خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر : 17130
Share
مجاورت با صنایع فولاد مشکلات تنفسی آفریده است

قلعه چنعان روستای فراموش شده خوزستان

اهالی روستای قلعه چنعان در استان خوزستان معتقد بر این هستند که منطقه‌شان از دید مسئولان پنهان مانده و چه بسا کاملا فراموش شده است. قلعه چنعان روستایی با 15 هزار نفر جمعیت دارای جاده‌ای تاریک، ناهموار، بدون خط‌کشى و گاردریل که در عمر و مسافت

 قلعه چنعان روستایی با 15 هزار نفر جمعیت دارای جاده‌ای تاریک، ناهموار، بدون خط‌کشى و گاردریل که در عمر و مسافت کوتاه خود شاهد حوادث و تلفات جانی بسیاری بوده، است، کما اینکه در آخرین تصادف بر اثر برخورد دو موتورسیکلت، سه جوان جان خود را از دست دادند.
با طی کردن این جاده تاریک و باریک روبه پایین به قلعه چنعان که می‌رسی این روستا را بدون بانک، کلانترى، داروخانه ثابت، کتابخانه و حتى دبیرستان پسرانه مشاهده خواهی کرد.
قلعه چنعان با وجود اینکه مقام دومین روستای بزرگ جهان را هم در کارنامه خود دارد از مشکلات عدیده ریز و درشتی رنج می‌برد که در این گزارش سعی شده گوش‌های آنها بازگو شود.
با ورود به روستای ابری نیز دود سفید خفه کننده‌ای را مشاهده می‌کنی که خیابان‌ها را فرا گرفته و به نظر می‌رسد که آتش مهیبی در روستا در حال گسترش است، با مشاهده این مناظر حالتی از نگرانی وجودت را دربر می‌گیرد ولی با دیدن صورت آرام جوانانی که جای برای گذر اوقات فراغت خود جز سر خیابان ندارند خیالت راحت می‌شود که جای نگرانی نیست...
ولی باز هم منبع این دود خفه کننده از کجاست؟
*آتش زدن زباله‌ها معضلی همیشگی
عادل یکی از این جوانان این منطقه با صورتی رنجور از وضعیت موجود اظهار کرد: یک نفر زباله‌های روستا که در انتهای فرعی است را آتش زده که این وضعیت همیشگی ماست، با وجود حجم زیاد زباله‌ها و دود حاصل از آنها در روزهای گرم سال حتی نمی‌توانیم کولر روشن کنیم.
وی ادامه داد: در روز بو و منظره مشمئزکننده زباله‌ها و در شب دود حاصل از سوختن این تل‌های بزرگ که همانند مه غلیظ زمین و آسمان روستا را فرا گرفته، نمای همیشگی قلعه چنعان است.
این شهروند قلعه چنعان عنوان کرد: صنایع فولاد عامل بیماری‌های تنفسی بوده و مشکلات قلعه چنعان منحصر بر روی زمین نیست و از آسمان هم درگیر مشکلات جدی است.
عادل خاطرنشان کرد: هاله‌ای از ذرات معلق اطراف صنایع فولاد آسمان قلعه چنعان را دربر می‌گیرد که سبب مشکلات جدی برای ساکنان این منطقه شده است.
*مجاورت با صنایع فولاد مشکلات تنفسی آفریده است
رئیس مرکز بهداشت قلعه چنعان نیز اظهار کرد: منطقه به دلیل مجاورت با صنایع فولاد هوای بسیار آلوده‌ای دارد و اکثر مراجعه‌کنندگان به دلیل مشکلات تنفسی هستند که این وضعیت نسبت به قبل نیز افزایش یافته است.
محمود موریدپور دزفولی ادامه داد: به‌ویژه وقتی در حالتی که وارونگی هوا اتفاق می‌افتد و گرد و غبار ضمیمه آن شود این وضعیت بسیار وخیم‌تر است.
وی افزود: اگر چه تمام خوزستان درگیر معضل ریزگردهاست ولی مناطقی مانند قلعه چنعان اضافه بر این معضل مجاورت با صنایع فولاد و آلودگی‌هایی که این شرکت ایجاد می‌کند را هم دارد که باعث شده درصد بالای مراجعه‌کنندگان به مرکز بهداشت را بیماران تنفسی تشکیل دهند.
این مسئول همچنین در مورد زباله‌های رها شده در اطراف روستا و عدم ساماندهی به دامداران صنعتی گفت: این وضعیت عامل بسیاری از بیماری‌های عفونی و دیگر بیماری‌ها از جمله اسهال و بیماری‌های انگلی که به صورت مستقیم عامل آنها زباله‌ها و فضولات حیوانی است و ما روزانه از این بیماران عفونی داریم که متاثر از این وضعیت غیربهداشتی محیط هستند.

*قلعه چنعان بدون بانک و داروخانه
رئیس شورای شهر قلعه چنعان اساس مشکلات را در روستا بودن قلعه چنعان ذکر کرد و اظهار داشت: اگر چه اواخر دولت دهم، قلعه چنعان به‌ عنوان یکی از سه شهر شهرستان کارون مد نظر بود ولی موفق به تصویب وزارتی آن نشده و قلعه چنعان اکنون به طور رسمی روستا است.
حسین زرگانی اضافه کرد: این موضوع از چند جنبه ما را دچار مشکل می‌‌کند و تا زمانی که اسم روستا بر روی این منطقه است، حق خرید زمین برای احداث هرگونه واحدهای اداری، فرهنگی، آموزشی و درمانی از اعتباراتی که دولت تامین می‌کند را نداریم زیرا طبق قانون زمین برای ساختن این چنین واحدهای در روستا باید اهدایی باشد.
وی خاطرنشان کرد: قلعه چنعان نیاز به فضاهای مختلف از جمله زمین لازم برای احداث درمانگاه دارد و اکنون ما برای جمعیتی بالغ بر 15 هزار نفر یک داروخانه ثابت نداریم و بعد از چندین سال داروخانه‌ای سیار در یک کانیکس در مرکز بهداشت که در واقع خانه بهداشت صد خانواری بوده مستقرشده است.
رئیس شورای شهر قلعه چنعان، ساخت و سازهای بی‌رویه در اطراف قلعه چنعان را از معضلات جدی روستا بیان کرد و ادامه داد: در ضلع شمالی که تنها امید ما برای ساخت فضاهای مورد نیاز منطقه است شاهد هستیم که ساختمان‌سازی بی‌رویه و خارج از محدوده در آن آغاز شده و ظرف مدت کوتاهی اگر جلوی این کارگرفته نشود همانند ضلع جنوبی به قلعه چنعان دیگری تبدیل خواهد شد.
زرگانی در ادامه سلسله مشکلات قلعه چنعان را عنوان کرد: زباله‌ها و فضولات دامداران صنعتی معضلی دیگر برای اهالی است و این دامداران فضولات حیوانی خود را در 520 متری روستا رها کرده و باعث عوارض جبران ناپذیری برای اهالی می‌شوند.
وی در توضیح مشکلات جدی قلعه چنعان تصریح کرد: قلعه چنعان نیازمند فضای آموزشی بوده و لازم است تا سال آینده اداره نوسازی و آموزش و پرورش با توجه به جمعیت زیاد و رشد ورودی‌های اول ابتدایی، فضاهای آموزشی مناسب برای رفع مشکل آموزش را در این منطقه گسترش دهد.
زرگانی از دیگر کاستی‌های روستای بزرگ قلعه چنعان را بانک و امنیت لازم برای روستا و اطراف آن بیان کرد و گفت: بانک از نیازهای مبرم روستا است و ما با همه تلاش نتوانستیم یک شعبه در این منطقه دایر کنیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: از جمله بهانه مدیران بانک‌ها امنیت و درآمدزایی آن است که درآمدزایی یک بهانه کاملا غیرموجه است.
به گفته زرگانی، موضوع امنیت یک مشکل جدی برای قلعه چنعان است که با توجه به موقعیت این روستا که در حاشیه شهر و نقطه کور قرار دارد مأمن و پناهگاه سوداگران موادمخدر و مجرمان نقاط مختلف اهواز که خلاف‌های خود را در بیابان‌های اطراف این منطقه انجام می‌دهند، شده است.
وی در پایان تاکید کرد: جا دارد مسئولان انتظامی برای حل مشکل چاره اساسی بیندیشند.
با وجود انبوه مشکلات در این منطقه امید است مسئولان استانی به شهروندان و ساکنان این روستا ثابت کنند که قلعه چنعان را از یاد نبرده‌اند و همواره برای رفع مشکلات و معضلات موجود در تلاش و تکاپو هستند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.