خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر : 21304
Share
سخنگوی وزارت امور خارجه

تلاش طرفین مذاکره برای حصول نتیجه تا مارس

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به آخرین اخبار مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات به صورت فشرده در حال برگزاری است و طرفین تلاش دارند مذاکرات تا پایان مارس به اتمام برسد. مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به آخرین اخبار مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات به صورت فشرده در حال برگزاری است و طرفین تلاش دارند مذاکرات تا پایان مارس به اتمام برسد.
 مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در مورد آخرین خبرها از مذاکرات هسته ای ایران در مونترو و اینکه آیا پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات داشته‌ایم که تا پایان مارس نتیجه حاصل شود، گفت: مذاکرات فشرده ای در جریان است و گفتگوها در سطح وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر انرژی آمریکا و همچنین در سطح معاونان ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات متعددی در جریان است و طرفها تلاش دارند که از فرصت موجود بیشترین استفاده را داشته باشند و دیدگاهها تبادل شود، بیان کرد: اخبار را باید دنبال کرد، هنوز برای قضاوت در خصوص این دوره از مذاکرات و پیشرفتی که حاصل می شود زود است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طرفین توافق کردند که در یک مقطع زمانی مذاکرات را به نتیجه برسانند که آن مقطع پایان ژوئن است و قرار است از این فرصت برای گفتگو، مذاکره و روشن شدن ابعاد مختلف و موضوعات مورد مذاکره استفاده شود. در حال حاضر ابعاد فنی و سیاسی و همه موضوعات مطرح است. در کنار گفتگوهای فنی در حوزه سیاسی نیز یکی از موضوعات اصلی بحث تحریم هاست.
افخم گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مذاکرات خواهان رفع کامل تحریم ها شده است و در این زمینه با صراحت و شفافیت دیدگاهها را مطرح کرده است و لذا در این دور نیز این موضوع به عنوان یکی از محورها مطرح است که جناب آقای دکتر ظریف نیز بر آن تاکید کردند. گفتگوها ادامه دارد و باید صبور باشیم و همزمان و همراه با گفتگوها پیش رویم.

* ایران کاملا جدی و مصمم در مذاکرات

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر اینکه مذاکرات تا ۱۲ فروردین ماه به نتیجه خواهد رسید و اینکه آیا پیش نویس توافق تهیه شده است، گفت: آنچه مسلم است طرفین با جدیت در مذاکرات حضور دارند. جمهوری اسلامی ایران کاملا جدی و مصمم است که حضور فعال و مبتکرانه در مذاکرات داشته باشد و از همه ظرفیت‌ها برای پیشرفت مذاکرات استفاده می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدوار هستیم که طرف های مقابل نیز بر همین مبنا و با همین میزان اراده سیاسی کار را پیش ببرند. اجازه دهید که متناسب و همراه با گفتگوها گام برداریم.
افخم در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که چه کشورهایی در منطقه گروه داعش را تقویت می کنند، اظهار داشت: جنایاتی که گروه های تروریستی و تکفیری مرتکب می شوند و متاسفانه جامعه جهانی و افکار عمومی هر روزه شاهد آن هستند، جنایاتی شنیع و فجیع است که هیچ انسان آزاده ای نمی تواند آن را تایید کند. پیروان ادیان الهی طبعا بر اساس اصول و آموزه های الهی این جنایت را تایید نمی کنند.

وی ادامه داد: چه در کشورهای اسلامی و چه کشورهای غیر اسلامی همه مردمی که وجدان آگاه دارند مخالف این حرکت های ضد انسانی و افراطی گری هستند. طبعا اخبار پراکنده و متعددی درباره منابع مالی و اطلاعاتی و حمایت ها از این گروه منتشر می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدوار هستیم که جامعه جهانی و به طور مشخص ائتلافی که علیه داعش شکل گرفته، مسئولانه تر عمل کند و قطع این حمایت ها اولین گام و ساده ترین اقدامی است که می تواند در مبارزه با این گروه تروریستی و افراطی گری به کار گرفته شود و نشانه ای از جدیت ائتلاف در ریشه کن کردن تروریسم و مبارزه با آن است.
افخم تصریح کرد: امیدوار هستیم با هوشیاری همه ملت های منطقه و با حساسیت و نگرانی که در حوزه بین الملل نسبت به این مسئله وجود دارد، کشورهای مختلف جهان مسئولانه عمل کنند و از منافع کوتاه مدت و محدودی که برای خود تعریف کرده اند دست بردارند و اجازه بدهند که ائتلاف دائمی و قوی و همه جانبه علیه داعش کار خود را پیش ببرد و به مسئولیت منطقه ای و بین المللی خود عمل کنند.

* یمن درخواست کمک داشت

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره انتقال کمک های ایران به یمن که با واکنش رسانه های غربی مواجه شده است و اینکه آیا کمک های ایران ادامه خواهد داشت، گفت: مردم یمن به مواد غذایی و دارویی نیازهایی دارند و پیش از این تحولات نیز چنین درخواست کمک هایی مطرح شده بود که با عملیاتی شدن تفاهم نامه هوایی، بخشی از کار انجام شد و در عین حال شاهد بودیم که یک هیات یمنی شامل حوزه اقتصادی و تجار برای هماهنگی های لازم با مسئولان اقتصادی ایران و تنظیم کمک های دارویی و غذایی سفری به ایران انجام دادند. گفتگوهایی انجام شد و جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می داند در جایی که نیاز به کمک های انسانی، دارویی، غذایی و بهداشتی است در حد امکانات خود این کار را انجام دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: تفاهم نامه هوایی در سال ۱۳۷۹ بین دو کشور امضا و به تصویب مجلس دو کشور رسیده است. از آن سال تاکنون اقدامات اداری و اجرایی متعددی برای امکان عملیاتی شدن صورت گرفته که این امکان فراهم شد و اولین مرحله از اجرای تفاهم نامه هوایی دو کشور صورت گرفت که طی آن بخشی از کمک های انسانی که شامل مواد غذایی و دارویی بود در اختیار یمن قرار گرفت.

* مخالف دخالت خارجی در یمن هستیم


افخم همچنین درباره موضع ایران در قبال تحولات یمن نیز، گفت: ما مخالفت خود را با دخالت خارجی در یمن اعلام کرده ایم. باید ظرفیت گروه ها و احزاب سیاسی کاملا دیده شود چرا که این احزاب ریشه در بافت قومی و قبیله ای یمن دارند و بخشی از واقعیت جامعه یمن هستند و لذا باید با تکیه بر ظرفیت درونی موضوع یمن حل و فصل شود و هر گونه تحرک و تلاش بی اساس که بخواهد این کشور را به تجزیه بکشاند، کاملا مردود و خلاف مصالح مردم یمن و منطقه است.
وی ادامه داد: ما از گفتگو و همگرایی و توافق همه گروه ها حمایت می کنیم و هر توافقی که مورد رضایت و حمایت همه گروه ها باشد طبعا مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نیز خواهد بود و طبعا یمن واحد و یکپارچه می تواند کشوری قدرتمند در روابط با همسایگان خود در منطقه باشد و این در جهت مصالح همه کشورهای منطقه است. امیدواریم صحبت ها در یمن با نگاه به این مسئله مهم پیش رود.

* همه موضوعات در حال مذاکره است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در این باره که رئیس جمهور درباره رفع یکجای تحریم ها سخن گفته است و با توجه به گمانه زنی ها درباره مدت زمان ۱۰ تا ۱۵ ساله مذاکرات، این رفع یکجا ممکن خواهد بود و اینکه آیا ۱۱ فروردین به عنوان ضرب الاجل مذاکرات مورد تایید ایران است، گفت: موضعی که آقای رئیس جمهور مطرح کردند همواره از ابتدای مذاکرات مطرح بوده است و جمهوری اسلامی ایران خواهان رفع کامل تحریم ها است و بر همین اساس در مذاکرات پیش رفته ایم و این مسئله ای نیست که جدیدا مطرح شده باشد.
افخم گفت: موضوعات مذاکره اکنون تحت گفتگو است. به دلیل اینکه موضوعات در حال مذاکرات است از گمانه زنی و واکنشی که به عدد یا رقم یا زمانبندی منجر می شود خودداری می کنیم. همه موضوعات در حال بحث است. همان طور که رئیس تیم مذاکره کننده جناب آقای ظریف نیز مطرح کردند هیچ توافقی حاصل نمی شود مگر آنکه همه ابعاد موضوعات مورد توافق باشد لذا تا زمانی که مذاکره در حال انجام است و ابعاد مختلف موضوعات روشن نشود و همه موضوعات مورد توافق قرار نگیرد، هیچ چیزی قابل جمع بندی نیست.
وی با اشاره به اینکه موضع ایران نیز همواره اعلام شده که با زیاده خواهی ها مخالف هستیم، اظهار داشت: ملت ایران رفتار خود را در قبال زیاده خواهی ها نشان داده، ملت ایران هر روز مصمم تر می شود و باید با ملت ایران با تکریم و احترام و نه تهدید صحبت شود و این موضوعات هیچ کدام خللی در اراده ملت ایران برای رسیدن به منافع خود که طبعا همسو، همگام و کاملا در چارچوب تامین امنیت و صلح منطقه است، وارد نمی کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برنامه های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است. بارها بر آن تاکید شده، ادله و مستنداتی در این زمینه وجود دارد که گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکیدی بر این امر است و همه این موارد بحث های روشن و مشخصی هستند که ابعاد آن تاکنون تعیین شده، در عین حال مسیر مذاکرات در حال انجام است و بهتر است از گمانه زنی و بزرگ نمایی یک موضوع در بحث ها خودداری کنیم.
افخم تاکید کرد: تیم ایرانی یک تیم کاملا تخصصی، آگاه و مطلع و دارای چارچوب است. همه موارد در کنار هم روشنگر است و جای هیچ گونه نگرانی برای افکار عمومی وجود ندارد.
وی درباره سفر ولادیمیر پوتین به ایران نیز گفت: هنوز برنامه این سفر مشخص نشده است و با روشن شدن قطعی اعلام خواهد شد.

* توافق جدیدی بین ایران و یمن امضا نشده است


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی درباره هیاتی که از یمن به ایران آمده است که گفته شده یک هیات رسمی از مقامات این کشور بوده اند و آیا قراردادهای اقتصادی و صنعتی دیگری با ایران منعقد شده است، گفت: این هیات ترکیبی از برخی مسئولان رسمی بوده است اما اغلب اعضای هیات را تجار و بازرگانان اقتصادی یمن تشکیل داده اند، لذا بعد رسمی این سفر کمرنگ تر بود و فعالان بخش های خصوصی بیشتر در این هیات حضور داشتند که مذاکرات و گفتگوهایی را نیز انجام دادند. هنوز در این باره که توافقی امضا شده باشد بنده خبری ندارم. می دانم که گفتگوهایی صورت گرفته و طرف مقابل نیازهای خود را در زمینه دارویی، غذایی و بهداشتی اعلام کرده اند. ان شاء الله با تدابیر، کمک ها از طرق لازم ارسال می شود.
افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره کارشکنی عربستان در صدور ویزا به حجاج ایرانی و اینکه آیا با تمهیدات در نظر گرفته شده مشکل برطرف شده است، گفت:با دوستان عربستانی در تهران ملاقات هایی شده، برخی مسائل فنی و پشتیبانی مطرح کرده اند و ایران هم اعلام کرد که آماده است بر این اساس کمک لازم را انجام دهد تا مشکلات فنی و اجرایی آنها در ارتباط با این مسئله مرتفع شود. گفتگوهای بخش های ذیربط ادامه دارد و امیدوار هستیم با توجه به تلاش دو طرف، مسیر طبیعی و عادی مورد توافق قرار گرفته انجام شود.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا قرار است در نتیجه توافق پرونده ایران از شورای امنیت به شورای حکام ارسال شود، گفت: بخش مهمی از کارهایی که انجام می شود این است که ما به عنوان یک عضو ان پی تی از همه حقوق طبیعی خود برخوردار شویم و چنانچه تحریم ها رفع شود ما به عنوان یک عضو دارای حقوق طبیعی خود هستیم و بر آن اساس فعالیت می کنیم و این یکی از تبعات ناشی از توافق جامع خواهد بود و اگر توافق شود این مسیر به طور طبیعی باید ایجاد شود.

* تلاش برای ایجاد نقطه روشن مذاکراتی در ماه مارس


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا با توجه به تاکید شما بر پایان مذاکرات در ژوئن، پایان مارس به عنوان پایان مذاکرات مورد توجه ایران نیست، اظهار داشت: به هر حال تمدید مذاکرات تا پایان ژوئن است. یک توافق درون گروهی بین مذاکره کنندگان صورت گرفت که بتوانند در یک جمع بندی موضوعات را بهتر پیش ببرند و آن زمانبندی پایان مارس است. این توافق بین مذاکره کنندگان است و اکنون تلاش می شود که گروه های مختلف مذاکراتی در ماه مارس گفتگوها را به نقطه روشنی برسانند. در عین حال موضوع تمدید گفتگوها به قوت اصلی و تا پایان ژوئن پابرجاست.
افخم درباره اخباری مبنی بر حضور فرمانده سپاه در عملیات تکریت در عراق و همچنین اینکه نفوذ ایران در کشورهای منطقه تا چه اندازه در مذاکرات هسته ای موثر خواهد بود، گفت: از ابتدای ورود گروه های تروریستی در عراق، جمهوری اسلامی ایران حضور مستشاری در این کشور داشت و مشورت ها و رایزنی های مختلفی در سطوح مختلف برای کمک به دولت و ارتش عراق برای عبور از این مرحله و غلبه بر گروه های تروریستی بوده است.
وی با اشاره به اینکه شاهد قدردانی و اعلام نظر مثبت مسئولان عراقی در دولت و بخش های دیگر هستیم، اظهار داشت: ایران به عنوان یک همسایه کاملا مسئولانه به وظایف خود برای کمک به کشور همسایه عراق و برای عبور از بحران تروریسم عمل کرده و امروز شاهد هستیم که ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور کاملا موفق هستند و توانسته اند استان های مختلف را از حضور تروریست ها پاک کنند. جا دارد در این فرصت این پیروزی ها را به دولت و مردم عراق تبریک بگوییم و این طلیعه ای باشد تا صحنه عراق از حضور تروریست ها پاک شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نفوذ ایران در کشورهای منطقه، اظهار داشت: این پارامتر خیلی خاص و مجزا نیست. نفوذ ایران یک نفوذ معنوی است. جمهوری اسلامی ایران امروز یک قدرت موثر و مهم در منطقه است و قدرتی است که بنا دارد و مصمم است از این جایگاه خود برای ثبات و پیشبرد امنیت منطقه استفاده کند.
وی گفت: متاسفانه اظهارنظرها و گزارشاتی از سوی گروهی که مخالف روند صلح و امنیت در منطقه هستند عنوان می شود که خواهان هراس افکنی در منطقه هستند. این گونه تحریم ها و اخبار کاملا بی اساس است، ما در طی ماههای گذشته کاملا مسئولانه نسبت به منطقه نگاه کردیم و همگرایی بخش مهمی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، لذا این بخش ها و اظهارات کمک کننده نیست و امیدواریم همه کمک کنند این بحران در منطقه با همکاری و همدلی و تقویت پیوندهای هر چه بیشتر دوستی به پایان برسد.
افخم تاکید کرد: اینکه این مسئله چه میزان در مذاکرات هسته ای تاثیر دارد چیزی نیست که به عنوان یک پارامتر ویژه مطرح شود، در عین حال یک واقعیت است که اگر به درستی به آن توجه شود طبعا تعیین کننده خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سیاست های ایران در مقابل سیاست های اشتباه برخی از کشورها در حوزه مقابله با تروریسم، گفت: سیاست ما تبیین و روشنگری است و در تماس با کشورهای مختلف منطقه و حتی با کشورهای فرامنطقه واقعیت های منطقه را بیان می کنیم و اینکه آنها از اشتباهات گذشته دست بردارند چرا که پافشاری بر روش های غلط به نفع هیچکس نیست و به ما کمک نمی کند.
افخم با اشاره به اینکه گسترش بحران نمی تواند محدود به یک منطقه بماند، خاطرنشان کرد: اگر بحرانی توسعه پیدا کند دامنگیر همه خواهد شد. بخش زیادی از انرژی حوزه دیپلماسی برای تبیین همین مسائل است که کشورها از موضع اشتباه خود دست بردارند و در این زمینه نیازمند گفتگوها و تلاش بیشتری هستیم. فکر می کنم مسیر تحولات و روند تحرکاتی که صورت می گیرد و دوران طولانی که عده ای تلاش داشتند از طریق تروریسم و افراطی گری تغییرات سیاسی در منطقه ایجاد کنند نشانگر این است که این سیاستها پاسخ نداده است.
وی درباره حکم دادگاه مصر که جنبش حماس را تروریستی اعلام کرده، گفت: حماس یک جنبش مقاومت مردمی است که در برابر رژیم صهیونیستی مبارزه می کند. منش و روش این جنبش کاملا صریح و روشن است و ملت های منطقه از آن حمایت می کنند و مخالفت و مقاومت در برابر توسعه گریها و جنایات رژیم صهیونیستی بخش مهمی است که باید در خصوص فعالیت های این جنبش مدنظر قرار گرفته شود و امیدوار هستیم که مسئولان مصری اختلافات سیاسی که با این جنبش دارند را از طریق گفتگو حل و فصل کنند و برای رژیم صهیونیستی فرصت ایجاد نکنند.
افخم ادامه داد: رژیم صهیونیستی یک رژیم فرصت طلب است و چنانچه این برداشت ایجاد شود که کشور اسلامی درصدد تضعیف جنبش مردمی مقاومت است امکان سوء استفاده برای آنها وجود دارد.

* تکرار دروغ پردازی های نتانیاهو


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره صحبت های نخست وزیر رژیم صهیونیستی در آمریکا که تهمت های بسیاری را به جمهوری اسلامی داشت و اینکه چرا با وجود واکنش سریع رئیس جمهور آمریکا از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران واکنش سنگین و در حد به این مسئله نشان داده نشده است، گفت: این گفتگوها یک تم ثابتی دارد که تکرار دروغ پردازی های گذشته بود و جای نگرانی نیست. این بار اول نبوده، تلاش هایی است که رژیم صهیونیستی داشته و در طول دوره های مختلف خصومت آنها با ملت ایران روشن بوده است. در عین حال امروز در صحنه بین المللی دروغ های رژیم صهیونیستی کاملا افشا شده واین رژیم به دلیل جنایات مکرر علیه فلسطینی ها، ترویج تروریسم دولتی و نقض فاحش حقوق بشر بیش از گذشته و هر زمان دیگری در انزوا قرار دارند و لذا این تلاشها برای اینکه ملت های جهان جنایات علیه کودکان و مردم بیگناه غزه را فراموش کنند، اشتباه است و کاری نیست که با سخنرانی و سفر جبران شود.
افخم بیان کرد: این سخنان نشان داد که رژیم صهیونیستی حرف تازه ای ندارد و در نگاه افراطی گری و ترویج ناامنی خود گرفتار شده و بهتر است نخست وزیر رژیم صهیونیستی به شعور جامعه بین المللی احترام بگذارد و از تکرار دروغ و ادعاهای بی اساس دست بردارد. ما فکر می کنیم آنقدر این مسئله برای جامعه جهانی روشن شده که جای نگرانی ندارد و به میزانی که ما پاسخ دادیم کفایت می کند.
وی تاکید کرد: حتما شما بازخوردهایی را که در داخل آمریکا کسانی که مخالف افراط گری و سیاست های خواهان جنگ هستند را دیده اید که به روشنی و صریح پاسخ این سخنرانی را دادند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا نشست رسمی ایران و کشورهای ۱+۵ که قرار است در سطح معاونان فردا برگزار شود به سطح وزرا ارتقا خواهد یافت، گفت: نشست ایران و ۱+۵ فردا در سطح معاونان خواهد بود که فرصتی است تا همه گروه های مذاکره کننده موضوعات را مطرح کنند. تاکنون خبری درباره اینکه نشست در سطح وزرا باشد، مطرح نشده است.
افخم در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرده است که اگر تحریم ها برداشته شود امکان توافق در همین مرحله وجود دارد، گفت: توافق در یک مرحله و در همه موضوعات خواهد بود. همه موضوعات مورد گفتگو در همه بخش ها اکنون در دستور کار مذاکره است. در موضوعات سیاسی نیز بحث صورت می گیرد و ایران بارها اعلام کرده که خواهان رفع همه تحریم ها است. این دیدگاه را مسئولان عالی کشور مطرح کرده اند و باید از طرف مقابل نیز مورد توجه قرار گیرد. صحبت های آقای ظریف نیز مبنی بر این بوده است که ایران آمادگی در این زمینه را دارد اما به هر حال همه چیز در حال مذاکره است.
وی درباره اینکه در ایران ابراز خوشحالی نسبت به مرگ امیر عربستان مطرح شد و ارزیابی شما از این نوع رفتارها چیست گفت: مواضع کشورهای همسایه نسبت به یکدیگر باید توام با حسن نیت باشد. مسئولان ما هم توضیحاتی در این زمینه دادند که پافشاری در این مورد اکنون ضرورتی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر اشرف غنی به ایران بیان کرد: به دلیل حادثه بهمن و تلفات انسانی، موضوع سفر ایشان به دلیل شرایط داخلی افغانستان منتفی شد و اکنون در حال برنامه ریزی برای سفر دیگری هستند.

* صحبت های رژیم صهیونیستی برای ما مهم نیست


افخم در پاسخ به سئوال دیگری درباره اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی و اینکه در این اظهارات مسائل منطقه ای و حضور ایران در منطقه از نظر نتانیاهو موضوع بسیار مهمی قلمداد شده، گفت: صحبت های رژیم صهیونیستی برای ما مهم نیست. جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملت ایران مذاکرات را پیش می برد. هر توافق جامعی که شکل بگیرد باید از نظر ما یک توافق خوب باشد و توافق خوب توافقی است که حقوق ملت ایران را در نظر بگیرد.
وی تاکید کرد: موضوع مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ هسته ای است و هیچ چارچوب دیگری نیز مدنظر نیست. ایران یک کشور بزرگ در منطقه با نفوذ معنوی بسیار است و اگر کشوری با این اصول مورد استقبال کشورهای دیگر منطقه قرار گیرد باید از این امر استقبال کرد و کشورهای دیگر باید آن را الگو قرار دهند. به هر حال مذاکرات تنها در بحث هسته ای است و تلاش می کنیم هیچ موضوع دیگری وارد نشود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص برگزاری جشن نوروز دربین کشورهای حوزه نوروز، اظهار داشت: مجاری ذیربط موضوع را دنبال می کنند. اطلاع دقیقی از اینکه در سال جاری این برنامه برگزار خواهد شد یا خیر نداریم .
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص انتشار گزارش سالانه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر ایران، گفت: تکرار موارد ادعائی و بی اساس در خصوص نقض حقوق بشر در ایران مایه تاسف است . متاسفانه در این گزارش عبارات کلی و مبهم که القاء کننده مفاهیم منفی، غیر مبنائی و جانبدارانه است، به کار برده شده و این گزارش جایگاه بی‌طرفانه سازمان ملل را مخدوش می کند. جای شگفتی است که در این گزارش هیچگونه اشاره ای به تحریم های غیر قانونی و ظالمانه علیه شهروندان ایران نشده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.