خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر : 17643
Share

در بافت تاريخی دزفول زخم‌هایی است كه...

دبیر انجمن دوستداران و پژوهش‌گران شهرستان دزفول گفت: بافت تاریخی دزفول در نبود حمایت ملی جان می‌دهد.

دبیر انجمن دوستداران و پژوهش‌گران شهرستان دزفول گفت: بافت تاریخی دزفول در نبود حمایت ملی جان می‌دهد.
محمد آذرکیش با بيان اين كه دزفول جزو معدود شهرهایی است که همچنان بافت تاریخی وسیعی را در خود جای داده است اظهار كرد: این روزها از هر گوشه بافت تاریخی دزفول خبر تخریب و ساخت و ساز غیر کارشناسانه به گوش می‌رسد بافتی که در آن بیش از یک صد اثر ملی به ثبت رسیده است.
وي افزود: با وجود اینکه بافت تاریخی دزفول یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور است و قرن‌ها هویت معماری اصیل ایرانی را در خود جای داده است و در خود ده‌ها اثر ثبت ملی شامل ساباط‌ها، خانه‌ها، حمام‌ها، مساجد و گذرهای تاریخی را جای داده است و امکان بهره‌گیری از این بافت در توسعه صنعت گردشگری منطقه شمال خوزستان به خوبی مهیا است اما تاکنون از این ظرفیت استفاده شایسته‌ای نشده است.
او با اشاره به اين كه مشکلات عمده‌ای گریبان‌گیر این بافت تاریخی است گفت: نبود اعتبارات مناسب از سوی اداره کل میراث استان خوزستان و جای خالی توجه ملی به این بافت ارزش‌مند سبب شده که روزبه‌روز زخم‌های بیشتری بر آن وارد آید.
آذركيش توضيح داد: در این بافت، آجر کاری اختصاصی دزفول (خوون چینی) در خانه‌ها به وفور به کار گرفته شده است که نشان‌ از ذوق سرشار معماران دزفولی داشته است. این بافت تاریخی با گذرهای سرپوشیده‌ای به نام ساباط به هم متصل می‌شود که سال‌ها هویت معماری بومی این منطقه را در برمی‌گیرند. نقوش زیبای آجری، قوس‌ها، طاق‌ها و معماری خاص آجری دزفول این شهر تاریخی را ملقب به شهر آجر کرده است با اين  وجود به همت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول بیش از 40 ساباط در آن در سال‌های اخیر مرمت شده اما ساباط‌های بسیاری نیز بر اثر فرسودگی و کمبود اعتبارات لازم برای مرمت به طور کامل از بین رفته‌اند و ساباط‌های بسیار دیگری نیز وضعیت بحرانی دارند.او بيان كرد: در طی سال‌های اخیر با گسترش تحقیقات و مطالعات در جامعه دانشگاهی و متخصصین بیش از گذشته ارزش‌های این بافت تاریخی مشخص است با این همه به دلیل ناشناخته ماندن آن در سطح ملی برنامه‌ریزی و حمایت‌هایی متناسب با نیاز آن تاکنون تحقق نیافته است.
دبیر انجمن دوستداران و پژوهش‌گران شهرستان دزفول تصريح كرد: در کنار این روند پژوهشی و مطالعاتی میراث فرهنگی خوزستان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول کوشیده‌اند تا با توجه به قدمت و فرسودگی‌ بناهای بافت و نیاز مبرم آن به مرمت بخش‌هایی از بافت قدیم نظیر ساباط‌ها، گذرها، حمام‌ها و خانه‌های تاریخی را بهسازی و احیا نمایند. اما حجم آثار ارزشمند دزفول نیازمند نگاهی جدی‌تر است. خانه‌های ارزشمندی مانند خانه تاریخی صنیعی، کاروان سرای بازار ، خانه تاریخی قلمبر، حمام میاندره و بسیاری بناهای ارزشمند در معرض نابودی و تخریب کامل قرار دارند که می‌تواند ضربه‌های جبران ناپذیری بر تاریخ و میراث ایرانیان وارد نماید.
وي خاطرنشان كرد: به عقیده بسیاری از معماران بزرگ ایرانی بافت دزفول نسبت به سایر بافت‌های تاریخی ایران منحصر به فرد است و همین امر دقت در مرمت و نگه‌داری آن را ضروری می‌سازد.
او گفت: ویژگی‌های منحصر به فرد بافت تاریخی دزفول با سایر مناطق تاریخی ایران توپوگرافی خاص آن و وجود یک رودخانه در کنار آن همچنین واقع شدن در منطقه بلندی که از زمینی سخت شکل گرفته و به راحتی قابل کندن نیست. قرار گیری بافت قدیمی دزفول روی این سطح شیبدار است که در مناطق مرکزی ایران کمتر دیده می‌شود. اصفهان، شیراز، کرمان، کاشان و شهرهای مناطق حاشیه کویر و مرکزی ایران بیشتر در دشت قرار دارند.
آذركيش اظهار كرد: سومین تفاوت و خاص بودن بافت تاریخی دزفول نوع خانه‌های این بافت است که از شاخصه‌های منحصر به فرد بودن این بافت است چرا که این خانه‌ها حیاط مرکزی به اضافه سه چهار طبقه زیر و روی زمین دارند. فضاهایی که زیر زمین قرار دارند به آن «شوادان» گفته می‌شود.
وي توضيح داد: یکی از ارزش‌های بافت تاریخی دزفول با توجه به گذرهای باریک دیوارهای بلند خانه‌ها و مصالح آجری همخوان آجری با شرایط بومی منطقه دمای نسبتا مناسب‌تر آن در فصول گرم سال است که گشت و گذار در آن را برای عابران قابل تحمل‌تر می‌نماید.
دبیر انجمن دوستداران و پژوهش‌گران شهرستان دزفول تصريح كرد: بافت قدیم دزفول این ظرفیت را دارد که نظیر بافت‌های تاریخی شهرهایی نظیر اصفهان، یزد، کاشان و سایر شهرهای اصیل ایرانی مقصد گردشگرانی از سراسر کشور باشد. همچنین با توجه به گسترش شهر دزفول از 200 هکتار به بیش از 4400 هکتار شهروندانی که در بافت قدیم و تاریخی شهر زندگی نمی‌کنند می‌توانند با گردش در این بافت تاریخی با هویت اصیل شهر و معماری دزفول آشنا شوند
وي ادامه داد: انجمن دوستداران و پژوهش‌گران شهرستان دزفول با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول در اقدامی ابتکاری و به منظور آشنایی شهروندان و گردشگران با ظرفیت‌های گردشگری و هویت تاریخی و معماری شهر دزفول تاکنون چهار مسیر مناسب عمومی گردش در بافت تاریخی دزفول را شناسایی نموده و گردش‌هایی به صورت رایگان برگزار می‌نماید که با استقبال خوب شهروندان، علاقه‌مندان و گردشگرانی از سایر شهرهای استان مواجه شده است.
او اضافه كرد: با این همه در هر بار گشتن در این بافت شاهد تخریب بناهایی تازه یا دستکاری‌هایی توسط برخی مالکان بناها مشاهده می‌گردد که نشان از روند رو به فرسایش و عمیق‌تر شدن زخم‌های این میراث گران‌بهای بشری است.
آذركيش گفت: در صورتی که با حمایت‌های ویژه می‌توان با برنامه‌ریزی در چند مرحله و در فازهای مختلف ضمن مرمت ویژه بناهای ارزشمند در معرض نابودی طرح احیای محلات مختلف را به صورت اولویت‌بندی شده برنامه‌ریزی نمود.
او بيان كرد: علاوه بر آن با اختصاص کاربری‌های متناسب تعریف پیاده‌راه‌ها، توقف تعریض برخی معابر و بهبود فاضلاب و روشنایی آن مي‌توان فضای جذاب و دلنشینی را برای استفاده علاقه‌مندان به گردشگری و تاریخ کهن این مرز و بوم فراهم كرد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.