خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
کد خبر : 17674
Share
گزارشی از شرکت هایی که طرح توجیهی می نویسند

از طرح توجیهی کارخانه فولاد تا مزرعه پرورش قورباغه

اگر به فکر راه اندازی کارگاه و یا کارخانه ای هستید و به دنبال اخذ مجوز اولین گامی که باید بردارید تهیه طرح توجیهی است، طرح هایی که این روزها موسسات و افرادی به نام « مشاور طرح» یا « کارشناس امکان سنجی» با دریافت مبالغ مختلف آن ها را برای شما می نویسند. مشاورانی که ادعا می کنند از طرح های توجیهی کارخانه «پشم سنگ» تا کارگاه « پیاز خشک آماده طبخ» و از « راه اندازی کارخانه فولاد» تا « شیشه ضد گلوله» و از مزرعه « پرورش قورباغه» تا هرآن چه شما بخواهید را می نویسند. اگر کلمه « طرح توجیهی» را در اینترنت جستجو کنید فهرست بلند بالایی از این شرکت ها را خواهید دید، همچنین در بخش نیازمندی روزنامه ها نیز هر روز چندین کادر آگهی از این شرکت ها منتشر می شود. « طرح توجیهی از ما شروع کار از شما»، « در پیچ و خم کارهای اداری سردر گم شده اید؟ نگران نباشید این جا را کلیک کنید.»
مسئول یکی از این شرکت های مشاوره که در فهرست طرح های توجیهی آن ها بیش از 300 موضوع طرح پیشنهاد شده است، می گوید:« گروه ما تیم های کارشناسی مختلفی دارد و به خوبی از خواسته های اداره صنایع و معادن و جهاد کشاورزی و... برای دادن مجوز آکاهی داریم و به همین خاطر هیچ یک از طرح های توجیهی که ما نوشته ایم نشده که برگشت بخورد.»
او با اشاره به اینکه در ماه بیش از 25 طرح توجیهی می نویسند و مشاوره می دهند می گوید:« اگر بخواهید بعد از گرفتن مجوز هم برای راه اندازی و کنترل پروژه کارشناس می فرستیم و طرح توجیهی برای گرفتن وام هم برای شما می نویسیم.»
اما سوالی که در این بین پیش می آید این است که چگونه یک شرکت و گروه مشاوره می توانند از راه اندازی کارخانه فولاد گرفته تا راه اندازی کارخانه بستنی و حتی پرورش شترمرغ طرح توجیهی بنویسند؟ مدیر یکی از این سایت ها که خود را «حقگو» معرفی می کند، در پاسخ به این سوال می گوید:« ما شرکت های مشاوره ای هستیم و در همه زمینه ها مثلا کشاورزی، صنعت، صنایع پزشکی، تجارت، محیط زیست و... کارشناس داریم و یا از کارشناسان خبره استفاده می کنیم ؛ طرح هایی که می نویسیم کاملا تخصصی است و به ندرت موردی پیدا شده است که بانک برای وام دادن یا وزارت خانه ای برای اخذ مجوز ایرادی گرفته باشد.»
او با اشاره به اینکه در وب سایت شرکت آن ها ما فهرستی از طرح هایی که تاکنون مجوز راه اندازی و وام آن ها را گرفته اند منتشر شده است، می گوید:« مو لای درز کار ما نمی رود، ما سال هاست امتحان کار خودمان را پس داده ایم و اگر باور ندارید به طرح های ما مراجعه کنید ما تضمینی کار می کنیم و اگر درصدی هم مشکل وجود داشته باشد طرح توجیهی را نسبت به موارد خواسته شده بانک و غیره اصلاح می کنیم.» او می گوید:« بسیاری از شرکت ها با طرح های توجیهی گروه مشاوران ما وام های چند میلیاردی گرفته اند.»
اما این موسسات که همگی اصرار دارند کارشان تضمین شده است و کارشناسی دارند برای نوشتن طرح های توجیهی راه اندازی کارخانه ها و کارگاه های صنعتی چقدر پول دریافت می کنند؟ میزان پول دریافتی از سوی این شرکت ها بسته به موقعیت جغرافیایی آن ها ( در تهران باشند و یا شهرهای دیگر) و طرح های توجیهی گرفتن مجوز و یا وام بانکی متفاوت است. این شرکت ها معمولا برای نوشتن طرح های توجیهی راه اندازی یک کارگاه، کارخانه و.... بین 150 تا 300 هزار تومان و برای گرفتن وام بانکی بین 400 تا 500 هزار تومان پول دریافت می کنند. همچنین برخی از این شرکت ها نیز با اشاره به روابطی که با برخی از بانک ها دارند خود گرفتن وام را پیشنهاد می دهند و اعلام می کنند در صورتی که برای طرح توجیهی که خود می نویسند بتوانند وام میلیاردی بگیرند چند درصد مبلغ وام را کسر می کنند؛ درصدی که بین 3 تا 5 درصد از کل وام خواهد بود. مثلا این شرکت ها در عوض گرفتن یک وام یک میلیارد تومانی 30 تا 50 میلیون تومان پول دریافت می کنند.
مردی که پشت گوشی نام شرکت را « .... نواندیش جوان» معرفی می کند، می گوید:« دوستانه به شما بگویم مشکل اصلی الان طرح توجیهی نیست پول و وام است، بانک ها منابع برای وام دادن ندارند و از ترس بازپرداخت سرمایه گذاری نمی کنند و گرنه که گرفتن مجوز زدن کارخانه و کارگاه کاری ندارد و دولت هم برای این که آمار خود را بالا ببرد تا دلتان بخواهد مجوز می دهد مهم داشتن پول و گرفتن وام است.»
او در ادامه می گوید: « به شرکت هایی که می گویند طرح توجیهی وم برای شما می نویسیم و وام می گیرید اعتماد نکنید، زیرا هیچ خبری از وام نیست نکته گرفتن وام نه طرح توجیهی خود که آن «پ» معروف است یعنی پارتی.»
اما در این بین سوال اصلی این است که تا چه اندازه می توان به طرح های توجیهی که از سوی این شرکت ها می نویسند می توان اعتماد کرد، آیا نظراتی روی این شرکت ها وجود دارد و اصلا مجوز کار دارند؟
بررسی های صدای اقتصاد نشان می دهد که بیشتر این شرکت ها هیچ گونه مجوزی برای کار ندارند آن ها تنها با اجاره محلی برای شرکت و ثبت شرکت خود با پرداخت 100 تا 200 هزار تومان اقدام به تاسیس شرکت کرده اند. این شرکت ها معمولا برخلاف آن چه بروز می دهند از تیم های کارشناسی مختلف برخرودار نیستند و نکته مهم این است که بیشتر طرح های توجیهی این شرکت ها قالب های ثابت دارد و متن آن ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. 
در سایت یکی از این شرکت ها نوشته شده است:« کار ما محدود به مرزهای کشور نمی شود ما علاوه بر سراسر کشور در کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی برای شما طرح توجیهی می نویسیم و مجوز می گیریم.»


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.