خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر : 21260
Share

تا باد چنین بادا...!

جایگاه و نقش فرهنگ و هنر و ادب خوزستان و تاثیر آن بر جریان‌های کلی هنر و ادب این مرز و بوم بر کسی پوشیده نیست.در خبرها آماده است که استاندار خوزستان در اقدامی شایسته قدردانی و به طور سرزده به تماشای نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» به کارگردانی

جایگاه و نقش فرهنگ و هنر و ادب خوزستان و تاثیر آن بر جریان‌های کلی هنر و ادب این مرز و بوم بر کسی پوشیده نیست.
در خبرها آماده است که استاندار خوزستان در اقدامی شایسته قدردانی و به طور سرزده به تماشای نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» به کارگردانی علی‌اصغر شادروان رفته است و عوامل این نمایش استقبال گرمی از این حرکت دکتر عبدالحسن مقتدایی کرده‌اند چراکه از قرار این نخستین بار است که در طول این چند دهه از عالی‌ترین مسؤول اجرایی استان چنین حرکت فرهنگی سر زده است.
جز این هم از عالی‌ترین مسؤول اجرایی استان انتظار نمی‌رفت و نمى‌رود چراکه او در ابتدای شروع کار خود در مقام استاندار خوزستان به اتفاق حمید فرخ‌نژاد، که یکی از چهره‌های مطرح سینمای خوزستان که از قضا جنوبی و اهل آبادان است، به دیدار نجف دریابندری رفته است؛ نویسنده و مترجمی که شاید به تعبیر مالوف حق بسیاری بر گردن ادبیات ایران دارد و شمار زیادی از اهل قلم این دیار وامدار آموزه‌های اویند.
بی‌شک استاندار و آن دسته از مدیران اجرایی استان خوزستان که انس و الفتی با فرهنگ و هنر و ادب دارند می‌دانند کم نیستند چهره‌هایی که برخاسته از خاک به درستی زرخیز خوزستانند و در زمینه‌های گوناگون هنری و ادبی جریان‌ساز شده‌اند.
در آغاز از شعر بگوییم که رگ و ریشه‌ای دیرینه در خوزستان دارد. سید علی صالحی، هرمز علی‌پور، بهزاد خواجات، هوشنگ چالنگی، زنده‌یاد مجید فروتن، مرحوم دکتر قیصر امین‌پور، مرحوم ملا فاضل سکرانی و... سلسله‌جنبان و بیرق‌داران جریان‌های شعری ایرانند که در خاک پاک خوزستان پا گرفته‌اند و هم‌اکنون آبرو و اعتبار ادبیات امروز و دیروز ایران اسلامی‌اند.
ادبیات داستانی خوزستان هم اغراق اگر نباشد حرف اول و آخر داستان‌نویسی در ایران است. شاهد این ادعا وجود نویسندگان مطرحی است که مخاطب داستان‌خوان ایرانی به خوبی با آن‌ها آشنا است. به راستی چه کسی است که زنده‌یاد احمد محمود، مصطفی مستور، زنده‌یاد احمد آقایی، زنده‌یاد محمد ایوبی، محمد بهارلویی، غلام‌رضا رضایی، آرش آذرپناه، مهدی ربی و... نشناسد؟
سینمای خوزستان که جایگاه ویژه خودش را دارد. ناصر تقوایی، محمدعلی باشه‌آهنگر، حمید فرخ‌نژاد، کیانوش عیاری و... حضوری تامل‌برانگیز در سینمای ایران داشته‌اند و مورد تایید و اذعان صاحب‌نظران هنر هفتم در ایران هستند.
تئاتر خوزستان نیز به همین سیاق درخور توجه است. هنرمندان تئاتر خوزستان در غالب جشنواره‌های ملی موفق به کسب رتبه‌ها و مقام‌هایی شده‌اند و می‌شوند که با چهره‌های سرشناس و برتر هنر تئاتر ایران برابری می‌کند. زنده‌یاد نعمت‌الله لاریان، سید صادق فاضلی، حشمت‌الله قاسمی، حسین محمدی، رضا کیانی، مرتضی شاه‌کرم و... از این جمله‌اند.
حال با توجه به مواردی که شرح آن‌ها بر قلم رفت وقت آن نرسیده تا مدیران اجرایی استان و به ویژه مدیران فرهنگی به لزوم توجه بیش‌تر به هنر و هنرمند این استان واقف شوند و حرکت استاندار خوزستان را الگو و سرمشقی برای غنی‌سازی فرهنگ و هنر این استان قلمداد کنند؟
راقم این سطور در پایان از همه هنرمندان و نویسندگانی که نام آن‌ها در این نوشتار موجز از قلم افتاد عذر می‌خواهد و چشم امید دارد که مرهون دیده اغماض این عزیزان شود با تمسک به این شعر حضرت مولانا که فرمود: آب دریا را اگر نتوان کشید / هم به قدر تشنگی باید چشید.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.