خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر : 13121
Share

ظاهری :فرآورده‌های قاچاق سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازند

رئیس آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه شهروندان فریب تبلیغات را نخورند گفت: فرآورده‌های قاچاق، سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازند

رئیس آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه شهروندان فریب تبلیغات را نخورند گفت: فرآورده‌های قاچاق، سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازند.
فرآورده‌های قاچاق دارای نشان تجاری تقلبی شناخته شده‌اند که در مکان‌های زیر زمینی و غیرقانونی با بدترین کیفیت و مواد ترکیبی نامعلوم ساخته می‌شود، و این در حالی است که از اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده جهانی، اینترنتی و ماهواره‌‌ای نیز برخوردارند.
رئیس آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: مهمترین نشانه‌های استفاده از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی قاچاق، قرمزی، تورم، خارش و تاول‌های آبدار و عارضه‌های جانبی دیگری همچون ایجاد کهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست، ایجاد آکنه، تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو است.
زینب ظاهری با بیان اینکه مواد آرایشی قاچاق و تقلبی دارای مقدار زیادی روغن بوده و باعث ایجاد آکنه در پوست‌های مستعد می‌شود، افزود: ایجاد جوش‌های سرسیاه نیز از مهم‌ترین عارضه ‌استفاده از لوازم ‌آرایشی تقلبی است.
وی اضافه کرد: فرآورده‌های آرایشی خارجی که در مقایسه با فرآورده‌های داخلی با قیمت ارزان‌تری در بازار عرضه می‌شود، تقلبی بوده، اما در پوشش و بسته‌بندی شکیل و جذاب و با سوءاستفاده از نشان‌های تجاری معروف دنیا در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
این دکتر داروساز با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از این نوع فرآورده‌ها بدون ماده موثره و دارای ترکیبات خطرناک و ناشناخته‌ای است، عنوان کرد: سایر عارضه‌های پوستی این فرآورده‌های آرایشی تقلبی، شامل حساسیت‌های پوستی، اگزما، خارش و دانه‌دانه شدن پوست است.
ظاهری با بیان اینکه متاسفانه استفاده کنندگان از لنزهای رنگی و مژه‌های مصنوعی به‌ویژه در روش کاشت مصنوعی زمینه را برای ایجاد انواع واکنش‌های پوستی، ریزش مژه‌های فرد، عفونت داخلی و آسیب به اطراف چشم را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از این سایه‌ها به‌ دلیل وجود ماده رنگی یا معطر در آن، پس از قرار گرفتن فرد در معرض اشعه آفتاب، باعث ایجاد لک‌های پوستی می‌شود.
کارشناس آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تصریح کرد: نباید هر ماده آرایشی ناشناخته‌ای را روی پوست پلک به کار برد، زیرا که بسیاری از فرآورده‌های آرایشی چشم یا ریمل، دارای فلز نیکل بوده و این افراد با مصرف آن دچار قرمزی، تورم و اگزمای شدید در پلک‌ها می‌شوند.
وی به برخی از رنگ موهایی که به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد کشور و بویژه استان خوزستان می‌شود، اشاره کرد و گفت: میزان آمونیاک در این فرآورده‌ها به قدری زیاد است که موجب نازک و شکننده شدن مو، موخوره، خشک و زبر شدن مو، حساسیت پوستی، شوره سر، خارش و حتی قرمزی پوست سر می‌شود.
ظاهری تصریح کرد: به علت گران بودن فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اصلی، مارک‌های تقلبی با قیمت کمتری به فروش می‌رسد که استفاده از این فرآورده‌ها اثر شدیدتری برای افراد دارد و سال‌ها ممکن است با فرد همراه شود.
این مسئول به مصرف کنندگان توصیه کرد فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی دارای مجوز نیز به دلیل داشتن مواد سمی، باید کمتر مصرف شود، زیرا که این فرآورده‌ها در طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد برخی سرطان‌ها شود


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.