خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
کد خبر : 21262
Share

محجوب: شکاف عمیق میان دستمزد حقیقی و اسمی کارگران وجود دارد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اینکه نمایندگان کارفرمایان با کارگران و درخواست های مشروع آنها موافقت نمی کنند و آنها را حواله دولت می دهند جای تعمق است در حالی که آنها سهم تورم خود را گرفته و در جیب گذاشته اند.

 نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اینکه نمایندگان کارفرمایان با کارگران و درخواست های مشروع آنها موافقت نمی کنند و آنها را حواله دولت می دهند جای تعمق است در حالی که آنها سهم تورم خود را گرفته و در جیب گذاشته اند.
 علیرضا محجوب در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 13 اسفند ماه) در نطق میان دستور خود، ضمن تسلیت ورود به ایام فاطمیه به فاطمیون جهان خصوصا شیعیان و همه مسلمانان و دوستداران آن حضرت(س)، گفت: همکاران عزیز روزهای نیمه اسفند است و شورای عالی کار باید حکم خود را درباره مهم ترین دغدغه کارگران یعنی دستمزد سال 1394 اعلام کند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه لازم دانست از جانب خود و فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی که از نیمه آذرماه سال جاری در جلسات متعددی با حضور کارشناسان به موضوع رسیدگی کرده است نکاتی را اعلام کند که بر همین اساس گفت: اول اینکه کارگران از کسی صدقه نمی خواهند فقط حقوق به غارت رفته خود را که نان سر سفره آنها را به خانه های ثروتمندان برده است می خواهند که اقتصاددانان بزرگ گفته اند تورم جشن ثروتمندان و عزای فقراست. سهم تورم کارگران در سال 93 و سهم داده نشده آنها را بدهید.
وی افزود: دوم اینکه نمایندگان کارفرمایان در این شورا و همه کارفرمایان محترم و همه نمایندگان محترم مردم و مردم شریف توجه داشته باشند که برابر تحقیق معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال 92 سهم مزد از قیمت تمام شده فقط 5.56 صدم درصد است یعنی سهم کار و کارگر از قیمت تمام شده از سهم پولشویان در تورم و قیمت تمام شده کالاها ناچیزتر است.
محجوب تصریح کرد: به قول معروف مورچه چیست که کله پاچه آن چه باشد تا اسم کارگر و حقوق کارگر می آید همه مشکلات تورم را به او نسبت می دهند؛ اینکه نمایندگان کارفرمایان با کارگران و درخواست های مشروع آنها موافقت نمی کنند و آنها را حواله دولت می دهند جای تعمق است در حالی که آنها سهم تورم خود را گرفته و در جیب گذاشته اند و حال به جای پرداختن حقوق سهم ناچیز کارگران گربه رقصانی کرده و امروزه برای تصمیم گیری امروز و فردا می کنند جای گله و توجه ویژه است.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم با اشاره به نکته بعدی خاطرنشان کرد: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به تبعیت از رهبری معظم انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری، دولت و مجلس و بر اساس یک تحقیق علمی که آخرین سبد هزینه منتشره در سال 1383 را برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید کارگران، اساس قرار داده است و جلوگیری از کوچک تر شدن بیشتر دستمزد در برابر قیمت تمام شده و جلوگیری از فقیرتر شدن کارگران درخواست تحقق این تحقیق توسط شورای عالی کار و عمل به آن را دارد.
وی در ادامه از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دولت خواست در مورد عمل به درخواست های نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به آنان یاری و همراهی کرده و به جای کارفرمایان طرف مظلوم را گرفته و خود را وقف دستیابی به درخواست های آنها کنند.
محجوب با بیان اینکه مروری بر جداول روند عملکرد دستمزد حقیقی و اسمی نشان می دهد که فاصله دستمزد حقیقی و اسمی امروزه حداقل یک به 2.5 است، یادآور شد: یعنی به عبارت صریح و ساده مجموع پرداخت هایی را که برابر محاسباتی که اعلام شد صورت پذیرفته است برای یک کارگر باید بیش از یک میلیون و 700 هزار تومان یا 17 میلیون ریال تعیین شود و این نشان می دهد که فاصله دستمزد میان حقیقی و اسمی شکاف عمیق وجود دارد و انتظار داریم که شورای عالی کار مخصوصا نمایندگان کارفرمایان دست از مخالفت برداشته و با موافقت با کارگران اجازه دهند حداقل های لازم به آنها داده شود.
وی در ادامه در تذکری به مسئولان صندوق فولاد بیان داشت: با وجود وعده هایی که هفته گذشته در مورد پرداخت حقوق آنها در هفته جاری در مورد بهمن، اسفند و عیدی آنها داده شد فقط بخشی از آن و آن هم دیروز عمل شد لذا تقاضا می کنیم هرچه زودتر به این درخواست عمل کنند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: از سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم که گزارش تحقیق و تفحص مجلس را ملاک عمل خود قرار داده و همچنین می خواهیم موضوع بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور را که با بخشنامه جدیدی عملا حق بیمه پرداختی بابت آن را از 4 درصد به 8 درصد افزایش داده است مطابق قانون تعدیل کرده و فقط مطابق قانون عمل کند ضمن اینکه از قوه قضاییه می خواهیم هرچه زودتر رأی قضایی خود را در این مورد صادر کنند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.