خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱
کد خبر : 22191
Share
نرخ سود بانكي چقدر كاهش مي‌يابد؟

كاهش نرخ سود بانكي بر سر دوراهي ٢ يا ٤ درصدي

نرخ سود بانكي چقدر كاهش مي‌يابد؟ اگر تا ديروز پرسش بر سر كاهش يا عدم كاهش نرخ سود بانكي بود، امروز مي‌پرسند نرخ سود بانكي چقدر كاهش خواهد يافت؟ شوراي پول و اعتبار قرار است در روزهاي آينده رسما تصميم خود درباره سود بانكي را اعلام كند.

نرخ سود بانكي چقدر كاهش مي‌يابد؟ اگر تا ديروز پرسش بر سر كاهش يا عدم كاهش نرخ سود بانكي بود، امروز مي‌پرسند نرخ سود بانكي چقدر كاهش خواهد يافت؟ شوراي پول و اعتبار قرار است در روزهاي آينده رسما تصميم خود درباره سود بانكي را اعلام كند. درست در آخرين روزهاي سال ١٣٩٢ بود كه بانك‌ها بنرهاي متعددي را بالا بردند و در اقدامي خودجوش نرخ سود بانكي را افزايش دادند.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد بسياري مايل به سپرده‌گذاري در بانك‌ها نيز بودند اما دولت با هدف ساماندهي به اين بازار از افزايش نرخ سود بانكي جلوگيري كرد و مانع از آن شد اين شرايط ادامه يابد. حالا در شرايطي كه تورم به گفته دولتمردان كاهشي قابل توجه يافته و برآوردها بر كاهش بيش از اين نرخ تورم دلالت دارد، گفته مي‌شود پرداخت سود بانكي به نرخي بيش از نرخ تورم دور از عقلانيت اقتصادي است اما در عين حال رييس كل بانك مركزي خود بر اين نكته تاكيد دارد كه سال‌ها نرخ سود بانكي كمتر از نرخ تورم بود و سپرده‌گذاران متضرر شدند اما حالا كه نرخ تورم كاهش يافته است بايد به اوضاع فعلي سر و ساماني داد. 

بسياري از كارشناسان معتقدند كارمزد تسهيلات بانكي در ايران بالاست. كارمزدهاي بالا در حالي از وام‌هاي بانكي دريافت مي‌شود كه سبد معيشتي مردم از تسهيلات بانكي خالي است و بانك‌هاي ايران قادر به تامين نياز مردم به تسهيلات خرد نيستند. بالا بودن نرخ كارمزد تسهيلات بانكي نيز سبب شده است بخش‌هاي مولد اقتصاد همواره از بحران‌هاي توليد گلايه داشته باشند. با اين حال اين‌بار تمركز بر نرخ سود بانكي است؛ نرخي كه كاهش يا افزايش آن مي‌تواند ميزان رجوع پول‌هاي مردم به بانك‌ها را افزايش يا كاهش بدهد. در اين ميان آنها كه با كاهش نرخ سود بانكي موافق هستند، از رشد توليد حمايت مي‌كنند و معتقدند با كاهش نرخ سود بانكي چرخ‌هاي توليد به حركت درمي‌آيد چرا كه از يكسو پول‌هاي مردم راه بورس را در پيش مي‌گيرد و از سوي ديگر كاهش نرخ سود سپرده‌ها به كاهش نرخ كارمزد تسهيلات بانكي نيز منجر خواهد شد اما هستند كساني كه معتقدند نرخ سود بانكي تيغي دو لبه است و هر اقدامي به دور از احتياط مي‌تواند اقتصاد را مورد تهديد قرار دهد.
كاهش دستوري  ممنوع
برخي از كاهش دستوري نرخ سود بانكي گلايه مند هستند و معتقدند بايد ساز و كار تعيين نرخ سود بانكي در اين فضا دستخوش تغيير شود و دولت نمي‌تواند با تعيين دستورالعمل، نرخ سود بانكي را افزايش يا كاهش دهد. در چنين شرايطي است كه شوراي پول و اعتبار آماده بررسي مساله مهم تعيين نرخ سود بانكي مي‌شود.  در حال حاضر بالاترين مدت سپرده‌گذاري در بانك‌ها يك سال تعيين شده است اين در حالي است كه پيش از اين بانك‌ها سپرده‌هاي پنج ساله را نيز مي‌پذيرفتند. سيف كاهش مدت سپرده‌گذاري در بانك‌ها را يكي از بهترين اتفاقات مي‌داند و مي‌گويد با اين تصميم بانك‌ها از شر تعهدات طولاني مدت رها شدند و بايد از اين اقدام استقبال كرد.  هر چند بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ سود بانكي كاهشي حتمي را تجربه مي‌كند اما با اين حال برخي معتقدند كه بايد بانك مركزي براي تثبيت شرايط اقتصادي نسبت به تثبيت نرخ سود اقدام كند. با اينكه اين تحليل خريدار چنداني ندارد اما برخي فعالان اقتصادي نيز از اين مساله استقبال مي‌كنند و مي‌گويند همه جوانب را براي تغيير نرخ سود بانكي بايد مورد بررسي قرار داد و تنها لحاظ كردن مساله تورم در اين ميان نمي‌تواند كافي و وافي باشد.
 كاهش سود، دو  درصد يا چهار درصد‌؟
 وقتي سيف از رسيدن نرخ تورم به ١٥ درصد خبر داد، زمزمه‌هاي كاهش نرخ سود بانكي بالا گرفت، در نخستين مرحله بسياري از رسيدن نرخ سود به ٢٠ درصد صحبت مي‌كردند اما حالا سخن از پرداخت سود، حداكثر به ميزان ١٨ درصد در ميان است.
 در اين ميان كم نيست شمار فعالاني كه معتقدند كاهش يكباره نرخ سود بانكي از ٢٢ درصد به ١٨ درصد مي‌تواند رونقي كاذب به بازارهاي غير رسمي و نامولد طلا، سكه و ارز بدهد چرا كه با اتفاقات اخير، بورس قدرت چنداني براي جذب دارايي‌هاي مردم ندارد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.