خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر : 23066
Share
زهری که بعد از 2سال به ولایتی ریخته شد

پشت پرده دلخوری پایداری‌ها و طیف قالیباف از «طبیب سیاستمدار» چیست؟

انتشار نامه آیت‌الله مهدوی کنی به ولایتی بعد از 2 سال، حکایت از این دارد که یک جریان خاص تخریب بزرگان نظام را در دستور کار خود قرار داده است و باید از این به بعد منتظر انتشار مدارکی از این دست علیه سیاستمداران برجسته ایرانی باشد. برادر بزرگوار جناب آقای دکتر ولایتی

«برادر بزرگوار جناب آقای دکتر ولایتی دام عزه و توفیقه، سلام علیکم و رحمه الله در موقعیت حساس کنونی و با توجه به اوضاع پیش‌آمده در صحنه انتخابات، من از شما تقاضایی ندارم. از باب اتمام حجت تنها به دو چیز به جناب‌عالی هشدار می‌دهم: نخست اینکه آیا به عهدی که با ما کردید، وفادار هستید یا نه؟ دوم آنکه اوضاع پیش‌آمده نگران‌کننده است و احتمال پیروزی جبهه اصلاحات قوی است. آیا شما نگران اوضاع هستید یا خیر؟ خدایا شاهد باش که من به‌عنوان نصیحت به برادر دینی تذکر لازم دادم. والسلام علینا و علی عباد الله الصالحین. محمدرضا مهدوی‌کنی»
انتشار این نامه در فضای سیاسی امروز ایران، بسیار تعجب برانگیز بود و بسیاری را به فکر فروبرد که چرا در آستانه انتخابات مجلس دهم، چنین نامه‌ای با ادبیات خاص آیت‌الله مهدوی کنی، منتشر می‌شود؟ این انتشار این نامه کوتاه صدای انتقاد داماد رئیس فقید مجلس خبرگان را هم درآورد. ابراهیم انصاریان اعتقاد دارد که «تخریب دکتر ولایتی در شرایط کنونی که ایشان در تحولات منطقه ای و بخصوص مسائل هسته ای به عنوان عنصری فعال و موثر نقش آفرین است، غرض آلود، تامل برانگیزو عین بی تدبیری و کج فهمی است.»
همانطور که مشاهده می‌شود انصاریان این نامه را در جهت تخریب ولایتی می‌داند و می‌شود از کلام داماد آیت‌الله به این نتیجه رسید که این نامه در جهت تخریب ولایتی منتشر شده است. اما برای چرایی آن احتیاح به کمی تامل است.
علی اکبر ولایتی از جمله اصول گرایانی است که مورد وثوق جریان چپ ایران نیز هست و اصلاح طلبان نیز نظر مثبتی به این « طبیب دیپلمات» دارند. ولایتی رابطه نزدیکی نیز با هاشمی رفسنجانی دارد. ولایتی در سال 84 به احترام آیت‌الله از انتخابات کناره گیری کرد. هاشمی رفسنجانی نیز بعد از روحانی، ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص را به او واگذار کرد. همین ویژگی‌ها باعث شده است تا جریان تندرو اصول‌گرا نگاه منفی به وزیر خارجه سابق ایران داشته باشد.
آنها به شدت از رفتار ولایتی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم عصبانی بودند و انتشار این نامه نشان داد که آنها همچنان عصبانی هستند. این جریان که چشم به پیروزی جلیلی بسته بود این انتظار را داشت که اگر جلیلی به پاستور نرسید حداقل قالیباف به قوه مجریه راه پیدا کند. آنها برای این استراتژی خود بر روی رفتارهای ولایتی و حداد حساب باز کرده بودند به ویژه آنکه ولایتی، قالیباف و حداد قبل از انتخابات نیز باهم ائتلاف کرده بودند.
ولایتی اما مسیری به غیر از تمام اصول گرایان رفت. او در جریان انتخابات بیشتر همکلام با حسن روحانی نامزد مورد نظر اصلاح طلبان بود تا قالیباف و جلیلی. سخنان او در مورد مذاکرات هسته‌ای در زمان جلیلی، دیپلماسی احمدی نژاد، کمک بسیاری به پیروزی روحانی کرد.
ولایتی که قرار بود در زمین اصول گرایان بازی کند، مسیر پیروزی روحانی را فراهم کرد. بعد از انتخابات 92 می‌شود نتیجه گرفت که جلیلی‌ها و قالیبافی‌ها از رفتار سیاسی ولایتی دلخور هستند و می‌شود انتظار داشت که آنان نقش پررنگی در ماجرای انتشار این نامه داشته‌اند.
اگر این نامه از سوی طیف جلیلی یعنی پایداری منتشر شده باشد که احتمال آن بسیار زیاد است، آنها دو هدف دیگر را نیز در پی انتشار این نامه دنبال می‌کنند. آنها همیشه از سوی اصول گرایان متهم به کارشکنی در مسیر وحدت می‌شوند. انتشار این نامه برای آنها از این جهت حائز اهمیت است که به اصول گرایان نشان دهند که خود شما مانع وحدت هستید، نمونه بارز آن بی اعتنایی ولایتی به نامه زعیم اصول گرایان یعنی مهدوی کنی است.
عدم همراهی ولایتی با طیفی از اصول گرایان در انتخابات خرداد 92، برای پایداری‌های پیراهنی عثمانی است که سر به نیزه شده است تا از آن طریق از دیگر جریان‌های اصول گرایی برای انتخابات مجلس امتیاز گرفته شود. آنها از هرمسئله برای متهم کردن اصول گرایان سنتی به عدم رعایت وحدت استفاده می‌کنند.
هدف دیگر آنان درگیر کردن یکی از حامیان اصلی تیم مذاکره کننده ایران به مسائل داخلی است. ولایتی از همان روزهای ابتدایی مذاکرات هسته‌ای، از حامیان ظریف و شیوه دیپلماسی روحانی بود. او در تمام گفت‌وگوها و سخنرانی‌هایش رفتار تیم مذاکره کننده را در چارچوب خطوط قرمز و منویات رهبری انقلاب می‌داند و بر این باور است که رفتار مخالفان با دیپلماسی دولت روحانی کمی تند خارج از منطق است.
آنها با طرح این نامه می‌خواهند یکی از بال‌ها مهم دیپلماسی ایران را قطع کنند و اجازه ندهند روحانی از ظرفیت‌های ولایتی استفاده کند. این جریان می‌خواهد به هر شکل ممکن دولت را از مسیر توافق هسته‌ای دور کند و ولایتی می‌تواند یکی از این ابزارها باشد.
انتشار نامه آیت‌الله مهدوی کنی به ولایتی حکایت از این دارد که یک جریان خاص تخریب بزرگان نظام را در دستور کار خود قرار داده است و باید از این به بعد منتظر انتشار مدارکی از این دست علیه سیاستمداران برجسته ایرانی باشیم. داستانی که از هاشمی و ناطق شروع شد و امروز به ولایتی ختم شده است و ممکن فردا به کس دیگری ختم شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.