خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر : 17933
Share

روند تردد زوار از پایانه‌های خوزستان در اربعین و ...

مديركل حمل و نقل پايانه‌هاي استان خوزستان درباره آخرين وضعيت مرزها، تردد زوار و حمل بار در پایانه‌های استان توضيح داد.

مديركل حمل و نقل پايانه‌هاي استان خوزستان درباره آخرين وضعيت مرزها، تردد زوار و حمل بار در پایانه‌های استان توضيح داد.
مسعود مصدقی اظهاركرد:​ 2 پايانه مرزي تحت عنوان چذابه و شلمچه در استان وجود دارد که به لحاظ استراتژيك از اهميت به‌سزايي برخوردار هستند زيرا تقريبا جزو پايانه‌هاي زميني کشور محسوب می‌شوند كه ارتباط با كشور عراق در دو حوزه اقتصادي و زيارتي را فراهم می‌‌كنند.
وي با اشاره به حجم كار در ايام اربعين در پايانه‌هاي مرزي استان، افزود: از ابتداي آذرماه تا 21 آذرماه تمام تلاش همكاران ما اين بود كه شرايط را به گونه‌اي فراهم كنند تا زوار به‌راحتي و با شرايط مطلوبي بتوانند به كشور عراق سفر كنند.
مصدقي تصريح‌كرد: ​خوشبختانه در همين راستا توانستيم امنيت و آرامش ترافيكي را در محورهاي استان به ويژه محورهاي منتهي به مرز فراهم كنيم كه خوشبختانه تمام اين سفرها و ترددها بدون حتي يك تصادف جزیي انجام شده و در واقع به لحاظ ايمني، بسترهای لازم مهيا شده بود.

افزایش سه‌ برابری حجم پذيرش زوار در اربعین حسینی
وي عنوان‌كرد: در بحث تامين ناوگان مناسب و مطلوب براي خدمات‌رساني به زوار نیز اقدامات خوبي صورت گرفت و ما هيچ كمبودي در اين زمينه نداشتيم؛ سال‌گذشته پذیرای حدود 240 هزار زائر در 2 پایانه استان بودیم اين در حالي است كه امسال حجم پذيرش زوار تقريبا 3 برابر شد.
مديركل حمل و نقل پايانه‌هاي استان خوزستان ادامه‌داد: امسال از مرز چذابه 260 هزار زائر و از مرز شلمچه 230 هزار زائر وارد كشور عراق شدند که حجم بسيار سنگيني بود و نياز به برنامه‌ريزي مدونی داشت. خوشبختانه امسال با مديريت خوب استاندار در راس اجرايي استان، هماهنگي و هارموني خوبي بين دستگاه‌هاي اجرايي ايجاد شد و نتيجه اين اقدامات نيز ابراز رضايت‌مندي همه زوار بوده است.
وي اظهاركرد:​ از تغذيه تا امكانات بهداشتي و درماني و اياب و ذهاب و ديگر شرايط براي زوار مهيا بود و اين مهم با همكاري همه دستگاه‌هاي اجرايي محقق شد كه جا دارد از تمام این دستگاه‌ها قدرداني كنيم.
مصدقي با بيان این‌كه پس از مراسم اربعين تمام تدابير لازم براي بازگشت زوار اعم از ناوگان انديشيده شده است، خاطرنشان‌کرد: همان‌طور كه مي‌دانيد زوار در طول 2 هفته براي ايام اربعين راهي كربلا مي‌شوند اما در طي 4 و 5 روز بازگشت آن‌ها انجام خواهد شد كه اين مساله حجم و تراكم كار در مرزها را بيشتر مي‌كند.

ادامه ورود زایران اربعین حسینی تا پایان هفته‌جاری


مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان تصريح‌كرد:​ براساس آخرين آمارها تاکنون حدود 180 هزار نفر از مرز چذابه و حدود 204 هزار نفر از مرز شلمچه وارد استان و كشور شده‌​اند كه اين بازگشت تا پايان هفته تداوم خواهد داشت و اميدواريم اين چند روز نيز تمام دستگاه‌هاي اجرايي پاي كار باشند و بتوانند خدمات مناسبي را به زوار ارايه دهند.
وي افزود: ​با توجه به اين‌كه بحث ايمني زوار از اهميت زيادي برخوردار است، در اين ايام عمليات جابه‌جايي كالا و انجام فعالیت‌های تجاري عملا در 2 پایانه استان متوقف شد تا بتوانيم در اين ايام فرایند تردد زوار را روان‌سازي کنیم.مصدقي با بیان این‌که ​70 درصد از زوار ما درون استاني و 30 درصد آن‌ها برون استاني هستند، عنوان‌كرد: در زمينه ناوگان نيز ما 300 دستگاه اتوبوس، 100 دستگاه ميني‌بوس و 500 دستگاه سواري در مرز چذابه و همين تعداد نيز براي مرز شلمچه به‌كار گرفته شد. البته در كنار اين ناوگان ما از ظرفيت ريلي نيز براي جابه‌جايي زوار بهره‌مند شديم. در اين ايام 5 سرويس قطار با ظرفيت 3 هزار نفر مسافر و 2 ريل‌باس، هركدام به ظرفيت 360 نفر براي زوار پيش‌بيني شده بود.
وي گفت: ​همچنین در این ایام ​30 دستگاه اتوبوس استيجاري ارتش نيز در مرزها آماده جابه‌جايي زوار بودند كه اين اتوبوس‌ها زوار را به صورت رايگان به اهواز منتقل می‌کردند.
مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان اظهاركرد: حمل و نقل عمليات تركيبي است به‌گونه‌ای که يك بخش از جابه‌جايي‌ها از مرز و پایانه‌ها در مسيرهاي درون استاني و بخشی دیگر مربوط به مسيرهاي برون استاني است. در بخش برون استاني علاوه بر ناوگان اداره‌كل حمل و نقل، از اتوبوس‌های كاروان‌هاي نیز استفاده می‌شود.
وي بيان‌كرد: ​با توجه به مشكلاتي كه در مرز مهران وجود داشت، بخش عمده‌اي از زواری كه از مرز مهران به سمت عراق رفته‌بودند، به دليل تراكم مسافر و مشكلات دیگر، ​اقدام به بازگشت از سمت چذابه و شلمچه کرده‌اند و اين مساله بار مضاعفي را به دوش ما تحميل كرد اما خوشبختانه توانستيم با برنامه‌ريزي‌های صورت گرفته، اين زوار را نيز پذيرش كنيم و تاكنون مشكلي در اين زمينه به‌وجود نيامده است.
مصدقي درباره عدم تناسب ظرفيت پذيرش پايانه‌ها و حجم تقاضي زوار و تردد آن​ها در اين ايام گفت: ​پايانه‌ها ظرفيت مشخصي دارند، مسلما در اين ايام كه حجم ترددها و كار بيشتر مي‌شود امكان پاسخگوي به اين حجم تردد وجود ندارد زيرا تعادل بين عرضه و تقاضا به‌هم مي‌خورد و بايد بيرون از پايانه برنامه‌ريزي‌هاي لازم برای پذیرش زوار را انجام داد. خوشبختانه امسال 2 اردوگاه در پايانه‌هاي مرزي استان تدارك ديده شد كه زوار به آنجا بروند و خدمات مورد نظر به آن‌ها جهت تردد ارايه شود.
وي افزود: با راه‌اندازي اين اردوگاه​ها ظرفيت پايانه افزايش يافت؛ به‌گونه‌ای که اگر مدت زمان خروج زوار 30 دقيقه بود، امسال در اين ايام با توجه به افزايش ظرفيتی که صورت گرفت، اين مدت زمان به يك دقيقه رسيد.
مصدقي اظهاركرد: در حقيقت پايانه محل عبور كالا و مسافر است و هيچ توقفي در پايانه‌ها نبايد و نمي‌تواند رخ دهد و فقط فرایند اداري لازم در محل پايانه انجام می‌شود.
وي بيان‌كرد: مرز مهران به لحاظ توپوگرافي شرايط خاصي دارد و راه‌هاي دسترسي به آن نيز محدود است و به اين دليل امسال مشكلاتي را در مرز مهران شاهد بوديم؛ با توجه به تصاوير دريافتي از مركز مديريت راه‌ها، حدود 50 كيلومتر ترافيك اتوبوس و وسايل نقليه شخصي آنجا به وقوع پيوست.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های خوزستان با بیان این‌که فاصله مرز مهران تا كربلا به نسبت مرزهاي شلمچه و چذابه بسيار كمتر است، عنوان‌کرد: در واقع استقبال براي عبور از اين مرز بيشتر و قدمت اين مرز نيز نسبت به مرزهاي ما بيشتر است و زماني كه اين مرز فعال بود مرز شلمچه و چدابه وجود نداشتند.
مصداقي گفت: در هر صورت همين جمعيتي كه از مرز مهران در ايام اربعين تردد كردند، به همين تعداد نيز از مرزهاي ما عبور كردند. در مجموع تردد زوار در این 3 مرز به حدود يك ميليون نفر رسيد؛ البته اين آمار جداي از عبورهاي غير رسمي است كه در اين آمار ثبت و آورده نشده است.
وي درباره امکان ایجاد پايانه‌هاي مرزي جديد در استان اظهاركرد: ​براي ايجاد پايانه مرزي نياز به تعريف مرز رسمي جديد توسط وزارت كشور است. اگر منطقه‌اي به عنوان مرز رسمي شناخته و معرفي شود قطعا بايد در كنار آن پايانه مرزي ايجاد شود. در كشور 24 مرز رسمي وجود دارد كه در كنار هر كدام از آن‌ها يك پايانه مرزي ايجاد شده است، البته از نظر كارشناسي به اعتقاد من نيازي به ايجاد مرز جديد و پايانه مرزي جديد در استان نیست.


با حمل یکسره کالا، باراندازها جمع‌آوری می‌شوند


مصدقي بيان‌كرد: عملياتي كه فعلا در مرز صورت مي‌گيرد، عمليات ترانزيتی نيست و حمل چه در بخش بار و چه در بخش مسافر مستقيم و يكسره نمی‌باشد. اگر حمل يكسره صورت بگيرد طبيعي است كه ترانزيت شكل مي‌گيرد و كاميون‌ها مجبورند كه از داخل پايانه مرزي عبور كنند و عمليات گمرگي آن‌ها در پايانه انجام خواهد شد. در حال حاضر در مرز چذابه و شلمچه محيطي به نام بارانداز وجود دارد اما اگر قرار است حمل يكسره صورت بگيرد، طبيعي است كه اين باراندازها جمع‌آوري مي‌شوند و ديگر نيازي به بار انداز نيست.
وي اظهاركرد: ​با جمع‌آوري بارانداز اشتغال موجود در آن‌ها از بين مي‌رود اما مي‌توان با ايجاد بازارچه​هاي مرزي، اين خلاء حذف باراندازها را رفع كرد و شايد اشتغال در اين بازارچه​ها 2 تا سه برابر باراندازها باشد.
مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان بيان‌كرد:​ در بخش جابه‌جايي بار نیز سال‌گذشته در 2 پایانه مرزی استان حدود 2 ميليون و 300 هزار تن جابه‌جايي كالا داشتيم و به ‌طور متوسط نيز از هر پايانه مرزي حدود 2 هزار نفر مسافر از کشور خارج شدند.
مصدقي ادامه‌داد: تقريبا 20 درصد ترافيك بارهاي سنگين كشور در محورهاي استان خوزستان است كه حجم سنگين و بالايي است؛ ضمن اين‌كه ما يك بندر تجاري بزرگ به نام بندرامام داريم كه به عنوان يك دروازه و درگاه ملي و استراتژيك مطرح است. حدود 40 درصد كالاي وارداتي كشور از طریق بندر امام وارد مي‌شود.

فرهنگ‌سازي، بهترين نسخه براي ايمني جاده‌ها

وي در پاسخ به این سوال ‌كه چرا در جاده‌هاي غير استاندارد اجازه به تردد به خوردها داده مي‌شود، تصريح‌كرد: ما چيزي به نام جاده بد نداريم. يك جاده خوب باید داراي علائم راهنمايي و رانندگي باشد اما ما بايد يكسري اقدامات برای ايمني جاده‌ها انجام دهیم؛ يعني اگر تعداد تصادفات جاده‌اي بيشتر است، طبيعي است كه بايد كارهاي زودبازده‌اي انجام دهيم اما بهترين نسخه براي بحث ايمني جاده‌ها اين است كه فرهنگ‌سازي كنيم.
مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خوزستان تاکید‌كرد: خيلي از جاده‌هايی كه از نظر ما استاندارد نيست در بسياري از كشورهاي دنيا با همين عرض معبر و مشخصات مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما چرا هيچ اتفاق و تصادفي رخ نمي‌دهد؟ شايد علت كاهش تصادفات اين است كه آن‌ها خودروهاي هوشمند دارند و حضور فيزيكي پليس ضعيف است. در اين زمينه‌ها نیز ما دچار ضعف هستيم و شايد آن‌ها بحث فرهنگ‌سازي را خوب پياده‌سازي كردند.
مصدقي گفت: در سال 86 آمار تلفات جاده‌اي به 18 هزار نفر رسيد كه اين سال نسبت به سال‌هاي پیش از آن، سال خوب و طلايي براي كشورمان بود. با این وجود هزينه‌ها و خسارات و تلفات سال 86، معادل مثلا هزينه خريد 60 دستگاه ايرباس، 20 بار انجام روكش آسفالت تمام جاده‌ها كشور و بسياري امور ديگر مي‌شود كه لازم است رسانه‌ها در زمينه چرايي وقوع تصادفات جاده‌اي تحليل و بررسي كنند.
وی خاطرنشان‌کرد: ما در حوزه ايمني فقط شعار می‌دهيم اما بايد به صورت ويژه اين مسايل مورد بررسي قرار گيرد. در دولت جديد رييس‌جمهور به‌دنبال اين است كه شوراي ايمني جاده‌ها را با رياست خود برگزار كند تا در اين شورا به مسايل ايمني جاده‌های كشور رسيدگي شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.