خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر : 21233
Share

کلاس‌هایی از جنس محرومیت!

وضعيت نامناسب مدارس در مناطق حاشيه شهر اهواز هميشه مورد بحث بوده و با وجود گذشت تمام اين سال​ها وضعيت مدارس این مناطق نه‌تنها بهتر نشده، بلكه وضع آن​ها وخيم​تر نیز شده است.منطقه كوت​عبدالله از پرجمعيت​ترين مناطق حاشيه شهر اهواز است كه چند سالي

وضعيت نامناسب مدارس در مناطق حاشيه شهر اهواز هميشه مورد بحث بوده و با وجود گذشت تمام اين سال​ها وضعيت مدارس این مناطق نه‌تنها بهتر نشده، بلكه وضع آن​ها وخيم​تر نیز شده است.
منطقه كوت​عبدالله از پرجمعيت​ترين مناطق حاشيه شهر اهواز است كه چند سالي از تبديل شدن آن به شهرستان جديد با نام كارون مي​گذرد اما وضعيت آموزشي بسيار اسف​باري دارد.
مدارس فرسوده، بهداشت نامناسب، نبود آب در مدرسه و تحمل سرماي زمستان و گرماي تابستان در كلاس‌هاي درسي مهم‌ترين ويژگي مدارس شهرستان كارون است.
در اين خصوص يكي از اولياء دانش​آموزان مدرسه​اي در شهر كوت​عبدالله مركز شهرستان كارون، مدرسه دانش‌آموز خود را اين‌گونه توصيف مي​كند: اين مدرسه همان مدرسه​اي است كه ما در آن درس خوانديم و اكنون فرزند ما در آن درس مي​خواند و به جاي آن كه مدرسه بازسازي شده باشد وضعيت آن بدتر شده است، رنگ​آميزي مدرسه، ديوارها، در و پنجره​ها بسيار كهنه و قديمي هستند.
وي در ادامه، اضافه مي​كند: كلاس​هاي درس فاقد بخاري هستند و در هفته​هاي گذشته كه هوا سرد بود، بچه​ها از شدت سرما به خود مي​لرزيدند و ما نگران سلامت آن​ها بوديم. اين وضعيت براي آن​ها خيلي سخت بود و در تابستان هم كولر ندارند و بايد در كلاس گرما را تحمل كنند. همچنين نيمكت​ها بسيار نامناسب و فرسوده هستند و هر 3 دانش​آموز در يك نيمكت مي​نشينند كه واقعا اين وضعيت براي دانش​آموزان اذيت​كننده است.
وي با اشاره به نبود آب در مدرسه مي​گويد: آب به صورت كامل در مدرسه نيست. جدا از اين كه آب سالم و تصفيه براي آشاميدن دانش​آموزان وجود ندارد اصلا در مدرسه لوله آب جهت شستشو نيست.
وي ادامه مي​دهد: توجه كنيد ما الان در فصل زمستان هستيم، اما من هر روز قمقمه فرزندم را پر آب مي​كنم تا بتواند در مدرسه آبي براي آشاميدن داشته باشد.
اين شهروند ساكن شهرستان كارون اضافه مي​كند: در مدرسه فرزندم آب براي شست‌وشو وجود ندارد. سرويس‌هاي بهداشتي نامناسب و خراب هستند. اين وضع از خيلی سال​ها به اين صورت است. فرزند من الان سال چهارم است و اين وضعيت از همان سال كه او را ثبت​نام كرده​ام وجود داشت.
وي با بيان اين‌كه وضعيت فاضلاب در مدرسه بسيار نامناسب است، عنوان مي​كند: در فصل زمستان و در هنگام بارندگي در محيط مدرسه آبگرفتگي شديدي مي​شود و دانش​آموزان در اين آب​ها بازي مي​كنند كه قطعا اين آب‌ها سبب بيماري آن​ها مي​شوند.
وي ادامه مي​دهد: اين آب​گرفتگي به حدي است كه مدرسه در چند نوبت تعطيل مي​شود فرزند من آسم دارد و به دليل وضعيت بهداشت مدرسه هميشه مريض است.

مشکلات دو زبانه بودن دانش​آموزان


مشكل دو زبانه بودن دانش​آموزان بر مشكلات آموزشي شهرستان كارون افزوده است. با اين كه طرح آموزش دو زبانه​ها امسال در پيش​دبستاني​هاي شهرستان اجرا شده است اما گويا اين موضوع همچنان يكي از دلايل افت تحصيل در مناطق حاشيه​نشين محسوب مي​شود كه نيازمند توجه بيشتري دارد.
در اين باره مادر يكي ديگر از دانش​آموزان شهرستان كارون مي​گويد: فرزند من زماني كه به مدرسه رفت زبان فارسي را بلد نبود و اصلا متوجه نمي​شود كه معلم چه مي​گويد و با اين كه چند سال است كه به مدرسه مي​رود اما همچنان براي او فهم درس سخت است و اين علاقه او را به درس و مدرسه را كاهش مي​دهد.
وي در مورد هوشمندسازي مدارس توضيح مي​دهد: مدرسه براي هوشمندسازي پولي را از خانواده​ها دريافت كرد اما به دليل آن‌كه مبلغ جمع شده كم بود، اين پول به خانواده‌ها پس داده شده و هيچ وسيله و امكانات هوشمند در مدرسه وجود ندارد.
اين مادر با اشاره به دريافت پول از طرف مدرسه، عنوان مي​كند: هر ماه از ما پول مي​گيرند. براي برنامه​هاي مختلف از تقاضاي پول مي​كنند. دانش​آموزان را مجبور مي​كنند اين مبلغ را پرداخت كنند و اگر دانش​آموزي اين مبلغ را پرداخت نكند او را از برنامه​ها محروم مي​كنند.
وي ادامه مي​دهد: پرداخت اين پول براي من و خيلي​هاي ديگر سخت است. ما وضعيت اقتصادي مناسبي نداريم و نمي‌توانيم هر ماه مبلغي را به مدرسه پرداخت كنيم.
يكي ديگر از اولياء در پاسخ به اين‌كه چه مشكلاتي در مدرسه دانش​آموز او وجود دارد، مي​گويد: مشكلات مدرسه خيلي زياد است از همه لحاظ مشكل هست به وضعيت بهداشت و پاكيزگي مدرسه اصلا رسيدگي نمي​شود. مدرسه پر از زباله است. سرويس​هاي بهداشتي خراب، كثيف و آلوده هستند.
وي ادامه مي​دهد: شير به دانش​آموزان نمي​دهند تاكنون تنها يك نوبت به آن​ها شير داده شد. همچنين مدرسه نه مربي بهداشت دارد و نه مربي ورزش و پرورشي. فقط يك ناظم دارد كه موقع صبح و در سر صف حاضر مي‌شود.
پدر يكي ديگر از دانش​آموزان كه در اين مدرسه شهرستان كارون آموزش مي​بيند با اشاره به وجود حشرات و حيوانات موذي در مدرسه مي​گويد: يك ماه پيش يك مار نيم​متري در مدرسه پيدا شد براي اين موضوع به بازرسي اداره آموزش و پرورش شهرستان كارون مراجعه و شكايت كرديم كه به ما گفتند كه براي سم​پاشي مدرسه و نظات اقدام خواهيم كرد. ولي تاكنون هيچ كاري انجام نداده​اند.
وي افزود: بي​نظمي در مدرسه بسيار زياد است. مدير مدرسه تنها دو روز در مدرسه حاضر مي​شود. دانش​آموزان را بشدت تنبيه بدني مي​كنند. در جلوي چشمان من دانش​آموزي را تنبيه كردن كه من از اين رفتار تعجب كردم.
این پدر ادامه‌داد: منزل ما تا مدرسه 500 متر فاصله دارد، اما هر روز خودم فرزندم را به مدرسه مي​رسانم و تا وارد شدن او به كلاس منتظر مي​مانم زيرا با گوشت 4 ماه تاكنون مطمئن نشدم كه دانش​آموز من در جاي امني است.
وي يادآورشد: فرزند من كلاس اول است و من از تهديد سلامت او چه از وضعيت حشرات و مار مدرسه و نبود بهداشت و امكانات بي​نظمي خسته شدم و سعي مي كنم سال آينده او را در مدرسه​هاي بالاشهر اهواز ثبت​نام كنم تا خاطر من آسوده باشد.
عزيز مزرعه، مدیر آموزش و پرورش شهرستان کارون مشكلات این شهرستان را در فضاي آموزشي، تجهيزات و تامين اعتبارات عنوان و بیان می‌کند: ​تمام شهرستان از لحاظ آب مصرفي مشكل دارد. در برخي از مناطق شهرستان لوله​هاي آب مصرفي از كانال​هاي فاضلاب رو باز رد مي​شود و اين بر بهداشت آب تاثيرگذار است و قطعا اين وضعيت شامل مدارس نيز مي‌شود.

تشكيل ستاد استاني ويژه آموزش و پرورش در كارون


وي افزود: ​ساختار مدارس در شهرستان كارون اكثرا قديمي و فرسوده هستند و هنوز مدارس ما به وضعيت نرمال نرسيده‌اند زيرا براي دست يافتن به اين معيارها موارد بسياري از قبيل فضاي آموزش، ميز، صندلي، فضاي سبز و تجهيزات موثر و ضروري است.
مزرعه خواستار تشكيل ستاد استاني ويژه آموزش و پرورش كارون، جهت حل مشكلات آموزش و پرورش شهرستان شد و عنوان‌كرد:​ شركت​ها و نهادهاي صنعتي مانند صنايع فولاد، شهرداري و ديگر دستگاه بايد جهت رفع مشكلات آموزش و پرورش شهرستان كارون وارد شوند. البته شهرداري سهم 5 درصدی آموزش و پرورش را واريز كرده است اما ما به ديگر نهادها و موسسات اعلام کمک كرديم كه متاسفانه اقدامي در اين زمينه انجام نداده​اند.
رييس آموزش و پرورش شهرستان كارون تصريح‌كرد:​ امروز مشكلات آموزش و پرورش دغدغه همه مديران استاني و شهرستاني است. جلساتي با استاندار، مديران استاني و نمايندگان داشتيم و مشكلات آموزش و پرورش شهرستان را از طريق عكس و فيلم به آن‌ها اعلام كرديم.
وي اضافه كرد:​ از سوی دیگر در ديدار امام جمعه و مديران شهرستان با رييس مجلس شوراي اسلامي اين مشكلات مطرح شده و توانستيم ديگران را درگير مشكلات آموزش و پرورش كنيم.
مزرعه خاطرنشان‌كرد: گروه ديگري كه مي​تواند به آموزش و پرورش كمك كند خيرين و مردم هستند. براي انجام كار خير مكان فرقي ندارد و هر جا احتياج به كمك بود بايد به آن كمك كرد. شهرستان كارون با شهرستان ديگر فرقي ندارد و خيرين استان بايد به كم شدن مشكلات آموزش و پرورش شهرستان كارون كمك و از آن حمايت كنند.
وي گفت:​ تقاضا دارم كه هر كس و به هر اندازه كه مي‌تواند از آموزش و پرورش شهرستان كارون حمايت كند حتي اگر کمک در حد تامین تجيهزات آموزشی يا يك كامپيوتر باشد. اگر آموزش و پرورش رشد نكند، رشد همه جامعه مختل می‌شود. اگر شادي و نشاط در مدرسه نباشد در هيچ جاي ديگر نمی‌توان آن را پيدا کرد.
مدرسه براي همه ما جايگاه ويژه‌اي است. ساختماني که برای یادگیری درس به آن‌جا مي‌رویم و هم‌کلاسي‌ها و مربيان خود را مي‌بينیم، محلي براي تحصيل و زندگي که بخش عمده‌اي از اوقات خود را در آن می‌گذرانیم. در همين اماکن است که خارج از محيط خانه و خانواده، درس زندگي اجتماعي و گروهي، روابط انساني و نظم و انضباط می‌آموزیم و در يک کلام، جامعه و قواعد آن را در مدرسه فرا می‌گیریم اما همه این‌ها مستلزم رسیدگی، به‌روز رسانی و ایجاد مدارسی مجهز به تجهیزات و امکانات امروزی است نه مدارسی که حتی از ابتدایی‌ترین امکانات بی‌بهره‌اند و این سوال که در جهانی که هر لحظه در آن شاهد اختراع یک محصول تازه هستیم، آینده دانش‌آموزان مدارس محروم چه خواهد شد؟


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.