خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
کد خبر : 23081
Share

گاردین: نقش مهم ایران در مقابله با داعش در گزارش نظامیان آمریکا نادیده گرفته می‌شود /عراقِ بعد از داعش،تحت نفوذ ایران می‌شود؟

گاردین در گزارشی می نویسد: نیروهای ایرانی جهت باز پس گرفتن پالایشگاه اصلی نفت عراق به کمک شیعیان این کشور شتافتند.

روزنامه گاردین در گزارشی به نقش نیروهای ایرانی در عراق پرداخته و می نویسد: مقامات وزارت دفاع امریکا می گویند ایران در حمایت از پیشروی نیروهای زمینی عراق گروهی از سربازانش را جهت باز پس گرفتن پالایشگاه بزرگ نفت عراق «بیجی» از نیروهای داعش وارد این کشور کرده است.
دو تن از مقامات آمریکایی در این باره می گویند نیروهای ایرانی در روزهای گذشته با همکاری گروه شبه نظامیان شیعه عراق پیشروی‌های قابل توجهی در این زمینه  داشتند. این مقامات که اجازه نداشتند این مسئله را به صورت علنی مطرح کنند روز جمعه به صورت ناشناس در این باره سخن گفتند.
به گفته این مقامات در گزارشات اخیر نظامیان آمریکا با تاکید بر نقش عمده نظامیان آمریکایی در همکاری با نیروهای عراق جهت مقابله با داعش  فعالیت های قابل توجه نیروهای ایران نادیده گرفته می شود.
به گفته این مقامات حضور ایرانیان در عراق مسئله پیچیده ای برای دولت اوباما در جهت مقابله با داعش است. لیکن تا زمانیکه نیروهای شیعه تحت حمایت ایران تحت فرمامدهی و کنترل دولت عراق  فعالیت کنند آنها هیچ مخالفتی با حضور ایرانیان در عراق ندارند.
تونی کوردزمن کارشناس مسائل خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل می گوید" برخی از سران تهران شاهد مبادلات سودمند دولت شیعه عراق با جمعیت سنی و کردنشین این کشور در جهت دستیابی به وحدت ملی هستند اما هنوز هم برخی تندروهای ایرانی مخالف این روند هستند." وی در ادامه مدعی می شود "دولت ایران پس از غلبه بر تهدید داعش در این کشور به دنبال عراقی تحت نفوذ ایران است".


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.