خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر : 17003
Share

باراک اوباما در آزمون هسته ای

|شهاب زمانی|

در پیش گرفتن دیپلماسی هوشمندانه و استفاده بهینه از تمام ظرفیت ها پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ، روند مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5  را در مسیر پیشرفت و رفع ابهام از مسائل فی مابین قرار داد. موافقت با  "برنامه اقدام مشترک ژنو"  و انجام همه تعهدات از طرف کشورهای مذاکره کننده (مخصوصأ جمهوری اسلامی ایران) در حال  کمرنگ نمودن  و  پایان  دادن  به بیش از یک دهه اختلاف غرب و بخصوص آمریکا ، در رابطه با فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان می باشد.
هرچند گذشته  تاریک روابط و اختلافات با این همسایه خیلی دور (آمریکا )، که طرف اصلی مذاکرات هسته ای نیز می باشد جدی و رفع مشکلات فی مابین که طی سالیان متوالی روی هم انباشته ودیوار قطور و بلند بی اعتمادی را در برابر طرفین قرار داده ، به سادگی و در کوتاه مدت امکان پذیر نمی باشد ولی بدون شک علیرغم  وجود ملاحظات و نگرانی های متفاوت دو کشور ، عزم جدی دو طرف در این برهه جهت حل و فصل مسئله هسته ای با مذاکره ، دستیابی به یک توافق جامعی که در برگیرنده حقوق هسته ای کشورمان در چهارچوب معاهده منع گسترش سلاح های اتمی(NPT) ، لغو تحریم ها  و همچنین متضمن صلح آمیز بودن آن باشد ، دور از دسترس نبوده بلکه بسیار نزدیک است ، همچنان که تاکنون پایبندی همه طرف های مذاکره کننده به توافقات صورت گرفته موید این مطلب است.
با این وجود ، داشتن روابط سنتی و تنگاتنگ اسرائیل و رقبای منطقه ای ما با جمهوری خواهان پیروز در انتخابات مجلس سنا و تسلط شان بر کنگره ، باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات آمریکا را با چالشی جدید برای رسیدن به یک توافق جامع با نتیجه برد برد با کشورمان مواجه ساخته است .
بدون شک جهانیان سخنان این حقوقدان را در قاهره ( 2008) به یاد خواهند داشت که: « همه ما آرمانهای مشترک داریم : زیستن در صلح و امنیت ، تحصیل و کار شرافتمندانه ، عشق به خانواده ، جامعه و پروردگارمان . اینها نقاط مشترک ما هستند. این امید کل بشریت است. البته ، این را هم می دانیم که انسانیت مشترک ، پایان کار ما نیست، بلکه تازه آغاز آن است. کلمات به تنهائی نیاز انسانها را برآورده نمی کنند.  باید در سالهای پیش رو جسورانه تر عمل کنیم. باید با این درک گام برداریم که چالشهای مردم در گرداگرد این جهان یکسان است و عدم توانائی در مقابله با آنان به همه ما آسیب خواهد رساند...
 ما آماده ایم بدون پیش شرط و بر اساس احترام متقابل پیش برویم وهر کشوری از جمله ایران، باید این حق را داشته باشد که با رعایت مسئولیتهایی که تحت پیمان عدم تولید و گسترش تسلیحات اتمی برعهده دارد ، بتواند دارای توان اتمی صلح آمیز باشد. این تعهد در کانون پیمان است و باید برای آنانیکه طبق آن عمل میکنند ، حفظ شود... ».
وحالا باید دید  آیا رئیس جمهور آمریکا در این مرحله حساس و پایانی مذاکرات هسته ای ، توانایی عملکردی جسورانه درگرفتن تصمیمی درست و براساس گفته های خویش را خواهد داشت؟
 آیا  این برنده جایزه صلح نوبل قادر خواهد بود  با توافق هسته ای ، دیوار بی اعتمادی بین دو کشور را متزلزل و در آن شکاف ایجاد کند؟
رئیس جمهوری که باید علاوه بر در نظر گرفتن هژمونی منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و تبعات مثبت حصول توافق هسته ای برای  منافع کشورش در منطقه حساس خاورمیانه ، مخالفان توافقنامه یعنی جمهوری خواهان تندرو و دوستان منطقه ای شان را نیز در این خصوص مجاب سازد ، مخالفانی که از هیچ تلاشی طی یکسال گذشته برای برهم زدن روند مثبت مذاکرات هسته ای فروگذار نبوده اند و نه تنها حقوق هسته ای کشورمان را بر اساس قوانین واصول شناخته شده بین المللی نادیده می گیرند بلکه بدلایل مختلف (سیاسی و اقتصادی ) با حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای نیز مخالفند .
این در حالیستکه جمهوری اسلامی ایران طی چند دهه گذشته بحران های متعددی را در منطقه بحران زده خاورمیانه پشت سر گذاشته و امروزه همچون یک جزیره ثبات دریک منطقه بی ثبات خودنمایی می کند و اگر نبود ستیزه جویی وکشمکش غرب در مسائل مختلف  ، منطقه خاورمیانه از پتانسیل های استثنایی ایران در ایجاد ثبات و امنیت ، بهتر و بیشتر سود می برد و مطمعنا رسیدن به توافق جامع  هسته ای با  نتیجه برد برد ، می تواند آغازی برای همکاری های همه جانبه در حل مشکلات منطقه ( فلسطین، سوریه ، یمن ، عراق ، افغانستان ، بحرین ، لبنان وگروههای تروریستی ) محسوب شود "  .
لذا با در نظر گرفتن همکاری ها وشفاف سازی های گسترده کشورمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی  جهت پایان منصفانه مذاکرات هسته ای و انعطاف لازم در این خصوص ، دستیابی به توافق جامع هسته ای در حال حاضر ودر مرحله پایانی به تصمیم موثر آمریکا و بخصوص رئیس جمهورش بستگی دارد، موقعیتی استثنایی و کم نظیر که می تواند آزمونی برای باراک اوباما محسوب شود تا با احترام به حقوق هسته ای کشورمان و لغو تحریم ها ، حسن نیت خود را به ملت ایران نشان داده و آینده مبهم روابط دو کشور را از دالانی تاریک به مسیری روشن وارد نماید.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.