خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
کد خبر : 21150
Share

عدم‌تحقق وعده سرویس‌دهی مینی‌بوس‌های اهدایی منطقه آزاد اروند

فارس از نحوه نامطلوب سرویس‌دهی خط واحد در خرمشهر و عدم تلاش برای رفع این مشکل توسط مسئولان گزارش می‌دهد.

فلسفه ایجاد وسایل حمل و نقل عمومی، کمک به حفظ محیط زیست و همچنین کاهش هزینه‌ها است که در مدت اخیر با پیشرفت‌های حاصل شده در این مجال، قطار شهری و مترو با افزایش سرعت و پیمودن مسیرهای زیرزمینی به کاهش ترافیک و نیل به این اهداف کمک شایانی کرده است.
اما در خرمشهر، این شهر مرزی و هنوز جنگ‌زده جنوب خوزستان، حمل و نقل عمومی جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده و یکی از ضعف‌های مبرهن خدمات شهری در این شهر، نحوه ارائه سرویس‌های حمل و نقل عمومی است.
در خرمشهر اکثر اتوبوس‌ها، قدیمی است که در صفحه LEDشان دمای هوا و اوقات شرعی و مسیرهای تهران به چشم می‌خورد و در تابستان‌های گرم و نم‌دار کولرهایشان خاموش است؛ حتی در ماه مبارک رمضان!
در بسیاری از اماکن، ایستگاهی تعریف نشده و یا عملا بلااستفاده است و سرویس‌ها یا وجود ندارد یا با تعداد بسیار اندکشان زمان طولانی را برای سرویس دهی صرف می‌کنند، در سازمان اتوبوسرانی اما، اتوبوس‌های دپو شده‌ای وجود دارد که بر برخی از آنها گردی مدت‌دار نشسته که دلیل آن را خرابی این وسایل حمل و نقل اعلام کرده‌اند.
ایستگاه مرکزی خط واحد خرمشهر و همچنین برخی ایستگاه‌های سطح شهر که در مدت اخیر مکانیزه شده‌اند نیز در ساعات خاصی از روز و مسیرهای خاصی همچون مسیر مینوشهر، مملو از جمعیت و در بسیاری از زمان‌ها خصوصا بعد از ظهرها خالی از جمعیت هستند و این، یک پیام ویژه برای مسئولان دارد که مردم از این شیوه ارائه خدمات ناراضی هستند.

*حداکثر زمان انتظار در ایستگاه‌های خط واحد 15 دقیقه است

شهردار خرمشهر چنین اظهارنظر کرد: نصب ایستگاه‌های مکانیزه و مجهز به سیستم سرمایشی از جمله کارهایی بوده که برای خدمت به مردم و کمک به حمل و نقل عمومی درون شهری کرده‌ایم.
محمد حویزاوی اضافه کرد: این اقدام نوعی ایجاد انتظار در مردم است و ما بر این هستیم که در مردم انتظاراتی بیشتر از نیاز فعلی خود ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه زمان استاندارد تعریف شده برای انتظار در ایستگاه‌های اتوبوس بیش از 15 دقیقه نیست، از انتظارهای طولانی مردم خرمشهر در ایستگاه‌های خط واحد اعلام نارضایتی کرد.
حویزاوی گفت: به فکر رفع این مشکل نیز بوده‌ایم و با سازمان منطقه آزاد اروند مذاکراتی در این راستا داشته که برای جایگزین کردن وسایل قدیمی و خراب چاره اندیشی شود.
شهردار خرمشهر ادامه داد: در این مذاکرات با توجه به نیاز و کارکرد مورد نیاز شهر، مینی بوس را برای این منظور مناسب دیدم، این مینی بوس‌های ژاپنی، شیک و در شان مردم خرمشهر خواهند بود.

*تحویل 19 دستگاه مینی بوس اهدایی منطقه آزاد اروند

و بالاخره مینی بوس‌های ژاپنی از سوی منطقه آزاد اروند با تعیین مسیرهای تامل بر انگیز و حتی خارج از محدوده شهری خرمشهر تحویل اتوبوسرانی خرمشهر شد.
اما از سویی دیگر، رئیس سازمان اتوبوسرانی خرمشهر، از تحویل گرفتن ١٢دستگاه مینی‌بوس اهدایی منطقه آزاد اروند خبر داد و اظهار کرد: هفته گذشته ١٢ دستگاه را از سازمان منطقه آزاد اروند تحویل گرفتیم و در مجموع 19 دستگاه مینی‌بوس تحویل داده شد که در کنار اتوبوس‌ها به سرویس دهی خواهند پرداخت.
قاسم عبادی، از گرفتن 50 درصد مجوز به‌کارگیری نیرو در ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری خبر داد و عنوان کرد: 50 درصد مجوزهای به‌کارگیری نیروها را گرفته و 50 درصد باقیمانده را نیز خواهیم گرفت تا هر چه سریع‌تر این مینی‌بوس‌ها در اختیار مردم و شهروندان خرمشهر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه مسیر تردد این مینی‌بوس‌ها مشخص شده است، افزود: این مینی‌بوس‌ها در مسیرهای چوئبده، کوی سوم خرداد، 100 دستگاه، پل نو، سید فاضل، حفار، حفار غربی و دهیاری سرویس‌دهی خواهند کرد.
رئیس سازمان اتوبوسرانی خرمشهر ادامه داد: همچنین در حال هماهنگی با شهرداری و اتوبوسرانی آبادان برای تعریف مسیر جدیدی از خرمشهر تا دانشگاه آزاد مرکز آبادان هستیم.

*وجود 40 دستگاه اتوبوس در سطح شهر!

عبادی با اشاره به واگذاری 10 دستگاه اتوبوس به مینوشهر، از سرویس‌دهی این مینی‌بوس‌ها به خرمشهر اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: ما نه تنها خدمات خود را از مینوشهر قطع نخواهیم کرد بلکه افزایش خدمات‌دهی را نیز خواهیم داشت.
وی با تشکر از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند برای کمک‌های ارائه شده از سوی این سازمان در راستای تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، از وعده مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند برای تداوم این همکاری‌ها خبر داد و گفت: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند وعده خرید ١٨ دستگاه مکانیزه و همچنین بازسازی ١٨ دستگاه اتوبوس متوقفی را داده است.
رئیس سازمان اتوبوسرانی خرمشهر در پایان بیان کرد: در حال حاضر 40 دستگاه اتوبوس در سطح شهر داریم که اگر بازسازی این اتوبوس‌های متوقفی نیز صورت گیرد در مدت زمان سه ماه، تعداد این اتوبوس‌ها به 60 دستگاه خواهد رسید.

*پیاده رفتن را به سوار شدن با خط واحد ترجیح می‌دهم


بانوی مسن مینوشهری از انتظارات طولانی در ایستگاه‌های خط واحد ابراز گلایه مندی کرد و گفت: در این ایستگاه‌ها برای مدت طولانی انتظار می‌کشیم، در بسیاری از مواقع آرزو می‌کنم می‌توانستم مسیر را پیاده طی کنیم.
فوزیه عفراوی ادامه داد: در خرمشهر برنامه منظمی برای تردد خودرو ها وجود ندارد و گاهی سر ساعت که به ایستگاه می‌رسم سرویس‌ها رفته و گاهی طول می‌کشد تا اتوبوسی بیاید و در زمان‌های بسیاری هم اصلا اتوبوس نمی‌آید و می‌گویند که اتوبوس خراب شده است.
وی عنوان کرد: سن و سالی از من گذشته است و مجبورم برای خرید منزل به بازار بروم و به خاطر گرانی کرایه تاکسی، توان پرداخت کرایه را نداشته و همچنین توانی برای پیاده روی ندارم، اما برخی اوقات واقعا تحمل این همه معطلی از طاقت من خارج است.
عفراوی، مسئولان امر را مخاطب قرار داد و گفت: اگر برای یک روز خودشان را جای من پیرزن بگذارند حتما فکری جدی به حال ما می‌کنند.

*پدرم کارگر است وگرنه سوار اتوبوس نمی‌شدم

نوجوان محصل خرمشهری اظهار کرد: برای رفتن به مدرسه از اتوبوس استفاده می‌کنم، مادرم و خواهرانم نیز مجبور به استفاده از خط واحد هستند.
حاتم اسدی با ترش‌رویی به مقایسه سرویس دهی خط واحدها در دو شهر آبادان و خرمشهر پرداخت و گفت: باید سرویس‌های آبادان رو ببینید، سر ساعت می‌آیند، زیاد معطلی ندارند، کولر روشن می‌کنند و مسافران در هر ایستگاه زیاد معطل نمی‌شوند اما اینجا هم قبل از آمدن سرویس‌ها و هم بعد از سوار شدن به اتوبوس‌ها باید خیس عرق شویم.
وی در ادامه عنوان کرد: باید در زمان تعطیلی مدارس اتوبوس‌های خط واحد را دید، برخی اوقات با خودم فکر می‌کنم که با این جمعیت زیاد، اگر اتوبوس چپ کند چه تعداد دانش آموز مصدوم و چند مدرسه تقریبا تعطیل خواهند شد.
اسدی تاکید کرد: تعداد اتوبوس‌ها در خرمشهر بسیار کم و فاقد برنامه منظم هستند و برای تعمیر اتوبوس‌های خراب و قطعات اتوبوس‌هایی همچون کولر هیچگونه هزینه‌ای نمی‌شود.
وی همچنین عنوان کرد: پدرم کارگر روزمزد است و نمی‌تواند برای من سرویس بگیرد و در زمان امتحانات مجبورم خیلی زودتر در ایستگاه حاضر شوم تا از امتحان جا نمانم والا هیچگاه این همه سختی را تحمل نمی‌کردم.

*کمبود تعداد خط واحد و بی‌برنامگی عمده مشکل خط واحد خرمشهر


یک شهروند خرمشهری نیز با اشاره به مشکلات سرویس‌های خط واحد در خرمشهر اظهار کرد: خرمشهر از کمبود تعداد خط واحد و بی‌برنامگی رنج می‌برد و ما بارها در این باره اعتراض کرده‌ایم.
معصومه کمالی در ادامه بیان کرد: در ایستگاه اصلی تعداد انگشت شماری اتوبوس وجود دارد و شاید به تعداد همین اتوبوس‌ها و یا حتی بیشتر اتوبوس‌های خط واحد به عنوان سرویس شرکت‌ها، کارخانه‌ها، مدارس و حتی برنامه‌های مختلف استفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: هر از گاهی و به مناسبت‌های مختلف از سرویس دهی خط واحد در برخی مکان‌ها خبری نیست و علت را که جویا می‌شویم، دلیل را اجرای برنامه‌های مختلف عنوان می‌کنند در ایام اربعین که همین تعداد انگشت شمار نیز به نصف کاهش یافته بود.
کمالی خاطرنشان کرد: مردم مجبورند که مدت زمان زیادی را انتظار بکشند در برخی مسیرها همچون مسیر مینوشهر جمعیت بسیاری وجود دارد اما با این حال تنها با یک و در بهترین حالت دو سرویس به این همه جمعیت خدمات دهی می‌شود.
وی اظهار کرد: مردم گاهی در ایستگاه‌های خط واحد 30 تا 45 دقیقه به انتظار آمدن سرویس می‌مانند و گاهی در حرکتی جالب دو مسیر طولانی همچون «آلبونایی» و «کوتشیخ» ادغام شده و طول مسیر مضاعف می‌شود.
این شهروند خرمشهر با تاکید بر بی‌برنامگی موجود، عنوان کرد: در یک تایم زمانی خاص همه سرویس‌ها از یک ایستگاه گذر کرده و تا آمدن همگی این سرویس‌ها برای بار دوم مدت زمان قابل توجهی سپری می‌شود که این در بهترین حالت است و در برخی روستاها گمان نکنم حتی سرویس دهی هم انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: تعداد بسیار کم و بی‌برنامگی و همچنین عدم ارائه ساده‌ترین خدمات همچون روشن کردن سیستم خنک کننده مردم را از سوار شدن و استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی دلزده کرده که ظاهرا مسئولان نیز از این دلزدگی مردم برای کسب سود و بهره می‌بردند.
کمالی به واگذاری مینی بوس‌های منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: همین سهمیه خرمشهر که از آن برای فرودگاه آبادان و اروند کنار هم کنار گذاشته شده تا کنون به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق نشده و تنها شاهد جولان دادن آنها در خیابان‌ها هستیم.
با توجه به تمام این مشکلات مطرح شده از سوی شهروندان خرمشهری اما، هنوز بزرگترین همکاری خواسته شده از شهرداری خرمشهر در بسیاری از برنامه‌ها، در اختیار قرار دادن سرویس‌های خط واحد و پذیرش این درخواست‌ها مکرر از سوی این ارگان، بدون توجه به فشار تحمیل شده به مردم است.
همچنین با وجود تمام نقدهای وارد شده به نوع خودروی انتخابی از سوی شهردار خرمشهر به منظور کمک رسانی به ناوگان معیوب حمل و نقل عمومی این شهر، با توجه به نوع کاربری و نیاز شهر و با وجود اینکه یک ماه از تحویل شدن همین مینی بوس‌های اهدایی منطقه آزاد اروند به خرمشهر و خبر تامین 50 درصد نیروها از سوی سازمان اتوبوسرانی می‌گذرد، اما هنوز هیچ اثری از این سرویس‌ها در ایستگاه مرکزی خط واحد خرمشهر دیده نمی‌شود.
فقط در برخی برنامه‌ها وسیله نقلیه خبرنگاران و مسئولان شده و یا در سطح شهر شاهد تردد آنها هستیم و این سئوال مطرح می‌شود که این سرویس‌های سرگردان در سطح شهر به چه منظور استفاده می‌شوند و آیا این 19 مینی بوس اهدایی نیز قرار است به سرنوشت نامعلوم حدود 20 اتوبوس در ایستگاه مرکزی دچار شوند و یا بالاخره شاهد تزریق آنها به ناوگان حمل و نقل عمومی و رفع برخی از این مشکلات مردم که بخش اعظم آنها را مردمی از قشر ضعیف جامعه تشکیل می‌دهند، خواهیم بود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.