خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر : 17009
Share

خطر نابودی آبزیان، تالاب‌ها و محصولات کشاورزی در پی کاهش حجم آب کارون

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون با اشاره به تبعات اکولوژیکی کاهش حجم آب رودخانه کارون در پایین دست، گفت: علاوه بر انقراض تعداد زیادی گونه‌های آبزیان بومی، تالاب ها و محصولات مهم کشاورزی خوزستان از جمله نخیلات نیز در معرض تهدید و نابودی قرار دارند.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون با اشاره به تبعات اکولوژیکی کاهش حجم آب رودخانه کارون در پایین دست، گفت: علاوه بر انقراض تعداد زیادی گونه‌های آبزیان بومی، تالاب ها و محصولات مهم کشاورزی خوزستان از جمله نخیلات نیز در معرض تهدید و نابودی قرار دارند.
مهدی نورزاده‌حداد اظهارکرد: انتقال آب از سرشاخه هاي کارون و دز و ورود بي رويه فاضلاب، اکوسيستم جانوري کارون را به خطر انداخته و اکنون نسل برخي ماهي هاي اين رودخانه رو به انقراض است. انتقال آب از سرشاخه هاي کارون منجر به نابودي بخش زیادی از اکوسيستم کارون مي شود. با کاهش دبي کارون و ورود بي‌رويه فاضلاب هاي خانگي، صنعتي و کشاورزي به اين رودخانه اکنون شاهديم که اکوسيستم جانوري رودخانه کارون نسبت به گذشته بسيار تغيير يافته و برخي گونه هاي جانوري ساکن در اين رودخانه رو به نابودي هستند.
وی افزود: از سوی دیگر انتقال آب رودخانه بر تنوع زيستي پيرامون منطقه هم اثر منفي خواهد داشت؛ زماني که يک تالاب خشک  شود، اکوسيستم ذره بيني آن از بين مي رود و حتي اگر دوباره آب به تالاب بازگردد، جانوران آبزي قابل برگشت نيستند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خوزستان بیان کرد: برداشت بي رويه آب از سرچشمه هاي رودخانه  کارون تاثير بسيار منفي بر اين رودخانه دارد. رودخانه ها با توجه به دبي آب ورودي، به صورت طبيعي خودپالايي انجام مي دهند و تصفيه مي شوند. با افزايش دخالت هاي انساني و برداشت آب از سرچشمه هاي رودخانه، به مرور زمان دبي رودخانه کاهش مي يابد و در نتيجه توان خودپالايي رودخانه هم پایین می آید.
نورزاده‌حداد اظهارکرد: با برداشت آب از سرچشمه هاي رودخانه کارون و همچنين ادامه روند ورود فاضلاب به رودخانه در مناطق پايين دست، کيفيت آب رودخانه در اين مناطق بسيار کاهش مي يابد. به طور کلی انتقال آب از سرچشمه هاي رودخانه کارون به فلات مرکزي، علاوه بر تاثير منفي بر رودخانه کارون، به تالاب هاي موجود در استان نیز آسيب جدی وارد می‌کند، زیرا برخي تالاب هاي موجود در خوزستان از رودخانه کارون تغذيه مي شوند و با کاهش آب رودخانه، تالاب ها هم به تدريج تحليل مي روند .
عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون تصریح کرد: اثرات منفي انتقال آب از سرشاخه هاي رودخانه کارون، در مناطق پايين دست رودخانه، به ويژه در شهرهاي آبادان و خرمشهر ملموس تر خواهد بود. خوزستان با داشتن بیش از 40 هزار هکتار نخیلات و تولید سالانه بیش از 150 هزار تن خرما در کشور مقام اول را در کشت و تولید نخیلات آبی دارد و سالانه علاوه بر تامین بخش عظیمی از نیاز کشور، میزان فراوانی از این محصول را به خارج از کشور صادر می کند. اين در حالي است که نخل هاي فراواني از اين استان به خصوص در شهرهاي آبادان، خرمشهر و شادگان در زمان هشت سال جنگ تحميلي از بين رفته است، بنابراین با احياي اين نخيلات و کشت جايگزين براي آن‌ها، خوزستان مي تواند نقش مهمتري را در عرصه توليد خرما و خارک و همچنين فرآورده هاي آن‌ها در کشور ايفا کند.
نورزاده‌حداد خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت موجود نه تنها امیدی به احیای مجدد این نخلستان ها نیست بلکه نخلستان های موجود نیز در معرض نابودی قرار دارند، زیرا رودخانه اروند شور و کم‌آب شده است و این موضوع ضربات جبران ناپذیری بر پیکره کشاورزی و اقتصاد نخلداران منطقه وارد کرده است، زیرا کشاورزان علاوه بر این‌که با نخل های بی‌ثمر و کم‌ثمر مواجه شدند از میان‌کاری برخی محصولات مثل سبزی، بامیه و گوجه در نخلستان های خود نیز محروم شده اند.
وی یاد آورشد: بی شک آن‌چه که مسلم است هر گونه دستکاری در جریان طبیعت، تبعات جبران ناپذیر اکولوژیکی را در بر خواهد داشت، از این رو توجه بیشتر مسوولان ذی‌ربط را می‌طلبد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.