خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۲
کد خبر : 22311
Share

مخالفت زنگنه با خشک کردن هورالعظیم برای استخراج نفت

وزیر نفت مخالفت خود را با خشک شدن هورالعظیم برای استخراج نفت اعلام کرد و گفت: با راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید می شود.

وزیر نفت مخالفت خود را با خشک شدن هورالعظیم برای استخراج نفت اعلام کرد و گفت: با راه اندازی پالایشگاه خلیج فارس روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ تولید می شود.
دکتر بیژن نامدار زنگنه در مراسم گرامیداشت روز زمین پاک که در سازمان محیط زیست برگزار شد با بیان این مطلب، افزود: وزارت نفت عمیقا خود را متعهد می داند که به مسائل محیط زیست توجه ویژه داشته و موازین زیست محیطی را سرلوحه کارها و اقدامات خود قرار دهد.به گفته وی، بهبود کیفیت فرآورده های مایع در وزارت نفت یکی از مهمترین اقداماتی است که این وزارتخانه در راستای بهبود کیفیت هوا انجام داده است.
وی با بیان اینکه تصور نمی کردم که عرضه بنزین یورو ۴ تا این حد در بهبود کیفیت هوا تاثیر داشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر میزان گوگرد در نفت گاز نیز زیر ۱۰ پی پی ام است.
وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر بنزین یورو ۴ در شهرهای تهران، اراک، کرج، تبریز و اصفهان و نفت گاز یورو ۴ در شیراز و بسیاری دیگر از کلانشهرها عرضه می شود، تصریح کرد: حذف هیدروکربن ها از سوخت یکی دیگر از اقداماتی بود که وزارت نفت در راستای رعایت موازین زیست محیطی انجام داده است.
زنگنه تاکید کرد: همچنین راه اندازی اولین واحد پالایشگاهی در خلیج فارس با تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵ اقدام مهمی است که از این طریق وارد عرصه جدیدی از بهبود کیفیت هوا خواهیم شد.
وی تولید، توزیع و عرضه گاز طبیعی را یکی دیگر از اقدامات زیست محیطی وزارت نفت عنوان کرد و افزود: الزامات زیست محیطی ممکن است در بخش هایی برای صنایع هزینه آور باشد اما تولید گاز طبیعی یکی از آن بخش هایی است که نه تنها هزینه آور نیست که درآمدزا نیز هم خواهد بود.
وزیر نفت یادآور شد: در سال ۹۳، ۸.۴ درصد میزان مصرف گاز طبیعی در نیروگاهها افزایش یافت که البته بایستی اقدامات بیشتری برای افزایش این میزان در سال جاری انجام شود.
زنگنه با بیان اینکه در سال ۹۲، ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به نیروگاهها عرضه می شد، اظهار داشت: در سال ۹۳ این میزان به ۵۰ میلیارد متر مکعب رسید و در سال ۹۴ به ۶۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید. ضمن اینکه دیگر صنایع نیز در زمینه گاز طبیعی با کمبودی مواجه نشده اند.
به گفته وی در حال حاضر ۲.۸ میلیون خانوار وجود دارد که به نعمت گاز طبیعی دسترسی ندارند، اما وزارت نفت در برنامه ای سه ساله متعهد شده است که به تمام خانوارها و روستاهای سیستان و بلوچستان گاز طبیعی برساند و میزان دسترسی به گاز طبیعی که در حال حاضر در کشور حدود ۸۸ درصد است ظرف این مدت به ۹۸ درصد خواهد رسید. وزیر نفت با بیان اینکه تمام سرمایه گذاری ها در زمینه تولید و مصرف گاز طبیعی ظرف دو سال بازگردانده می شود، یادآور شد: وزارت نفت به غیر از تولید و عرضه گاز طبیعی، اقدامات دیگری در راستای حفظ محیط زیست انجام داده است.
به گفته زنگنه، ارتقای کارآیی موتورخانه های مسکونی و تجاری یکی از مهمترین این اقدامات است. وی با بیان اینکه ارتقای حمل و نقل عمومی از دیگر اقدامات زیست محیطی وزارت نفت است، تصریح کرد: قرار است ۱۳ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده با همین میزان گازسوز جایگزین شوند. همچنین ۱۴۰ هزار تاکسی فرسوده نیز با تاکسی های گازسوز جایگزین خواهند شد.
زنگنه اظهار داشت: ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران خواهند شد و در یکی از مناطق تهران به صورت پایلوت اجازه تردد موتورسیکلت های بنزینی داده نمی شود.
وزیر نفت، جایگزینی راه آهن برای حمل بار به جای کامیون، نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده و آموزش های همگانی را از دیگر اقدامات زیست محیطی این وزارتخانه عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ کشوری به اندازه ایران از CNG در مصرف خودروها استفاده نمی شود، گفت: در حال حاضر روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب CNG معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین در خودروها مصرف می شود.
وزیر نفت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب روزانه گاز مشعل ها هدر می رود، اظهار داشت: وزارت نفت فراخوان داده است که هر کس برای تولید برق به صورت مجانی از این گاز می تواند استفاده کند. زنگنه یادآور شد: در حال حاضر تمام واحدهای بازیافت گوگرد در پارس جنوبی به بهره برداری رسیده اند و تمام پسماندها و مواد زاید خروجی کنترل می شوند. وی از تشکیل شورای مرکزی HSE که شورایی در حد شورای عالی است در وزارت نفت خبر داد. وزیر نفت یادآور شد: با خشک شدن هورالعظیم برای استخراج نفت، مخالفت صریح خود را اعلام کرده ام،  چرا که همان گونه که در دریا می توان با احداث سکو در مساحت کوچکی نفت استخراج کرد، در هور نیز می توان این کار را انجام داد. به گفته زنگنه، هورالعظیم سرمایه ای ملی و زیست محیطی است که بایستی برای نسل های آینده حفظ شود و نباید به بهانه استخراج نفت موجب تخریب آن شویم.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.