کنیم باید انتخاب کنیم و تجربه نشان داده که خوب و صریح انتخاب نمی‌کنیم و انتخاب‌های کژدار و مریز باعث تشدید مشکلات می‌شود.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی باید کنترل پایه پولی را سفت بگیرد اما اجازه دهد بانک‌ها تسهیلات بدهند چنانچه بخش زیادی از تسهیلات داده شده برای سرمایه در گردش اهدا شده که خیلی مثبت است.
در حالی سیاست دولت رسیدن به تورم تک نرخی طی سال های 95 و 96 اعلام شده است که کارشناسان معتقدند کاهش نرخ تورم دو بخش مهم دارد. نخستین موضوع رسیدن تورم به مرز تک نرخی شدن است. آنچنان که کارشناسان اقتصادی می گویند سیاست هایی که دولت تا کنون در دستور کار قرار داده برای محقق شدن اهداف بخش نخست کاهش نرخ تورم مناسب بوده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند هم اکنون نرخ تورم به هسته سخت خود رسیده است و کاهش نرخ تورم وارد فاز دوم خود شده است. در این شرایط باید سیاست های اصلاحی کلان در اقتصاد در دستور کار قرار بگیرد تا هدف گذاری تورم تک نرخی محقق شود.
در همین رابطه دکتر مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرده است پس از موضوع هسته ای اصلاح نظام بانکی مهم ترین موضوع کشور است و اصلاح نظام بانکی می تواند در نهایت به تک نرخی شدن پایدار نرخ تورم منجر شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.