خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
کد خبر : 21784
Share

انتقاد تجار عراقی از مرز شلمچه/کامیونها در انتظار اجازه ورود

تجار كشور عراق نسبت به وضع قوانين سختگيرانه از سوي ايران در ورود کامیونهای عراقی به مرز شلمچه انتقاد كرده و خواستار تسهیل اين امر شدند.

 تجار كشور عراق نسبت به وضع قوانين سختگيرانه از سوي ايران در ورود کامیونهای عراقی به مرز شلمچه انتقاد كرده و خواستار تسهیل اين امر شدند.
شلمچه که در سه دهه پیش صحنه جهاد و رشادت فرزندان این مرز و بوم بوده است، اکنون شاهد جهادی دیگر از نوع اقتصادی است. شلمچه به عنوان یکی از دروازه های کشور براي فعالیت های تجاری و ترانزیت در نظر گرفته شده است و به علت موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، امکان استفاده از حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی امکان فعالیت آسان و سریع و مطمئن با عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای آسیای میانه و قفقاز و حوزه مدیترانه را میسر می سازد اما این روزها تاجران و فعالان اقتصادی عراقی از قوانین سخت وضع شده از سوی طرف ایرانی در ورود کامیونهای تجاری کشورشان در این مرز انتقاد دارند.
در هفته جاری دو تن از تجار عراقی به نمایندگی از تجار این کشور وارد خرمشهر شده و در دیداری با رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر خواستار تسهیل در ورود کامیونهای عراقی به مرز شلمچه شدند.
سید احمد حسینی فر رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر در این خصوص گله مندی تجار عراقی می گوید: متاسفانه پذیرش کامیونهای عراقی در مرز بین المللی شلمچه همچنان به کندی در حال انجام است.
وی می افزاید: مرز بین المللی شلمچه از مهمترین مرزهای حال حاضر با کشور عراق است و در ۱۰ ماهه گذشته میزان صادرات از کشورمان به عراق بالغ بر يك میلیارد و ۷۸ میلیون دلار بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر می گوید: در حالی که طرف عراقی به شدت متقاضی کالاهای ایرانی است چرا باید در مرز شلمچه میزان ورود این کامیونها را در روز محدود کرد.
وی تصریح می کند: باید از این فرصت نهایت استفاده را کرد و به فرموده رهبری که بر افزايش میزان صادرات غیر نفتی تاكيد دارند، عمل کرد.
حسینی فر عنوان می کند: از هنگ مرزی مستقر در مرز شلمچه خواستاریم که فعالیت های تجاری این مرز را به صورت شبانه روزی انجام دهند و از مسئولان نیز تقاضا داریم که به بخش خصوصی نگاه ویژه داشته باشند و از ایجاد بسترها و امکانات دریغ نورزند.

آمادگی عراق براي ورود روزانه بیش از يك هزار کامیون به شلمچه

سید رزاق البطاط که به نمایندگی از تجار عراقی فعال در مرز شلمچه به ایران سفر کرده است از اعلام آمادگی تجار این کشور از ورود روزانه يک هزار کامیون به کشورمان خبر می دهد.
وی می افزاید: در حال حاضر متاسفانه از سوی مسئولان مرزبانی ایران روزانه فقط اجازه ورود به ۴۰۰ کامیون داده می شود که این امر مشکلات عدیده ای برای تجار عراقی در آن سوی مرز ایجاد کرده است.
این تاجر عراقی از تقاضای بالای کشورش نسبت به کالاهای تولید کشور ایران خبر می دهد و می گويد: اشتراکات فرهنگی و مذهبی و همچنین مسافت نزدیک و باکیفیت بودن کالاهای ایرانی همگی باعث شده است که تجار عراق تقاضای ویژه ای نسبت به کالاهای ایرانی داشته باشند.
وی تصریح می کند: بسیار متاسفیم که از سوی کشور ایران چنین رفتارهایی در مرز شلمچه با تجار عراقی صورت می گیرد و باید ساعت ها براي ورود کامیونهای عراقی منتظر دستور مسئولان مرزبانی ایران باشیم.

اعتصاب دو روزه تجار عراقی

سید سالم البطاط دیگر تاجر عراقی که به نمایندگی از تجار فعال در مرز شلمچه به ایران آمده بود از اعتصاب دو روزه تجار کشورش نسبت به وضعیت بد مرز شلمچه خبر می دهد.
وی  عنوان می کند: پس از به نتیجه نرسیدن تقاضای ما از مسئولان ایرانی تجار عراقی هفته گذشته تصمیم گرفتند که کامیونهای خود را وارد ایران نکنند.
سید سالم می افزاید: این اقدام دو روز به طول کشید و در اين مدت فعاليت تجاري مرز شلمچه به کلی تعطیل شده بود.

مسئولان ايراني به قول خود عمل نكردند

وی تصریح می کند: پس از دو روز مسئولان کشور ایران با ورود به مرز عراق با تقاضای تجار كشورمان نسبت به افزایش پذیرش کامیونها موافقت کردند و در همان روز اجازه ورود ۷۰۰ کامیون به ما از سوی ایران داده شد.
این تاجر عراقی از عمل نکردن مسئولان ایرانی به وعده های خود در روز دوم خبر می دهد و می افزاید: متاسفانه در روز دوم پذیرش همان تعداد ۴۰۰ کامیون مجددا از سوی ایران اعمال شد و مسئولان ایرانی به قول خود عمل نکردند.
وی در پایان گفتگو ابراز امیدواری می کند: ما دو تاجر عراقی به نمایندگی از دیگر تجار عراقی فعال در مرز شلمچه به دیدار رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر آمدیم تا خواسته عراقی ها را به مسئولان مربوطه برساند و امیدواریم در روزهای آینده با تدبیر مسئولان ایرانی این مشکل مرتفع شود و شاهد جنب و جوش اقتصادی خوبی در این مرز بین دو کشور برادر باشیم.
 مرز بین المللی شلمچه از دروازه های مهم کشور در امر تجارت و صادرات به عراق محسوب می شود، عراقی که تمامی زیرساخت های تولیدی خود را در طی جنگ های متوالی از دست داده و نیاز شدید و مبرم به کالاهای ایرانی دارد، خوب است در این موقعیت که کشورمان در وضعیت تحریم های ظالمانه غرب است از این فرصت استفاده شود و آمار صادرات کالا را با افزایش پذیرش کامیونهای عراقی به داخل کشور افزایش دهیم.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.