خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر : 20296
Share

آن چه آلودگی هوا بر سر سیستم تنفسی می‌آورد

یک فوق تخصص بيماري‌هاي ريه با اشاره به تاثير آلودگي هوا بر سيستم تنفسي و ريه گفت: ذرات معلق يكي از مولفه‌هاي آلوده‌كننده هوا به همراه اوزن، دي‌اكسيد نيتروژن، مونوكسيدكربن و دي‌اكسيد گوگرد مي‌باشند که تاثیر مستقیم بر سلامت سیستم تنفسی دارند.

یک فوق تخصص بيماري‌هاي ريه با اشاره به تاثير آلودگي هوا بر سيستم تنفسي و ريه گفت: ذرات معلق يكي از مولفه‌هاي آلوده‌كننده هوا به همراه اوزن، دي‌اكسيد نيتروژن، مونوكسيدكربن و دي‌اكسيد گوگرد مي‌باشند که تاثیر مستقیم بر سلامت سیستم تنفسی دارند.
دكتر حميد برسي اظهار كرد: ذرات معلق در هوا با اندازه بیش از 10 تا 15 ميكرون، در نواحي فوقاني سيستم تنفسي رسوب می‌كنند ولی ذرات کوچک‌تر از 10 ميكرون توان نفوذ به قسمت‌هاي تحتاني سیستم تنفسی را دارند.
وي ادامه داد: متاسفانه در چند سال اخير و مخصوصا در روزهای گذشته به دليل نفوذ ريزگردها از كشورهاي همجوار و همچنین کانون‌های ریزگردخیز درون استانی، آلودگي شديدي را در استان خوزستان و به ویژه اهواز مشاهده مي‌كنيم. اين ريزگردها موجب سوزش چشم و حلق، گرفتگي بيني و تشديد حساسيت‌هاي تنفسي، سينوزيت، التهاب و عفونت حلق، ايجاد و تشديد برونشيت، ايجاد و تشديد آسم و بيماري‌هاي زمينه تنفسي و آمفيزم مي‌شود.
برسي درباره صدماتي كه آلودگي هوا به بدن وارد می‌کند، توضیح داد: عوارض اين آلاينده‌ها به صورت سرطان‌هاي ريوي، آسيب به كبد، كليه، پوست و مغز و اعصاب، افزايش فشارخون و تشديد حملات قلبي بروز می‌یابد. همچنین آلودگی هوا، آستانه تحمل و قدرت فعاليت را كاهش مي‌دهد.
وي گفت: گروه‌هاي حساس از جمله سالخوردگان، كودكان و بيماران با سابقه بيماري قلبي، ريوي و مغزي، بیشتر در معرض خطرهای آلودگی هوا هستند.
این فوق تخصص بیماری‌های ریه توصیه کرد: هنگام آلودگی هوا، لازم است درب و پنجره‌ها محكم بسته شوند، همچنین ورودي كولرهاي پنجرهاي را با پارچه‌هاي نخي يا پلاستيكي بپيچانید و در صورت وجود فن، آن را روشن کرده تا هوا را از داخل به بيرون انتقال دهد.
وی با بیان این‌که لازم است از تردد غیرضروری در محیط آلوده خودداری شود، ادامه داد: در هنگام آلودگی هوا، مصرف ميوه، سبزيجات و لبنيات به دليل آنتي‌اكسيدان‌هاي موجود در این مواد غذایی فراموش نشود. از ماسك‌هاي فيلتردار FSP2 يا N95 استفاده كنید و در صورتي كه به اين ماسك‌ها دسترسي ندارید و در محيط بيرون هستید؛ پارچه‌اي را خيس کرده و جلوي بيني و دهان خود بگيرید و سعي كنید از بيني نفس بكشید و اگر در ماشين هستید، سيستم تهويه را فعال کرده و پنجره‌ها را ببندید.  
برسی افزود: به دلیل این‌که ضایعات آلودگی بر روی پوست بدن باقی می‌مانند؛ استحمام را دربرنامه روزانه خود بگنجانید تا از بروز حساسیت‌های پوستی پیشگیری شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.