خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
کد خبر : 21789
Share
قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران:

کمبود نقدینگی از بزرگترین چالش‌های حفاری

قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به تاریخچه فعالیت این شرکت از بدو تاسیس تاکنون گفت: فعالیت این شرکت به فرمان حضرت امام (ره) و با هدف حفاری چاه های نفت و گاز با استفاده از دکل های حفاری و سرویس های جنبی و در اختیار داشتن تنها 6 دستگاه حفاری ...

محمدرضا تاکایدی اظهارکرد: این شرکت 67 دستگاه حفاری در خشکی و 3 دستگاه حفاری در بخش دریا در اختیار دارد که در مجموع 70 دستگاه حفاری در مالکیت شرکت ملی حفاری ایران است.
وی در خصوص بومی سازی دستگاه‌های حفاری شرکت ملی حفاری افزود: این شرکت پیشگام در زمینه بومی سازی و ساخت داخل در بخش حفاری است. هنوز در ایران دکل ها به صورت کامل ساخته نشده اما حدود 30 تا 40 درصد موتور و ماشین آلات ساخت داخل است و این شرکت با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی تولیدکننده، توانسته به تولید قطعات داخلی نیز کمک ‌کند.
تاکایدی در زمینه هماهنگی روند فعالیت های این شرکت نسبت به برنامه کاری در سال 93 تصریح کرد: فعالیت این شرکت در سال گذشته از نظر متراژ حفاری و تعداد حلقه چاه با 10 درصد اختلاف نسبت به برنامه، محقق شده است.
وی عنوان کرد: در سال گذشته 160 حلقه چاه حفاری، تکمیل و  تعمیر و حدود 390 هزار متر مربع عملیات حفاری انجام شده که این میزان عملیات نسبت به سال 92 اختلاف چندانی نداشته است.
قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه این شرکت در بخش میادین مشترک 13 دستگاه دکل حفاری دارد، گفت: در سال گذشته 2 پروژه جدید در میادین مشترک شامل میدان آزادگان جنوبی و یاران جنوبی به طور جدی آغاز شدند.
تاکایدی درباره رویکرد این شرکت نسبت به فعالیت در عرصه میادین مشترک اظهارکرد: شرکت ملی حفاری از 3 سال گذشته بر اساس برنامه‌های اصلی وزارت نفت به سمت میادین مشترک حرکت و برای برداشت سهم بیشتری از این میادین خود را آماده سازی و تجهیز کرده است.
وی با اشاره به فعالیت شرکت ملی حفاری ایران برای حفاری در خارج از مرزها بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های عراقی برای حفاری در کشور عراق منعقد و مذاکرات خوبی نیز انجام شده است که امیدواریم در سال‌های آینده با پیگیری مسئولین بتوانیم به نتیجه مطلوب در این زمینه برسیم.
تاکایدی تصریح کرد: به اتمام رساندن عملیات حفاری چاه‌ها در مدت زمان کمتر از برنامه تعیین شده از ظرفیت‌های این شرکت به شمار می رود که این ظرفیت به دلیل پتانسیل بالای شرکت حفاری با داشتن دکل‌های اختصاصی، نیروهای متخصص، مجرب و همچنین استفاده از روش های نوین حفاری محقق شده است.
قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: حدود 60 تا 70 درصد بازار حفاری کشور در بخش خشکی در اختیار این شرکت است که در حال حاضر تمام دستگاه‌های این شرکت فعال هستند و با پتانسیل های موجود در میادین مشترک، می توانیم به نتایج مطلوبی در آینده برسیم.
تاکایدی مشکل کمبود نقدینگی را از بزرگترین چالش‌های شرکت حفاری ایران برشمرد و خاطرنشان کرد: با رفع این مشکل تقریبا 90 درصد از مشکلات این شرکت حل می‌شود و با تامین منابع مالی این شرکت می‌توان به فعالیت‌های بیشتر آن در عرصه‌های مختلف کمک کرد.
وی اظهارکرد: از سال 79 توسط وزارت نفت هیچ ردیف بودجه سالیانه‌ای برای شرکت ملی حفاری تعیین نشده است و تمام هزینه‌های این شرکت از محل در آمدهای خود تامین می‌شود.
تاکایدی تصریح کرد: از مشکلات دیگر می توان به مباحث مدیریتی، آیین نامه مناقصات و قوانین دست و پاگیر اشاره کرد که این مشکلات موجب جلوگیری از انجام فعالیت‌های این شرکت می شود.
قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران گفت: همچنین بحث خود تحریمی مساله ای است که از شتاب فعالیت‌های این شرکت کم می‌کند که با رفع آن می توان روان تر حرکت و به کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده محصولات کمک کرد.
وی درباره ارتباط این شرکت با دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری اظهار کرد: این شرکت با 10 دانشگاه و مرکز علمی در ارتباط است که این ارتباطات با هدف کمک به ساخت قطعات و ایجاد دانش فنی ساخت و انجام کارهای تحقیقاتی بوده است.
تاکایدی بیان کرد: بین یک تا 3 درصد بودجه این شرکت باید به انجام کارهای پژوهشی اختصاص یابد و در این بخش باید با همکاری دانشگاه ها به سمت انجام اصلاحات ساخت قطعات پیش برویم.
وی افزود: قطعات یدکی عرضه شده توسط سازندگان کیفیت پایینی دارند و هزینه مصرفی آن ها زیاد است که این مساله از مشکلات ارتباط ما با بخش صنعت به شمار می رود و تولیدکنندگان و سازندگان باید به این مساله توجه کنند.
قائم مقام شرکت ملی حفاری در خصوص بومی‌سازی قطعات پر مصرف این شرکت اظهارکرد: تاکنون بیش از 18 هزار قطعه پر مصرف صنعت حفاری توسط شرکت‌های داخلی تولید شده و این شرکت به دنبال تولید و تدوین دانش فنی قطعات بوده و امیدوار است بتواند با همکاری شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی به اهداف خود برسد.
تاکایدی بیان کرد: همکاری و ارتباط با تولیدکنندگان داخلی از سال 76 آغاز و اکنون بیشتر نیز شده است و از تولید کنندگان انتظار افزایش کیفیت را داریم. همچنین این شرکت با 130 شرکت تولیدکننده داخلی در کشور در ارتباط است که حدود 90 شرکت از این تعداد خوزستانی هستند و اولویت این شرکت نیز ارتباط با صنعتگران استان است.
وی تصریح کرد: حدود 17 هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و با توجه به شرایط این شرکت امکان افزودن نیروی جدید به بدنه آن وجود ندارد اما با افزایش ناوگان در سال‌های آینده نیاز به نیروی بیشتری خواهیم داشت که می توانیم با جذب نیروی جدید در زمینه اشتغال گام برداریم.
تاکایدی در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: این شرکت توانسته هزینه‌های تمام شده حفر یک چاه را کاهش دهد که این کار موجب افزایش توان تولید و همچنین افزایش کیفیت، بهره وری و محقق شدن اقتصاد مقاومتی می شود.
قائم مقام شرکت ملی حفاری عنوان کرد: آموزش نیروهای این شرکت به صورت مستمر ادامه دارد و برای افزایش سطح علمی این نیروها از سال گذشته دانشگاه علمی کاربردی ملی حفاری در سطح ارایه مدرک فوق دیپلم با هدف به روز رسانی و مهارت آموزی نیروها تاسیس شده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.