خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷
کد خبر : 21818
Share
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

برخی می‌گویند 8سال آنها احمدی‌نژاد را اذیت کردند؛ حالا نوبت ماست

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که 12 سال معاون سردارسلیمانی بوده، می‌گوید با اجازه او استانداری اردبیل را قبول کرده و کاندیدای مجلس نهم شده است.حقیقت‌پور درباره هزینه کاندیداتوری خود برای انتخابات مجلس نهم توضیح می دهد: کل هزینه انتخاباتی من 270 میلیون تومان...

منصور حقیقت‌پور سال 87 از احمدی‌نژاد حکم استانداری اردبیل را گرفت و سال 89 به دلیل انتقادهایش نسبت به برخی رفتارهای رییس دولت وقت، عزل شد. سال 90 وارد فضای انتخابات مجلس نهم شد و سال 91 بر کرسی نمایندگی نشست.

او به دلیل حضور در دولت دهم، منبع خوبی برای اظهارنظر درباره رفتارهای احمدی‌نژاد و اطرافیانش است؛ آنجا که می‌گوید احمدی‌نژاد رگ لجبازی داشت، رگ تعصب به دوستانش و رگ عدم مشورت.

حقیقت‌پور معتقد است رأی 24 میلیونی احمدی‌نژاد باعث شد اطرافیانش او را تحریک کنند که می‌تواند در مقابل مقام معظم رهبری بایستد یا خود را هم‌کفو و هم‌‌شأن ایشان بداند.

استاندار احمدی‌نژاد در دوسال آخر دولت دهم، نماینده مجلس شد؛ دوره‌ای که به گفته او "رویارویی احمدی‌نژاد با مجلس" بود و فضایی که "تنش‌های میان دولت و مجلس، بخشی از کارهای کشور را معطل گذاشته بود".

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سال‌های پایانی وکالتش در خانه ملت، سال‌های ابتدایی دولت یازدهم را تجربه می‌کند؛ دوره‌ای که آن را با وجود اختلاف‌نظرها میان دو قوه، "بسیار بهتر" از دوره احمدی‌نژاد توصیف می‌کند.

مشروح گفت‌وگوی نوروزی خبرگزاری خانه ملت با وی در ادامه می‌آید؛ او در این مصاحبه از توضیحات روحانی درباره مکالمه با اوباما می‌گوید تا نازک‌نارنجی‌بازی وزارت خارجه پس از سفر به نیویورک؛  از ماجرای یک‌ونیم میلیون فرصت شغلی احمدی‌نژاد و چگونگی رسیدن به این عدد سخن به میان آورد تا  استانداری‌اش بر اردبیل در هنگام انتخابات 88 .

منصور حقیقت‌پور که در مجلس هشتم استاندار اردبیل بود و جزو نیروهای دولتی محسوب می‌شد که لازم بود با نمایندگان استان در مجلس در ارتباط باشد؛ در دوره نهم وارد مجلس شد و لازم بود که خود به عنوان نماینده مجلس با نیروهای دولتی ارتباط بگیرد؛ او درباره تفاوت این دو نوع تجربه می گوید: قانون مبنای امور است؛ نه مجلس باید فراتر از قانون بخواهد و نه دولت. زیرا اجرای قانون یعنی عدالت؛ اگر دولت و مجلس به اجرای قانون تمکین داشته باشند، امور راحت‌تر پیش می‌رود.

وی ادامه می دهد: در دوره استانداری من، تعدادی از نمایندگان همراهی نمی‌کردند ولی من و استاندار کنونی اردبیل علی‌رغم آنکه از دو جبهه فکری متفاوت هستیم -من اصولگرا هستم و ایشان اصلاح‌طلب یا کارگزار- ولی احساس می‌کنم در مقام اجرا و مدیریت استان، کمک او هستم و باری از روی دوش او برمی‌دارم. سعی می‌کنم اقدامی ناهماهنگ انجام ندهم؛ ضمن آنکه اگر در مدیریت استان مشکلی ببینم کمکش می‌کنم؛ نه از منظر تخریب بلکه از منظر هدایت.

دخالت برخی نمایندگان اردبیل در دوره هشتم در جابجایی مدیران استانی به منظور اعمال نفوذ در دوره بعدی

وی در پاسخ به این سوال که تنش میان استانداری اردبیل با برخی نمایندگان این استان در مجلس هشتم را چطور مدیریت می‌کردید، می گوید: استان اردبیل 7 نماینده در مجلس هشتم داشت که با 3 نفر از آنها مشکلی نداشتم و همراه بودند ولی 4 نفر دیگر توقعات فراتر از قانون داشتند؛ بخصوص درباره جابجایی مدیران. سیاق من این بود که با نمایندگان همکاری می‌کردم و پیشنهادات آنها را می‌شنیدم ولی معتقد بودم تصمیم نهایی را باید استاندار بگیرد در حالیکه آنها قصد داشتند چیدمانی از مدیریت داشته باشند تا در دوره بعد به منظور اعمال نفوذ و گرفتن رأی از آن استفاده کنند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان می کند: من در استانداری اردبیل با این مشی مقابله کردم و هرجا حقی از فردی ضایع می‌شد، علی‌رغم مخالفت نماینده مجلس، ایستادگی می‌کردم.

به گفته وی، "در دوره استانداری من در اردبیل نمایشی از اقتدار مدیریت به نمایش درآمد و ما ضمن احترام به حقوق قانونی نمایندگان در مسائل نظارتی و تقنینی، اجازه نمی‌دادیم کسی دخالت کند."

خیز عبور از مقام معظم رهبری در دوره دوم احمدی‌نژاد

حقیقت‌پور درباره تاثیر این تنش و اختلاف بر کنار گذاشته شدن خود از استانداری، توضیح می دهد: دلیل عزل من، برخی انتقادات بود که به شخص احمدی‌نژاد داشتم و او را نصیحت کردم زیرا معتقد بودم دوره اول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با دوره دوم او فرق داشت؛ در دوره دوم خیز عبور از مقام معظم رهبری را گرفتند که حاصل آن، خانه‌نشینی 11 روزه بود.

وی اضافه می کند: بحث من با احمدی نژاد این بود که بهتر است خود را مقلد مقام معظم رهبری بداند؛ همان اقدامی که شهید رجایی در دوره ریاست جمهوری‌اش داشت و خود را مقلد حضرت امام (ره) قرار داد که همین امر موجب تمیز ایشان از بنی‌صدر شد؛ غرور به بنی‌صدر اجازه نداد بگوید مقلد امام خمینی(ره) است.

این نماینده مجلس می گوید: پیشنهاد من هم این بود که احمدی‌نژاد مقلد رهبری شود و اگر رهبر انقلاب می‌گوید فلانی برای معاون‌اولی خوب نیست، احمدی‌نژاد نه به‌عنوان یک امر حکومتی بلکه به‌عنوان یک امر و مسئله شرعی به آن نگاه کند، بپذیرد و اجرا کند.

وی ادامه می دهد: ولی احمدی‌نژاد این روحیه را نداشت؛ رأی 24 میلیونی او باعث شد اطرافیانش وی را تحریک کنند و او فکر کند می‌تواند در مقابل مقام معظم رهبری بایستد و خود را هم‌کفو و هم‌‌شأن ایشان بداند.

حقیقت پور می گوید: اشکال بعدی این بود که احمدی‌نژاد در زمینه‌های اجرایی تصمیمات احساسی نگیرد زیرا تصمیمات احساسی در پروژه‌های عمرانی جواب نمی‌دهد. به او می‌گفتیم صحبت‌های احساسی نکن و نگو من 2 سال دیگر راه‌آهن را به فلان‌جا می‌کشم یا پتروشیمی را به فلان‌جا می‌برم. این تصمیمات، مطالعات کارشناسی می‌خواهد.

جلوی اعمال نظر احمدی‌نژاد در استانداری اردبیل را می‌گرفتم

حقیقت‌پور بیان می کند: موضوع بعدی هم این شد که من جلوی اعمال نظر ایشان را در استانداری اردبیل گرفتم. او چون خودش در اردبیل استاندار بود و شناخت خوبی از این شهر و منطقه داشت، بنا داشت تا سطح بخشداران هم اعمال نفوذ کند ولی من قبول نمی‌کردم. معتقد بودم من استاندارم و من تصمیم می‌گیرم چه کسی بماند یا نماند.

وی توضیح می دهد: اشخاصی هم که اطراف احمدی‌نژاد را گرفته بودند خوشنام نبودند؛ چه از نظر مالی و چه از نظر رانت‌خواری. آنها بیت شخصی خانواده احمدی‌نژاد شده بودند و خانواده او در آنجا تردد می‌کردند. آنها از ما امتیاز می‌خواستند ولی ما امتیازی نمی‌دادیم. همین امر باعث می‌شد مرتباً و بدون نوبت به دفتر احمدی‌نژاد بروند، به ما فحش بدهند، بد بگویند و بیایند بیرون.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: البته به نظر من بهترین قضاوت را مردم کردند؛ زیرا اگرچه احمدی‌نژاد من را عزل کرد ولی مردم اردبیل رأی بی‌نظیری به من دادند؛ من در انتخابات مجلس در اردبیل 450 هزار نفری، 105 هزار رأی کسب کردم در حالی که  آقایان اصولگرا در تهران 14 میلیونی فقط 200 هزار رأی داشتند.

وی ادامه می دهد: این امر را قضاوت مردم در ارتباط با رفتار احمدی‌نژاد می‌دانم. خدا را شاکرم در آن مقطع توانستم راه خود را از راهی که سرانجام باعث سرافکندگی حزب‌الله و ایجاد زحمات فراوان برای نظام شد که حتی برخی از اقدامات آنها را هنوز هم نمی‌توان ساماندهی کرد، جدا کنم.

حکم شهرداری نجف را برای احمدی‌نژاد زدم

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که پیشنهاد استانداری شما را چه کسی به احمدی‌نژاد داد، می گوید: مجموعه‌ای از دوستان که یکی از آنها امام جمعه اردبیل به نام حاج‌آقا عاملی بود و دوستان دیگری که با احمدی‌نژاد آشنایی داشتند. البته خود احمدی‌نژاد هم من را می‌شناخت.

وی درمورد آشنایی با احمدی‌نژاد توضیح می دهد: در مقطعی که وی استاندار اردبیل بود، من با توجه به کارهایی که به لحاظ نظامی و امنیتی در سطح منطقه داشتم، با او در ارتباط بودم و کارها را هماهنگ می‌کردم. در دوره شهرداری احمدی‌نژاد هم من مسئول عتبات عالیات بودم و حکم شهرداری نجف را برای او زدم و ایشان را به نجف و کربلا بردم و نیروهایش را در آنجا مستقر کردم. ضمن آنکه آقای نیکزاد هم می‌خواست برای معاونت عمرانی به وزارت کشور برود و لازم بود احمدی‌نژاد سریع نیروها را جابجا کند.

استاندار اردبیل بودم ولی در انتخابات88 برای احمدی‌نژاد امتیاز خاصی قائل نشدم

حقیقت‌پور که معتقد است احمدی‌نژاد حلقه ارومیه خود را برای اردبیل آورده بود، حضور خود در حلقه اردبیل را رد می کند و درباره کمک استانداری اردبیل به منظور رأی آوری محمود احمدی نژاد در هنگام انتخابات 88 می گوید: ما کاملا قانون را رعایت ‌کردیم. یادم هست یکی از نمایندگان میرحسین موسوی در آن مقطع با من تماس گرفت و از دقت و مراقبت ما برای اجرای قانون در طول انتخابات تشکر کرد. ما علی‌رغم اینکه استاندار احمدی‌نژاد بودیم اما برای وی امتیاز خاصی قائل نشدیم و فقط قانون را اجرا کردیم.

وی ادامه می دهد: در روز انتخابات ما احساس کردیم لازم است زودتر دامنه انتخابات را جمع کنیم تا به تاریکی کشیده نشود. مخالف تمدید اضافی ساعت رأی‌گیری بعد از 9 شب بودیم؛ چون به دلیل تاریکی، اجرای امنیت سخت می‌شد و نگران برخی اتفاقات بودیم که رخ بدهد.

این نماینده مجلس توضیح می دهد: ما می‌شنیدیم برخی از جریانات دنبال شلوغ‌کردن هستند و می‌خواهند مقابل درب مساجد تجمع کنند. ما نمی‌خواستیم مشکلی پیش بیاید، زیرا هم تعداد قابل توجهی صندوق اخذ رأی ترتیب داده شده بود، هم از 8 صبح تا 9 شب زمان خوبی برای رای‌گیری بود. البته علی‌رغم آنکه نمی‌خواستیم از 9 شب به بعد رأی‌گیری انجام شود و از طرف وزارت کشور نیز تصمیم‌گیری درخصوص این مسئله برعهده ما گذاشته شده بود، اما دوستان موسوی تلاش می‌کردند ساعت انتخابات را تمدید کنیم. من گفتم حاضر نیستم تمدید کنم اما اجازه می‌دهم درب مساجد و مدارس باز شود و هر چقدر آدم در بیرون تجمع کرده، داخل بروند و از آنها رأی‌گیری انجام شود. همین کار را هم کردیم تا بتوانیم امنیت را برای رأی‌گیری و شمارش آرا تامین کنیم؛ ضمن آنکه تنش‌هایی که از تهران به ما گزارش می‌شد، نگران‌کننده بود.

وی معتقد است: تدبیر امنیتی‌ ما در استان اردبیل برای برقراری یک انتخابات پرامنیت،‌ تدبیر خوبی بود و ما حتماً نمره 20 گرفتیم. من فکر نمی‌کنم هیچ جای کشور آرامتر از اردبیل بود؛ هم در زمان انتخابات و هم بعد از آن.

حقیقت‌پور می گوید: برای حوادث بعد از انتخابات هم تدبیر و در شورای تامین مصوب کردیم تعدادی از افراد را از شهر بیرون کرده یا دستگیر شوند تا در محیط نباشند که منجر به ایجاد درگیری شود زیرا نقش آنها لیدرواری بود.

وی بیان می کند: بعد از انتخابات و آن درگیری‌هایی که در کل کشور بود، هر کس به اردبیل می‌آمد، می‌گفت مگر اردبیل جزو ایران نیست! این مساله نشان می‌دهد ما کاملا به اوضاع مسلط بودیم.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس ادامه می دهد: ما اجازه نمی‌دادیم هیچ جریان یا تحرکی به صورت غیرقانونی شکل بگیرد و راهپیمایی یا تجمع غیرقانونی انجام شود. اوضاع را مدیریت و مهار کردیم. حتی وقتی به ما اعتراض کردند و گفتند باید 10درصد صندوق‌ها مجدداً شمارش شود، پس از بازشماری در 4-3 حوزه انتخابیه، رأی احمدی‌نژاد بالاتر رفت.

می‌دانستیم رأی موسوی در اردبیل بیشتر از احمدی‌نژاد است

وی درخصوص پیش بینی خود از چگونگی نسبت آرا در اردبیل می گوید: ارزیابی ما این بود که موسوی در چند حوزه اول خواهد شد؛ مثلا در اردبیل، مشکین‌شهر و پارس‌آباد. اول هم شد؛ زیرا گروه‌های چپ در آنجا متحرک‌تر از بقیه بودند و می‌دانستیم موسوی در آنجا رأی خواهد آورد. مثلا در مرکز استان، مهندس موسوی با 20هزار رأی بیشتر از احمدی‌نژاد، نفر اول شد. ولی در مناطق فقیرنشین مانند نیر،‌ نمین،‌ خلخال، کوثر،‌ گرمی و مناطق روستایی آرا به نفع احمدی‌نژاد بود و در نهایت احمدی‌نژاد 52 به 48 در اردبیل برنده شد که خیلی لب مرز بود.

رنج میبردم که رییس دولت در مقابل قانون می ایستد

حقیقت‌پور در ادامه به مقایسه فضای مجلس نهم در سال‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد با اوایل کار دولت یازدهم میپردازد و توضیح می دهد: قطعاً شرایط در سال‌های پایان دولت دهم برای نمایندگان به دلیل تنش موجود میان مجلس و دولت سخت شده بود؛ البته کارهای من به دلیل آشنایی با وزرا پیش می‌رفت اما از این قصه رنج می‌بردم که رئیس دولت در مقابل قانون می‌ایستد، قانون را ممیزی می‌کند و چیزی را که به ذهن خود خوب ترجیح می‌دهد، اجرا می‌کند و چیزی را که بد می‌داند، اجرا نمی‌کند.

وی می گوید: توسعه تنش‌ها و درگیری‌ها باعث شد قسمتی از کارهای کشور و نظام تعطیل و معطل شود و نهایتاً آن قصه یکشنبه مجلس پیش آمد و فیلمی که احمدی‌نژاد بازی کرد. من زمانی را که از دولت یازدهم گذشته، بسیار بهتر می‌دانم. درست است که اختلاف نظر همیشه وجود داشته اما شاید برخی اختلاف‌نظرها موجب خیرات و گشایش در کار شود ولی آن درگیری رودررو بین دولت و مجلس توسط احمدی‌نژاد،‌ نتیجه خیلی بدی داشت. اکنون چنین شرایطی نیست و همین امر کمک می‌کند دولت و مجلس با تفاهم و همدلی بیشتر مسائل و مشکلات کشور را مدیریت کنند.

فقدان نظام برنامه‌ریزی در رفتار احمدی‌نژاد/

ماجرای دستیابی به عدد یک میلیون و نیم فرصت شغلی در دولت دهم

این نماینده مجلس منشاء آن تنش‌ها را انتقاد نخبگان به فقدان نظام برنامه‌ریزی در رفتار احمدی‌نژاد می داند و با ذکر خاطره ای از ماجرای ایجاد یک میلیون و نیم فرصت شغلی، توضیح می دهد: در جلسه احمدی‌نژاد با استانداران، ایشان از استانداران آمار سردستی گرفت. اولین استانداری که صحبت کرد من بودم و گفتم اگر موافقت شود فلان طرح در اردبیل به بخش خصوصی داده شود، می‌توان 35هزار فرصت شغلی ایجاد کرد. آقای احمدی‌نژاد گفت درود بر شما. از سایر استانداران هم پرسید هر کدام می‌توانید چقدر فرصت شغلی در استان خود ایجاد کنید.

وی ادامه می دهد: احمدی‌نژاد براساس صحبت‌های من، اردبیل را با 35هزار فرصت شغلی پایه قرار داد و از سایر استانداران هم خواست رقم پیشنهادی خود را بگویند! مثلا استاندار آذربایجان‌شرقی که گفت می‌توانم 40هزار فرصت شغلی ایجاد کنم، احمدی‌نژاد به او گفت تبریز که دو برابر اردبیل است،‌ پس باید 80 هزار شغل ایجاد کنید! استاندار را متعهد می‌کرد این فرصت شغلی را محقق کند. در آن زمان برای هر فرصت شغلی حداقل 50 میلیون تومان لازم بود و شما حساب کنید 80 هزار تا 50 میلیون تومان چه رقمی می‌شود، در حالی که نه پول می‌دادند و نه امکاناتی فراهم می‌کردند.

حقیقت‌پور می گوید: در نهایت هم در آن جلسه نامه‌ای آوردند و استانداران امضا کردند و سرجمع، یک میلیون و پانصد هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شد!

عدم مشورت‌پذیری در احمدی‌نژاد به دلیل خودبرتربینی وی بود/

پهلوان مشورت‌گیری مقام معظم رهبری است

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید دلیل کارهای احمدی‌نژاد چه بود، بیان می کند: احمدی‌نژاد یک رگ بالای لجبازی داشت؛ بعدها من فهمیدم که در دوره استانداری‌اش در اردبیل هم با لجبازی کارهایش را اداره می‌کرده. رئیس جمهور نفر دوم کشور است و بهتر از هرکسی باید بداند با لجبازی نمی‌توان مملکت را اداره کرد.

این نماینده مجلس می گوید: همچنین احمدی‌نژاد رگ تعصب بیش از حد نسبت به دوستانش و عدم پذیرش مشورت داشت درحالیکه همه انسان‌ها نیازمندند از نقاط مختلف مشورت بگیرند؛ همچنانکه پهلوان مشورت‌گیری در نظام ما مقام معظم رهبری است.

به گفته وی، وقتی یک نفر که در رأس نظام جمهوری اسلامی است و کلام و حرف او می‌تواند قانون باشد، خود را موظف به مشورت‌گیری از سطوح مختلف می‌داند، چرا نباید فردی مانند احمدی‌نژاد چنین کاری بکند؟

حقیقت‌پور دلیل رگ لجبازی و عدم مشورت‌پذیری در احمدی‌نژاد را خودبرتربینی او میداند و اینکه احمدی نژاد بر این باور بود که آنچه من می‌گویم درست است.

اگر احمدی‌نژاد یارانه 250هزارتومانی را عملی می‌کرد، معلوم نیست وضع کشور چطور می‌شد!

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که شعار دولت احمدی‌نژاد عدالت‌محوری بود و شما معتقدید اجرای قانون یعنی اجرای عدالت؛ پس احمدی‌نژادی که مقابل قانون می‌ایستاد، چطور می‌خواست عدالت را اجرا کند، توضیح می دهد: در شعار که همه بحث گفتمان عدالت را مطرح می‌کنند. واژگان قشنگ و زیبایی هم هست، ولی آیا در عمل هم چیزی دیده می‌شود؟ آیا اینکه به 75 میلیون نفر انسان یارانه بدهید، عدالت است؟ چقدر رانت‌خوار در کنار احمدی‌نژاد رشد پیدا کردند؟ آیا عدالت اجازه می‌دهد افرادی را که تخصص ندارند، در پست‌های کاملا تخصصی قرار دهیم؟ آیا عدالت اجازه می‌دهد بزرگتر از خود را تحقیر کنیم؟ آیا عدالت است به تمام ماشین‌دارها نفری 60 لیتر بنزین بدهیم؟ آیا نباید بین کسی که ماشین 500 میلیون تومانی دارد با کسی که ماشین 15 میلیون تومانی دارد، فرقی باشد و به همه باید به صورت یکسان سهمیه بنزین داد؟

وی بیان می کند: احمدی‌نژاد حتی ادعا می‌کرد یارانه 45هزارتومانی کم است و باید به هر نفر 250هزارتومان داده شود که اگر آن را اجرا می‌کردیم، معلوم نبود مملکت چه وضعیتی داشت. همین الان هم دولت برای پرداخت یارانه 45هزارتومانی منابع کمی دارد و باید یارانه 5میلیون نفر را در سال جاری قطع کند.

طیفی که از احمدی‌نژاد تمام‌قد دفاع می‌کرد، حالا عطسه یک وزیر را هم مورد سوال قرار می‌دهند

حقیقت‌پور درباره برخی منتقدان دولت یازدهم در مجلس و بزرگ نمایی اشتباهات دولت، می گوید: عده‌ای در مجلس نهم ذره‌بین به دست گرفته و اتفاقاتی را که در دولت یازدهم مطابق سلیقه آنها نیست، برجسته می‌کنند که قطعاً این رفتار درست نیست. اینها همان طیفی هستند که از احمدی‌نژاد قرص و محکم و تمام‌قد دفاع می‌کردند ولی حالا عطسه یک وزیر را هم مورد سوال قرار می‌دهند!

وی ادامه می دهد: ما معتقدیم مجلس یک قوه مستقل است و حمایت او از دولت اصولی و اقتضایی است، اصولی به این معنا که درد ما مخالفت با دولت نیست، بلکه کمک به دولت است و اقتضایی به این معنا که اگر دولت درست و در مسیر قانون کار کند و بر پایه رهنمودهای مقام معظم رهبری جلو رود، باید مورد حمایت کامل مجلس قرار گیرد.

می‌گویند 8سال آنها احمدی‌نژاد را اذیت کردند؛ حالا نوبت ماست

نایب رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس معتقد است: این دوستان ما در فرصت‌هایی به احمدی‌نژاد چسبندگی داشتند ولی اکنون آن فرصت را ازدست‌رفته می‌بینند. برخی از آنها می‌گویند طیف مقابل 8 سال احمدی‌نژاد را اذیت کرد و حالا نوبت ماست که 8 سال اینها را اذیت کنیم.

وی میگوید که قرار نیست کسی را اذیت کنیم. اگر دولت درست عمل کرد، تاییدش می‌کنیم و اگر بد عمل کرد، مقابل او می‌ایستیم.

مردم، احساساتی هستند/ نمی‌توان چینش مجلس بعدی را پیش‌بینی کرد

حقیقت‌پور درباره ارزیابی خود از چگونگی چینش مجلس بعدی را توضیح میدهد: پیش‌بینی آن سخت است؛ زیرا مردم ما احساساتی هستند و ما نمی‌دانیم تا اسفند سال 94 چه اتفاقاتی خواهد افتاد و مردم تحت تاثیر چه احساساتی خواهند بود. باید منتظر ماند این روزگار گردش‌های خود را داشته باشد تا ببینیم چطور خواهد شد.

وی بیان می کند: مثلا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تا 3 روز قبل از روز رای‌گیری، نامزد دیگری در رأس قرار داشت و فاصله آن با نفر بعد هم منطقی بود. پیش‌بینی‌ها به سمت این بود که قالیباف رئیس‌جمهور خواهد شد.

این نماینده مجلس درخصوص تاثیر تصمیم‌گیری‌های سطح کلان سیاستمداران بر چگونگی رأی‌دهی مردم، معتقد است که این امر، همه ماجرا نیست و ادامه می دهد: من فکر می‌کنم نوع ادبیاتی که نامزدها ارائه دادند و نوع گفتمان رد و بدل شده در مناظره‌ها مهم بود.‌ اگر فکر می‌کنید آقای هاشمی در نتیجه نهایی موثر بود، پس چرا خودش نتوانست در انتخابات خبرگان رئیس شود و فقط 24 رأی آورد، در صورتی که آقای  یزدی که اصلا کار تبلیغاتی نکرده بود، 47 رأی آورد.

وی ادامه میدهد: البته من حمایت‌های هاشمی و رییس دولت اصلاحات را در پیروزی روحانی و تعیین تکلیف رأی او بی‌تاثیر نمی‌دانم ولی همه ماجرا این نبود؛ بخشی از پیروزی ناشی از گفتمان مناظرات بود و بخشی اشتباهات جامعه اصولگرایی. اصولگرایان پیروزی را به روحانی تقدیم کردند.

"نازک‌نارنجی‌بازی" وزارت خارجه در مورد اشتباهات دولت در سفر به نیویورک

حقیقت‌پور در ادامه این مصاحبه درخصوص درز برخی نکات به رسانه ها که جواد ظریف در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره سفر دولت به نیویورک به صورت محرمانه مطرح کرده بود، توضیح میدهد: آن مسئله را من مطرح نکردم بلکه نماینده دیگری رسانه ای کرد. هرچند این مسئله پنهان هم نبود و به نظر من وزارت خارجه در این موضوع کمی شانتاژ کرد. آنها برای اینکه از ورود به جزئیات فرار کنند، چنین بحثی را مطرح کردند و الـّا نکته محرمانه‌ای نبود.

وی میگوید: خود ما می‌دانستیم مقام معظم رهبری راضی به تماس دکتر روحانی با اوباما نیست و حتی اگر ظریف هم این مسئله را مطرح نمی‌کرد به هر حال نمایندگانی که در کمیسیون امنیت ملی هستند، افراد باهوشی هستند. به نظر من اگر وزارت خارجه در این موضوع شانتاژ نمی‌کرد و بیش از حد آن را پررنگ نمی‌کرد، از این قضیه به راحتی عبور می‌شد.

نایب رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در پاسخ به این سوال که حتی قبل از اینکه خود رهبری هم به موضوع دو اشکال اشاره کنند، شما می‌دانستید، بیان می کند: بله؛ بعید می‌دانستیم آقا از این موضوع راضی باشند. البته برخی دوستان می‌گفتند بعید است روحانی بدون هماهنگی با رهبری اقدامی انجام دهد. هرچند عده‌ای هم می‌گویند روحانی خدمت آقا رفته و گفته من فکر می‌کردم این گفت‌وگوی تلفنی از منظر شما اشکالی نداشته است. اینها مسائل ریزی هستند که نباید وزارت خارجه با مجلس وارد تنش شود. نمایندگان مجلس و به‌خصوص اعضای کمیسیون امنیت ملی، علی‌رغم آنکه نظرات مخالف ظریف دارند، ولی انسان‌های باشرفی هستند و منافع ملی را می‌شناسند. وقتی بدانند آقا به موردی راضی هستند، تمام تحلیل‌های خود را کنار می‌گذارند و نظر آقا را رعایت می‌کنند.

وی در ادامه می گوید: نامه‌ای که برخی سناتورهای آمریکا می نویسند و برای دولت این کشور مانع‌تراشی می‌کند، آیا یک ذره از آن سنگ‌اندازی را مجلس برای دولت انجام داده است؟ در حالیکه در کمیسیون امنیت ملی افرادی هستند که با این نوع مذاکره، این نوع صحبت و روش‌ پیگیری موضوع مخالفند ولی منافع نظام را بر خواسته‌های سیاسی خود ترجیح می‌دهند. به نظر من در آن مورد وزارت خارجه نازک‌نارنجی‌بازی درآورد.

هزینه 270میلیون تومانی برای انتخابات مجلس/با اجازه سردارسلیمانی وارد استانداری و مجلس شدم

حقیقت‌پور درباره هزینه کاندیداتوری خود برای انتخابات مجلس نهم توضیح می دهد: کل هزینه انتخاباتی من 270 میلیون تومان شد که اسناد آن هم موجود است. حدود 60 میلیون تومان پاداش بازنشستگی گرفته بودم و مابقی را تا یکصد میلیون تومان جور کردم. 170 میلیون تومان هم دوستانم در قالب کمک، هزینه روزنامه و چاپ پوستر تقبل کردند.

وی درخصوص تبلیغات برخی نمایندگان که به هزینه‌های میلیاردی منجر شده، می گوید: من چنین پولی نداشتم؛ حتی اگر هم داشتم خرج نمی‌کردم. معتقدم اگر مردم اردبیل کسی را بخواهند، خودشان باید خرج کنند تا او وارد عرصه شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس که 30 ماه سابقه حضور در جبهه در عملیات‌های مختلف مانند دارخوین، جزایر مجنون، ‌خیبر، جبهه‌های مقدم و والفجر مقدماتی دارد، اشاره می کند: حدود 12سال هم معاون سردار سلیمانی بودم و اصلا با اجازه ایشان وارد استانداری شدم و نهایتاً هم با اجازه او وارد فضای کاندیداتوری مجلس شدم.

حقیقت‌پور سردار سلیمانی را انسانی فداکار، خدوم، زحمتکش، مخلص و بقیة‌الشهدا توصیف می کند و می گوید: ایشان مالک اشتر خوبی برای علی زمان است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.