خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
کد خبر : 20159
Share

شفیعی:اهانت به پيامبر (ص) نشانه‌ای است بر اين كه اسلام زنده است و به پیش می‌رود

میزگرد "والا پیامبر رحمت" با موضوع محکومیت اهانت به ساحت مقدس رسول اکرم محمد مصطفی (ص) برگزار شد.

میزگرد "والا پیامبر رحمت" با موضوع محکومیت اهانت به ساحت مقدس رسول اکرم محمد مصطفی (ص)  برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمين سيد محسن شفيعي، رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه​هاي استان خوزستان ، در پاسخ به اين پرسش كه چرا به رغم اين كه دين اسلام روز به روز گسترش بيشتري در جهان غرب پيدا مي​كند اما تلاش​هايي براي اهانت به پيامبر (ص) و اسلام هراسي صورت مي​گيرد و آيا مي​توانيم به اين برآيند برسيم كه فرهنگ غرب ديگر چيزي براي عرضه ندارد اظهار كرد: ​به نظر مي​رسد ما باید پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) را آن گونه كه هست معرفي كنيم و بشناسانيم. اگر اين اتفاق بيفتد دل​هاي مشتاق به سمت پيامبر متوجه خواهند شد.
او با اشاره به جمله​اي از حضرت علي (ع) كه مي​فرمايد "أنا عبدُ من عبيد محمد" (من غلامي هستم از غلامان پيامبر(ص)) گفت:​ اين جمله از باب اين است كه قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهري. اين جمله در شناخت پيامبر بسيار جمله بزرگ و مهمي است.
رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه​هاي استان خوزستان عنوان کرد: اما اين سوال پيش مي​آيد اين وجودي كه جز نور و زيبايي چيزي در آن نيست چه اتفاق رخ مي​دهد كه مورد هتك و اهانت قرار مي​گيرد؟ كدام عاقلي بر خورشيد خرده و ملامت روا مي​دارد؟ كدام عاقلي زيبايي ماه را انكار مي​كند يا نسبت به ماه خدشه وارد مي​كند؟
او خاطرنشان كرد: وقتي به اين موضوع نزديك مي​شويم و قصه را تحليل مي​كنيم می‌بینیم نقص​ها، كاستي​ها يا غفلتي در كار هست كه اين اتفاق پيش مي​آيد. كسي كه خورشيد را مدح مي​كند در واقع خودش را مدح مي‌كند و كسي كه خورشيد را ملامت مي​كند در واقع خودش را ملامت مي​كند. بزرگي و عظمت خورشيد را چه كسي مي‌تواند انكار كند؟
شفيعي تصريح كرد:​ در موضوع اهانت به پيامبر (ص)​ چند نكته قابل توجه است؛ يكي اين كه غرب سال جديد را بد شروع كرد. يعني غرب سال 2015 ميلادي را با پيام​هاي بدي آغاز كرد و ما مايل هستيم كه افكار عمومي غرب نسبت به عملكرد مسوولانشان و دولت‌مردانشان اين سوال را مطرح كنند كه چرا سال را اين چنين شروع كرديد؟ سالي كه با جشن و شادماني شروع مي​شود بايد با فرهنگ گستري و با زيبايي گستري ادامه پيدا كند.
او با بيان اين كه ما اهانت به پيامبر عظيم​الشان اسلام را اهانت به همه انبياء الهي مي​دانيم توضيح داد: ما براي همه انبياء الهي مامور به تكريم هستيم و قرآن به ما امر فرموده: " لا نُفَرقُ بين احدُ مرُسلين". يعني ما همين تكريمي را كه نسبت پيامبر عظيم​الشأن اسلام (ص) متوقع هستيم را نسبت به حضرت عيسي، موسي و همه انبياء الهي (ع) روا مي​داريم.
وی تاکید کرد:​ اهانت به پيامبر (ص) اهانت به انبياء الهي، اهانت به قرآن كريم و اهانت به همه كتب آسماني است. اهانت به پيامبر (ص) اهانت به كرامت انساني است. يعني افكار عمومي بايد اين سوال را مطرح كنند كه اهانت به نماد فضيلت و زيبايي اهانت به همه سرمايه​ها و معارف بشري است به ويژه اين كه ما در فضاي فرهنگ دوست فرانسه اين را بيشتر مستحق ملامت و سرزنش مي​دانيم.
رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه​هاي استان خوزستان خاطرنشان كرد: نمي‌شود مسوولان و متوليان رسمي يك كشور به چنين بدي بزرگي بگويند اين كار در حوزه فرهنگ است و به ما ارتباطي ندارد. ما در موارد مشابه مي​بينم كه حتي براي بعضي مسایل عادي خطوط قرمزي را تعيين كرده​اند. همين هفته​نامه​اي كه مرتكب اين لغزش بزرگ شد اگر به كارنامه​اش نگاه كنيم مي​بينيم كه قبلا يك بار به خاطر مساله​اي جزيي و معمولي تعطيل شده است. چرا اهانت به پيامبر عظيم​الشأن اسلام (ص) در يك نشريه بايد رخ دهد؟ بايد دولتمردان و مسوولان كشور فرانسه در مقام پاسخ​گويي قرار گيرند. اهانت به پيامبر عظيم​الشأن اسلام (ص) يك مساله ساده، عادي، مرزبندي شده و محدود نيست كه بشود با آن سياسي و ديپلماسي برخورد كرد.
شفیعی با بيان اين که اهانت به پيامبر (ص) نشانه​اي است بر اين كه اسلام زنده است و به جلو مي‌رود گفت: اگر از يك چيزي احساس خطر نشود به آن هجمه نمي​شود. همه ابزار نظامي در دست غرب است و نظام سلطه رسانه​اي نيز در اختيار غرب قرار دارد. روز را شب و شب را روز جلوه مي​دهند. توانايي​هاي غرب قابل انكار نيست. اما اهانت به ساحت پيامبر (ص) اين مفهوم را دارد كه پيامبر زنده است. پيام پيامبر (ص) زنده است و مكتب پيامبر (ص) در حال قدرت نمايي است و همين موضوع آن​ها را به ترس مي​اندازد.
او با اشاره به اين كه اهانت به پيامبر (ص) اتفاقي بسيار  بدي بود عنوان كرد:​ امروز آزادگان عالم اهانت به پيامبر (ص) را محكوم مي​كنند. حتي بخشي از فرهيختگان و انديشمندان غيرمسلمان شانه به شانه انديشمندان مسلمان در حال برائت جستن از اين كار هستند چراكه آن​ها به درستي متوجه هستند اگر به قداست​ها، فضيلت​ها و كرامت‌ها اهانت شود محدود به دين اسلام نخواهد ماند.
شفيعي ادامه داد: مقامات رسمي كليسا نيز با اين ادبيات كه اهانت به پيامبر (ص)  اهانت به اديان الهي است اين موضوع را محكوم مي​كنند چراكه به درستي متوجه هستند اگر اين حريم شكسته شود ديگر حد و مرز نخواهد داشت و به ديگر اديان نيز تسري پيدا خواهد كرد.
وي در پاسخ به اين كه غرب مشخصا به دنبال هدفي است و ما مسلمان در پاسخ به آن​ها چه رويه​اي را مي‌توانيم اتخاذ كنيم گفت:​ اين مساله را بايد به فرصت يك سوال بزرگ از غرب تبديل كرد و آن سوال اين است كه ادعاي شما مبني بر حقوق بشر، آزادي و فرهنگ در اين محك قابل تاييد نيست. آن چه كه مي​گويید كلام غير صادقانه​اي است و دوگانگي در رفتار و عملكرد قابل پذيرش و قابل فهم نيست. چطور پديده‌ای چون هولوكاست مي​تواند خط قرمز باشد و چگونه قابل قبول است كه بعد از گذشت چند سال هنوز به پرسش​هايي درباره يازدهم سپتامبر جواب داده نشود؟ همچنین چطور ممكن است اسراييل در مفاهيم غرب خط قرمز محسوب شود؟ پس اگر شما اصول را پذيرفته​ايد نبايد دوگانه عمل كنيد. اگر دوگانه عمل كرديد ما صداقت شما را با علامت سوال نشان مي​دهيم.
رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه​هاي استان خوزستان بيان كرد: نكته ديگر اين كه اين حوادث در عين تلخي مويدي بر پيام جمهوري اسلامي است. امت واحده اسلامي بايد از ارزش​ها و فضيلت​هاي خودش دفاع كند.
وي با اشاره به تاكيد امام خميني (ره) بر مساله شيعه و سني تاكيد كرد: امروز در اين حادثه بايد بگوييم كه وقتي پيامبر (ص) به عنوان همه سرمايه امت اسلامي مورد هتك قرار مي​گيرد پر واضح است كه ديگر بحث شيعه و سني مطرح نيست بلكه امت اسلامي بايد امروز بداند كه يك خاكريز بلند دفاع از ارزش​هاي خودش را بايد برقرار كند و طبق فرمايش امام كه فرمود: "اگر در برابر دين ما بايستند در برابر همه دنيايشان خواهيم ايستاد"  بايد عمل كنيم زیرا پيامبر همه هويت، موجوديت و سرمايه ما است.
او گفت:​ همين بالندگي، عكس​العمل نشان دادن و همين بي​قراري كه به جان امت اسلامي افتاده است و در رسانه​ها آن را شاهد هستيم خيلي ارزشمند است. در عين حال به نظر من بايد نقش اساسي را در اين صحنه اصحاب فرهنگ و هنر ايفا كنند و همه هنرمندان، شعرا، نويسندگان، استادان حوزه و دانشگاه، وارد شوند و مدعي شوند كه اهانت به پيامبري كه سر سلسله يك حركت بيداري و هدايت است را نبايد برتابيد بايد يك وحدت و همبستگي در دفاع از پيامبر (ص) به وجود آيد.
شفيعي ادامه داد: ​اين روزها كليد واژه​اي تحت عنوان "اسلام هراسي" بسيار مطرح مي​شود. به نظر من اتفاق‌هايي مثل اهانت به پيامبر عظيم​ال​شأن اسلام (ص) را نمي​توان جدا از تفكر القاعده، ​بن​لادن، طالبانيسم و داعشيسم ديد. غرب پازلي را طراحي كرده است كه هر قطعه از اين پازل از يك منطقه جغرافيايي به دست مي‌آيد. چه بسا بعضي افراد به ما خرده بگيرند كه شما هر چيزي را به غرب نسبت مي​دهيد  و دشمن موهوم و فرضي را در نظر گرفته​ايد. اما ما سوالات مشخصي داريم. ما مي​گويم جاي پاي تروريسم دولتي هم در داعش، هم در القاعده و هم در كاريكاتور  و هم در حمله به دفتر مجله پيدا است.
او يادآور شد: ما به طور مشخص مي​گويم دولتمردان غربي موضع خودشان را در قبال اين گونه مسايل به صورت صريح و روشن مشخص كنند. ما كه حمله به دفتر اين مجله را به عنوان يك حركت اسلامي تاييد نمي​كنيم اما دولتمردان فرانسه نسبت به اصل اهانت به پيامبر اسلام (ص) كجا موضع​گيري صريح و روشن انجام داده​اند؟
وي با بيان اين كه ​به طور مشخص مقامات غربي بايد از آن چه كه به عنوان قطعات اين پازل است اعلام برائت كنند گفت: مشكل غرب بيان مواضع دو پهلو است. غرب تصور مي​كند. با لفاظي و ديپلماسي گفت​وگو همه چيز را مي​توان حل كرد و گمان مي​كند فقط گوينده مي​فهمد و شنونده نمي​فهمد. غرب بايد دامن خودش را از اين نشانه​ها و علايم آشكا مبرا كند.
او خاطرنشان كرد: از روز اول ما نسبت به طالبان پالس منفي فرستاديم و گفتيم كه طالبان تفكر اسلامي نيست. همچنين نسبت به القاعده و هجوم تروريست​ها به سوريه هم پالس منفي فرستاديم و گفتيم كه اين​ها را تاييد نمي​كنيم. امروز برخي از منتقدان غربي داعش كساني هستند كه جاي پاي​شان و اظهار نظراتشان در حمايت ديروز از داعش وجود دارد. پديده اسلام هراسي پديده​اي است كه كاملا توسط غربي​ها طراحي شده است و دليل آن نيز روشن است. غرب بعد از فروپاشي شوروي خود را كدخداي بلامنازع جهان مي​ديديد.
رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه​هاي استان خوزستان اضافه كرد: ظهور اسلام و بروز قدرت اسلام براي غرب غير قابل تحمل است. بنابراين آن​ها از هيچ كاري براي لكه​دار كردن و متهم كردن اسلام دست برنمي​دارند. آن​ها براي برون رفت از این مساله، سكولاريزم را پيشنهاد مي​كنند. زيرساخت اين مفهوم يعني اين كه دين در نهاد خودش خشونت دارد و اگر بخواهيم جامعه را از خشونت جدا كنيم. بايد دين را از مديريت اجتماعي كنار بگذاريم كه خشونت در جامعه پيش نيايد.
او عنوان کرد: ما سوال مي​كنيم اين كدام دين است كه شما معرفي مي​كنيد؟ آيا شما دنبال تصوير واقعي هستيد؟ اگر اين چنين است چرا امروز حركت​هاي غيرديني را در عربستان محكوم نمي​كنيد؟ چرا رسما مقامات شما اعلام مي​كنند كه ما ترجيح مي​دهيم دوستانه و درگوشي به حكام سعودي راجع به رفتارهايشان تذكر بدهيم؟
شفيعي تصريح كرد: ​عملكرد دو گانه غرب در برخورد با تروريسم بزرگترين دليل و سندي است كه نشان مي​دهد آن​ها صادق نيستند. اما شما موضع ما را ببينيد. انقلاب اسلامي از زماني كه به پيروزي رسيد بر وحدت امت اسلامي تاكيد داشته است. امام (ره) به عنوان رهبري بزرگ در طول مبارزه عليه رژيم شاه حتي اجازه حركت‌هاي مسلحانه را صادر نكرد و حتي زماني كه تهديد مي​كرد مي​گفت كاري نكنند كه حرف آخر را بزنم.
او ادامه داد: ​در هشت سال دفاع مقدس آيا حركت​هاي حزب بعث عراق حركت​هاي بشري بودند؟ آيا شما حملات شيميايي به مناطق مسكوني ما را محكوم كرديد؟ در كجا اعلام برائت كرديد؟ شما در همان حالي كه بمب​هاي شيميايي را در اختيار عراق قرار مي​داديد مجروحان شيميايي ما را در بيمارستان​هايتان درمان نمي‌كرديد.
وی با تاكيد بر اين كه مشكل غرب دوگانه عمل كردن است گفت:​ اين دوگانه عمل كردن آن​ها برايشان دير يا زود بهاي سنگيني خواهد داشت. در زماني نه چندان دور وقتي كه داعش به مرحله نابودي و نيستي برسد تروريست​هاي اروپايي داعش به كشورهاي خودشان برخواهند گشت. غرب امروز جلو خروج اتباعش را در پيوستن به داعش نمي​گيرد چراكه اكنون منفعتش در حيات داعش است اما در آينده با بازگشت آن​ها روبرو خواهد گشت و كسي كه به كشتار عادت كرد فقط به مسلمان​كشي اكتفا نمي​كند.
او ادامه داد: اين سنت الهي است كه هر كسي اگر دشمني را بر ديگران مسلط كند آن دشمن به خودش برمي​گردد. سكولاريزم چاره كار نيست. اديان واقعي الهي چاره كار هستند.
شفيعي با اشاره به نامه امام (ره) به گورباچف گفت: در اين نامه امام (ره)گفت مشكل شما حل مساله مالكيت نيست مشكل شما اين است كه خدا را از جامعه​تان كنار گذاشته​ايد. هر جا كه خدا غايب بود همه مصائب به آنجا خواهد آمد.
رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه​هاي استان خوزستان توضيح داد: آقاي جوادي آملي مي​گويد وقتي بخشي از پيام امام را مترجم براي گورباچف ترجمه مي​كرد و مي​گفت كه در آينده نه چندان دور صداي شكسته شدن استخوان​هاي كمونيست​ و سوسياليست خواهد آمد و كمونيست به موزه خواهد رفت گورباچف گفت آيا اين دخالت در امور داخلي ما نیست؟ جوادي آملي مي​گويد من با مكثي گفتم جناب صدراعظم ادبيات شما ادبيات امور زميني است. رهبر انقلاب ما از شئون آسماني با شما صحبت مي‌كنند.
وي گفت: نامه آيت‌الله خامنه​اي نيز همين گونه است. نامه ايشان كاملا رويكردي پيامبرانه دارد و خطاب به رجال سياسي، مسوولان سياسي و دولتمردان نيست بلكه اين نامه در ارتباط با وجدان​هاي بيدار است.
شفيعي با بيان اين كه ​امروز در اندرون غرب يك جريان اسلام​پذيري و اسلام​خواهي متولد شده است اظهار كرد: دولتمردان غربي بيش از آن كه به بيرون بپردازند بايد به درون جامعه خودشان بپردازند.
او در پاسخ به اين كه توقع شما از دانشگاهيان چيست گفت: ​هجوم به اسلام همه جانبه است و شما به هر جايي كه نگاه كنيد مي​بينيد اسلام هدف قرار گرفته است. دفاع نيز بايد همه جانبه باشد. وقتي مي‌گوييم دفاع همه جانبه است يعني اين كه من به ديگري واگذار نكنم و ديگري هم به من واگذار نكند.
وي ادامه داد: امروز هر شخصي بايد ببيند كه در جهت دفاع براي اسلام چه مي​تواند بكند. اين حركتي است كه امام (ره) انجام داد. بحثي كه امام به عنوان صدور انقلاب مطرح كرد همين بود. انقلاب در نگاه امام (ره) صدور سلاح نبود. امام مي​فرمود ما پيام روشني داريم. بگذارند ما حرف‌هاي​مان را بزنيم چرا كه ما نسخه داريم. اي كساني كه قايل به تكثر هستيد رسانه​هاي امت اسلامي را سانسور نكنيد و بگذاريد نداي اسلام هم شنيده شود.
او توضيح داد: ​علاوه بر اين كه ما احساس تاثر نسبت به اهانت به پيامبر (ص) را در خود داريم اما نداي پيامبر (ص) هم در جايي از اين عالم نيست كه شنيده نشده باشد. ​امروز نسخه​اي كه حزب​الله لبنان از اسلام ارايه كرده است اسلام با صلابت و با شجاعت است. اگر اين قدرت نبود اين همه مخالفت معنا نداشت و اگر اين بالندگي نبود اين همه التهاب در جبهه دشمن معنا نداشت.
رييس دفاتر استاني نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاي استان خوزستان بيان كرد: پيام ما پيامي روشن است و پيام مقام مظعم رهبري نبايد در هياهوها گم شود بلكه اين پيام بايد در حوزه​هاي معرفت‌افزايي مورد توجه قرار گيرد. انديشمندان جامعه ما بايد با انديشمندان كشورهاي اسلامي و اروپايي ارتباط برقرار كنند و گفتمان مشترك را ايجاد كنند.
او ادامه داد:​ دستان ما خالي نيست و ما اين وعده را داريم كه "ان تنصر الله ينصركم". نصرت الهي وعده خدا به ما است. منتها نكته مهم اين است كه "الذين جاهدو فينا لَنَهدي الناس...". امروز روز دفاع از امت اسلامي است و اين دفاع آن جايي كه عالمانه و عاشقانه باشد قطعا نصرت الهي را با خودش به همراه خواهد داشت.
شفيعي خاطرنشان كرد: تلاشي در حال صورت گرفتن است تا قرائتي از دين در غرب مطرح شود كه يادآور و تداعي​گر دوره قرون وسطا باشد. اين حرف مستند است. اگر به تعابير رسانه​هاي غربي نگاه كنيد مي​بينيد كه بسيار مقيد هستند داعش را به عنوان دولت اسلامي معرفي كنند. در حالي كه همين رسانه​ها وقتي مي‌خواهند از جمهوري اسلامي صحبت كنند از آن با عنوان حكومت ايران يا دولت ايران ياد مي​كنند. به نظر من يك لابي صهيونيستي تلاش مي​كند مانع از شناخت چهره حقيقي دين در افكار عمومي اروپا و غرب شود. طبيعي است كه قرائت داعشي دين را به هر انسان آزاده​اي معرفي كند جز نفرت و كينه چيزي در دل او به وجود نمي​آيد.
او گفت:​ رسالت خطير ما معرفي اسلام راستين به افكار عمومي و مردم غرب است. من فكر مي​كنم پيام رهبري تشخيص هوشمندانه​اي است تا ما در اين هياهو از وجدان​هاي بيدار، افكار عمومي و حقيقت​​طلبان غفلت نكنيم و پيام‌مان را به آن​ها برسانيم.
 سپس همايون قنواتي، ​مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، در پاسخ به اين پرسش که همواره متفكران بزرگ غرب چون جورج برناردشا ستايشگر پيامبر بزرگ اسلام (ص) بوده‌اند و به نوعي زيبايي​هاي موجود در دين اسلام را بيان كرده‌اند اما اكنون اين گونه اهانت​ها آيا نقض فرهنگ خودشان نيست؟ گفت:​ اين حركات بيش از اين كه از موضع فرهنگ و فرهيختگان غرب بخواهد صادر شود، از مواضع هژموني قدرت است. اما در حوزه ادبيات همواره در همه كتب ديني، فرهنگي و ادبي ما مدح انبياء الهي و به ويژه پيامبر اسلام (ص) به عنوان سرآغاز همه آثار فرهنگي ما مورد توجه است و به نظر مي‌رسد كه اين اهانت را بايد بيشتر از ناحيه مسایل سياسي نگاه كرد.
او بيان كرد:​ استیصالي كه در اين حوزه تفكري در حال رخ دادن است و همچنين جابجايي قدرت نشان مي‌دهد كه فرهنگ ديني و اسلامي يك موقعيت و ترازي را به وجود آورده كه آن‌ها به تكاپو افتاده‌اند تا اين فضا را با نوعي از دلهره و اضطراب در بين مردم غرب پر كنند.
قنواتی خاطرنشان کرد: طبق فرمايشات مقام معظم رهبري به جوانان اروپايي اين اقدامات افراطي كه در جهان اسلام و در خاورميانه در حال اتفاق افتادن است محصول و زاييده تفكر فرهنگي نيستند. يعني اين كه پايگاهي در تفكر اسلامي ندارند و آن چيزي كه هست اين است كه آن‌ها ماموريت دارند تا اسلام هراسي را در جهان اجرا كنند كه نشانه‌هاي آن را در همه جا ديده‌ايم.
او تصریح کرد: اين اسلام هراسي در طبقات پايين جوامع غربي به وجود آمده است و به نظر من طبق استكبار، امپرياليسم آمريكا و قدرت رسانه‌اي قوي كه وجود دارد و آن طوري كه ادعا مي‌شود مردم غرب در فضاي آزادي قرار دارند و مي‌توانند با فراغ بال نسبت به اطرافشان بررسي كنند اصلا اين گونه نيست بلكه تفكرات و نگاه آن‌ها در حال كاناليزه شدن است.
او بيان كرد: حجم اطلاعات، اخبار و حجم كاناليزه كردن نگاه‌هايي كه در غرب است نشان مي‌دهد ادعاهاي آن‌ها درباره آزاد ادعاهاي گزافي است و به واقعيت نزديک نيست.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان گفت: انديشه تمدن اسلامي از همان ابتدا بر رحمت، مهرباني، نزديكي اقوام و دل‌ها بوده است و آن چيزي كه سلاح قدرتمند ترويج، گسترش، توسعه، تعميق مفاهيم و مبادي اسلامي بوده است در همين موارد است چراكه در تاريخ تمدن اسلامي پيامبر جز تعداد اندک ياران قدرت و ابزار ديگري نداشت و فقط از طريق همين ياران توانست فضايي انساني و الهي براي بشر به ارمغان بياورد و باعث گسترش جمعيت چند صد ميليوني و ميلياردي جهان امروز شد كه اكنون معتقد به دين اسلام هستند و هنوز اين قدرت را دارد تا جهاني را كه به سمت پوچي و اضطراب در حال پيش رفتن است را با يك نويد تازه و يك پيام تازه احيا كند و به زندگي برگرداند.
او با اشاره به مساله اهانت به پيامبر (ص) توسط هفته نامه فرانسوی گفت: اين اتفاق شايد اتفاقی خوبی باشد تا ما تحريک شويم و بيش از پيش نسبت به داشته‌هايمان در هويت ديني خودمان كارهاي بيشتري را عرضه كنيم. اميدوارم كه بتوانيم در حوزه‌هاي ادبيات و هنر فعاليت‌هايي را انجام دهيم. به نظر من بايد از طريق رفتارهاي فرهنگي اين هراسي را كه به وجود آمده است اصلاح كرد.
قنواتي با اشاره به موضوع نژادپرستي در جوامع غربي گفت:​ در طول تاريخ اسلام شما نخواهيد ديد كه نگاه انسان براساس رنگ پوست و قوميت باشد و اگر غرب اين موضوع را به عنوان يك امتياز حقوق بشري براي خودش برمي‌شمرد ما در تاريخ تمدن اسلامي اين افتخار را داريم در زمانی كه پيامبر به پيامبري رسيدند اين مساله را ملغي كرده‌اند. ما خودمان نسبت به داشته‌هايمان از زاويه مطالعات و تحقيقات كاري نكرده‌ايم.
او ادامه داد: ​تفكر پوچ‌گرايي و نهیليسم به جهان بدون خدا اشاره مي‌كند. در نمايش‌نامه‌هاي بكت مي‌خوانيم كه انسان از زماني كه خدا و دين را كنار گذاشت قصد داشته از يك سري حصارها خودش را رها كند اما اتفاقا بعد از آن زنجيرهايي به دست و پاي انسان امروزي بسته شده و انسان به پوچي مطلق رسيده است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان گفت: تنها تفكري كه مي‌تواند ارمغان نيكويي براي انسان امروزي داشته باشد چيزي جز تفكر الهي نيست. پژوهشگران ما بايد بيشتر در اين زمينه فعاليت كنند و ما بايد بر فرهنگ غرب بيشتر مسلط شويم و ببينم كه نگاه آن‌ها بيشتر در چه حوزه‌هايي هست تا به آن حوزه‌ها ورود پيدا كنيم.
قنواتي توضيح داد: من پيشنهاد مي‌كنم كه هر ساله در استان خوزستان جايزه‌ای بين‌المللي را تعريف كنيم براي كساني كه بيشترين خدمت را براي معرفي پيامبر اكرم (ص) در جهان انجام داده‌اند تا جوانان اروپا و آمريكا شناخت درست‌تر و كامل‌تري را نسبت به پيامبر (ص) به دست آوردند و اميدوارم كه نهادها و ارگان​ها حمايت كنند تا اين اتفاق بيفتد.
او خاطرنشان كرد: جامعه غرب تصوير منفي را از جوامع مسلمان به ويژه از جامعه شيعي ايراني ارايه مي‌دهد. ما خط‌شكن هستيم. جامعه عربستان، قطر، امارات و ​پاكستان نمي‌تواند الگو خوبي براي غرب باشد. فقط ايران مي‌تواند اين نقش را بپذيرد و همه دعواهاي آنان بر سر قرائتي است كه ما از دين ارايه مي‌دهيم. قرائت ما از اين دین قرائتی رحماني، ​اجتماعي، ​سياسي و فرهنگي است.مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان با بیان این که وحشت غرب از اين است كه پيام ما به دنيا برسد اظهار کرد: غرب تلاش می‌کند گزينه‌هايي را كنار ما قرار دهد تا ما را بد جلوه دهد. بسياري از افراد​ها و توريست‌هاي كه به ايران آمده‌اند و تصويري كه از ايران داشته‌اند بسيار با آن چيزي كه شنيده‌اند متفاوت است.
او بيان كرد: بسياري از كتاب‌ها و فيلم‌هايي كه در غرب و در هاليوود نوشته و ساخته مي‌شود نشان دهنده بغضي است كه آن‌ها نسبت به اسلام دارند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.