خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر : 22342
Share

یک ورق کاغذ؛ سوژه جدید داستان پیچیده ظریف و دلواپسان

ظریف و دوستانش باید سعی کنند، دلواپسان را مدیریت کنند و اجازه ندهند آنها به بهانه‌های مختلف در مسیر مذاکرات سنگ اندازی کنند و انتشار فکت شیت ایرانی می‌تواند یکی از این قدم‌ها باشد.«فکت شیت» امروز تبدیل به مهمترین مناقشه تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و مخالفان دولت در مجلس و خارج از مجلس

«فکت شیت» امروز تبدیل به مهمترین مناقشه تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و مخالفان دولت در مجلس و خارج از مجلس شده است. اما فکت شیت چیست؟
تک‌برگی که در کاربرد به انگلیسی به آن Fact sheet و One sheet هم می‌گویند، ارائه‌ داده‌ها در قالبی که نکات کلیدی در آن برجسته شده باشد. نوشتار تک‌برگ چارچوب استانداردی دارد مانند داشتن سرفصل، بیان نکات با جداکننده‌های توپی یا نقطه‌ای و استفاده از جدول. تک‌برگ معمولاً در یک صفحه خلاصه می‌شود.
تک‌برگ معمولاً دربردارندهٔ اطلاعات محصول، فهرست‌ها، آمار، پاسخ به پرسش‌های معمول، موارد آموزشی و توصیه‌های مربوط به چگونگی انجام کار (how to) است. همچنین گاهی تک‌برگ خلاصهٔ یک سند یا مدرک بلندتر است.
حالا همین تک برگ زمینه ساز بروز اختلافات اساسی میان دولت و مخالفانش شده است. حمید رسایی از نمایندگان مخالف دولت در تهدیدی جدی خطاب به تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت:« درمورد علت عدم انتشار فکت شیت از آقای ظریف سؤال کردیم که اگر قانع نشویم، سؤال از روحانی باید مطرح شود.» یعنی ممکن است عدم انتشار فکت شیت به سوال از رئیس جمهور ختم شود.
در این میان بیان چندنکته در مورد مخالفان و تیم مذاکره کننده‌ای هسته‌ای در مورد انتشار فکت شیت لازم است. آنطور که طی روزهای گذشته شاهد بودیم مخالفان تمام تلاش خود را انجام داده‌اند تا تیم مذاکره کننده ایرانی فکت شیت خود از تفاهم سوئیس را در مقابل فکت شیت آمریکایی منتشر کنند. آنها عدم انتشار فکت شیت را دلیلی بر کوتاهی تیم مذاکره کننده در مذاکرات می‌دانند و معتقد هستند که اگر تیم مذاکره کننده با اقتدار مذاکره کرده است باید فکت شیت را منتشر کند.
در اینجا سوالی که مطرح است بیان این معناست که بارها و بارها وزیرخارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای در مورد تفاهم سوئیس و جزئیات آن سخن گفته اند. سخنانی که می‌شود از آنها به عنوان فکت شیت شفاهی نام برد. آیا همین سخنان نمی‌تواند مرجع پایان دلواپسی این افراد باشد. مگر نه اینکه رهبر انقلاب بارها فرموده‌اند که به تیم مذاکره کننده هسته‌ای اعتماد دارند و آنها را فرزندان انقلاب می‌دانند.
چرا دلواپسان همین سخنان را به عنوان مبنای فکت شیت ایرانی نمی‌پذیرند؟ چرا تلاش نمی‌کنند به جای مخدوش کردن ذهن تیم مذاکره کننده به آنان در رسیدن به هدف بزرگ که همان توافق با عزت است کمک نمی‌کنند؟
در مقابل تیم مذاکره کننده نیز می‌تواند در آرام کردن فضای سیاسی در آستانه رسیدن به توافق کمک کند. آنها نیز می‌توانند با انتشار فکت شیت به تمام حواشی به وجود آمده پایان دهند. وقتی تیم مذاکره کننده ایرانی به کار خود و مسیر طی شده ایمان دارد لزومی ندارد که انتشار فکت شیت ایرانی را به تاخیر بیندازد.
انتشار فکت شیت ایرانی می‌تواند کمک زیادی به وحدت داخلی در مقابل طرف غربی به ویژه آمریکا کند. ظریف و عراقچی به راحتی می‌توانند با کتبی کردن سخنان خود بهانه را از دست مخالفان دولت بگیرند. آنطور که از شواهد پیداست امروز،«فکت شیت» پیراهن عثمان دلواپسان در مقابل تیم مذاکره کننده هسته‌ای است و انتشار این فکت شیت می‌تواند بهانه‌های دلواپسان را خنثی کند.
هر دو طرف درگیر مذاکرات هسته‌ای درایران، دوست دارند خود را فاتح این میدان بدانند. ظریف به این می‌اندیشد که با رسیدن به توافق بدون حاشیه سازی نام خود را در تاریخ ثبت کند و مخالفان نیز به دنبال این هستند که نشان دهند این توافق به ضرر ایران است و ترکمنچایی دیگر در کشور رقم خورده است.
برخی از نمایندگان مجلس ایران به دنبال این هستند که خود را همچون برخی از اعضای کنگره آمریکا مخالف توافق هسته‌ای نشان بدهند و اینطور بیان کنند که در ایران همه به دنبال رسیدن به توافق نیستند و هستند مخالفانی که روش دولت روحانی د مذاکرات را قبول ندارند و بیشتر طرفدار روش تیم قبلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران هستند. داستانی که به نظر می‌رسد می‌تواند مشکلات فراوانی را برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بوجود بیاورد.
ظریف و دوستانش باید سعی کنند، دلواپسان را مدیریت کنند و اجازه ندهند آنها به بهانه‌های مختلف در مسیر مذاکرات سنگ اندازی کنند و انتشار فکت شیت ایرانی می‌تواند یکی از این قدم‌ها باشد. قطعا عدم انتشار فکت شیت، داستان دلواپسان و تیم مذاکره کننده هسته‌ای روزهای پرحاشیه‌ای را خواهد دید.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.