خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر : 12575
Share

رییس قضا: نباید اصحاب فتنه را به‌کار گمارد

آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در نخستین جلسه مسئولان عالی قضایی در دوره جدید فعالیت دستگاه قضا افزود: بیعت مجدد خود را با مقام معظم رهبری در انجاز اهداف نظام جمهوری اسلامی، چه اهدافی که در قانون اساسی بیان شده است و چه منویات رهبر معظم انقلاب در راهبری این نظام اعلام می‌داریم.

رییس قوه قضاییه با تشکر ویژه از عنایت رهبر معظم انقلاب به دستگاه قضا و اعتمادی که معظم‌له نسبت به مسئولان عالی قضایی ابراز فرمودند، گفت: همانطور که رهنمودهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در دیدار اول تیر ماه مسئولان قضایی با ایشان را بستری برای «تدوین سیاست های قوه قضاییه» قرار دادیم، نکات مذکور در حکم انتصاب مجدد رئیس قوه قضاییه نیز به دقت پیگیری و اجرایی خواهد شد.
 آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در نخستین جلسه مسئولان عالی قضایی در دوره جدید فعالیت دستگاه قضا افزود: بیعت مجدد خود را با مقام معظم رهبری در انجاز اهداف نظام جمهوری اسلامی، چه اهدافی که در قانون اساسی بیان شده است و چه منویات رهبر معظم انقلاب در راهبری این نظام اعلام می‌داریم.
رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه بیانات اول تیرماه مقام معظم رهبری و حکم انتصابی که اخیراً صادر فرموده‌اند، «مسیر روشنی» را برای دستگاه قضا ترسیم کرده است، تصریح کرد: مطمئناً مسئولان قضایی در دوره جدید با نیروی بیشتری در تحقق اهداف ترسیم شده همراهی خواهند کرد.
آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: هر چند مسئولان قضایی خود به برخی کاستی ها معترفند و می‌دانند مردم از دستگاه قضایی انتظار بالایی دارند که همه آنها هنوز برآورده نشده است، اما در عین حال اعلام می‌کنیم که این دستگاه توفیق های بسیاری هم در سال‌های اخیر داشته است.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه همانگونه که پیش از این هم اعلام کرده ام « سخنان خلاف واقع و سیاه نمایی» رسانه های بیگانه و ضدانقلاب نمی‌تواند زحمات و تلاشهای کارکنان دستگاه قضایی را تحت الشعاع قرار دهد، «جمع کردن جریان فتنه» از کشور را «کار مهم» این دستگاه دانست و گفت: برخی فتنه را جریانی زمان‌دار می‌دانند که اینک تمام شده است؛ اینکه بساط فتنه برچیده شد حرف درستی است اما مهم این است که مشخص شود ما از فتنه چه تحلیلی داشته‌ایم و اصلاً جریان فتنه را فتنه ای دانیم یا نه؟
آیت الله آملی لاریجانی با انتقاد از برخی اظهارنظرات راجع به فتنه تاکید کرد که اگر کسی اصل فتنه را قبول داشته باشد، نباید «اصحاب فتنه» را به کار بگمارد و افزود: اگر کسانی از فتنه برگشتند اشکالی وجود ندارد چون انسان جایز الخطاست اما قابل پذیرش نیست آن دسته از فعالان فتنه که هنوز هم بر مواضع‌شان پافشاری می‌کنند در دستگاه‌های حکومتی بر مناصب مدیریتی قرار بگیرند.
رئیس دستگاه قضا با انتقاد از دیدگاهی که آثار فتنه را پایان یافته تلقی می‌کند یادآور شد: انقلاب اسلامی نیز پدیده‌ای تاریخی بود اما اهدافش تا امروز زنده است و همچنان دنبال می‌شود. ممکن است کسی بگوید فتنه جریانی تاریخی بود و گذشته است اما آثارش وجود دارد و باید دید آیا کسانی که این جریان را ساختند از آن عدول کرده‌اند یا همچنان همان مواضع را تکرار می‌کنند؟ این برای ما معتقدان به انقلاب و مسئولان کشور بسیار مهم است.
آیت الله آملی لاریجانی« عادی‌سازی چهره‌های فتنه» در برخی رسانه های کشور را حرکتی برخلاف « امنیت» ارزیابی کرد و گفت: کسانی که بعداز اتمام حجت مقام معظم رهبری در نماز جمعه تاریخی ایشان در مقابل ولی فقیه ایستادگی کردند، عملکردشان توجیهی ندارد و حداقل نباید به این افراد مجال تصدی سمت های مدیریتی داده شود.
رئیس قوه قضاییه یکی از دلایل تلاش برای تخریب دستگاه قضایی از سوی نهادهای ضدانقلاب و رسانه های رسمی دولت‌های آمریکا و انگلیس را نقش قوه قضاییه در برخورد با فتنه دانست و اظهار کرد: البته دربرخورد با فتنه نقش اصلی با مردم بود و دستگاه قضایی تنها به وظایف قانونی خود عمل کرد.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی نیز از «کارنامه قابل قبولی» برخوردار است خاطر نشان کرد: فراموش نمی‌کنیم در جریان رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیاردتومانی بسیاری تبلیغ می‌کردند که دستگاه قضایی توان رسیدگی به این پرونده را ندارد اما دیدیم که با صلابت و دقت به آن رسیدگی شد.
رئیس دستگاه قضا برخورد این دستگاه با مفاسد اجتماعی را نیز « قاطعانه» توصیف کرد و افزود: البته ریشه‌کنی مفاسد صرفاً کار قوه قضاییه نیست، بلکه باید همه دستگاه ها دست به دست هم بدهند و ریشه‌های مفاسد را شناسایی و خشک کنند.
آیت الله آملی لاریجانی دنبال کردن سیاست «پیشگیری از وقوع جرم» و« برخورد جدی با جرایم خشن» را از دیگر ویژگی‌های عملکرد دستگاه قضا در سالهای اخیر برشمرد که اقبال عمومی را نیز در پی داشت و تصریح کرد: برخورد قوه قضاییه در برابر جرایمی که با امنیت مردم سر و کار دارد مانند سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف، قاطعانه و شدید است و در این زمینه به سر و صداهای حقوق بشری نیز اعتنایی نداریم.
رئیس دستگاه قضا با تاکید بر اینکه قوه قضاییه با ادعاهای حقوق بشری از موازین شرعی و قانونی عدول نمی‌کند افزود: کسی که بر روی مردم اسلحه بکشد محارب است و مطابق با این عنوان با او برخورد می شود. همچنین برخی از مفاسد اقتصادی نیز از مصادیق افساد فی الارض است.
رئیس قوه قضاییه در پایان این بخش از سخنانش اعلام کرد که در دوره جدید تحولاتی در ساختار و تشکیلات دستگاه قضا و همچنین تغییراتی در سطوح مدیریتی قوه قضاییه ایجاد خواهد شد.
آیت الله آملی لاریجانی با توجه به در پیش بودن هفته دولت این مناسبت را به رئیس جمهوری و هیئت دولت تبریک گفت، همچنین از پیام تبریک رئیس جمهوری به مناسبت ابقای رئیس قوه قضاییه تشکر کرد.
رئیس دستگاه قضا در ابتدای سخنانش در جلسه مسئولان عالی قضایی ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) را تسلیت گفت و افزود: شیعیان به خصوص از باب ترویج معارف دین و اغتنام فرصتی که آن امام برای تعلیم اصحاب و القای معارف دینی در مذهب تشیع داشتند، مدیون ایشان هستند.
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه معارف ائمه اطهار (ع) برخاسته از «مواجهه با باطن هستی » است اظهار کرد: همان طور که معرفت کتاب خداوند معرفت نقلی صرف نبود، بلکه پیامبر گرامی اسلام(ص) با شهود و رسیدن به حقایق، این کتاب را از طرف حق متعال برای مردم آورده است، معارف ولوی و آنچه از ناحیه ائمه اطهار (ع) برای مومنان آورده شده است، صرفاً معارف نقلی نیست.
رئیس دستگاه قضا افزود: یکی از خطاهای فاحش در زمان ما این است که برخی از مدعیان روشنفکری ادعا کرده اند معارف قرآنی و دینی ائمه (ع) محدود به معارف بشری است و در چارچوب معارف بشری فهم می‌شود آن هم به نحوی که سرتاپا مصرف کننده معارف بشری باشد. این مغالطه از آنجا برخاسته است که توجه نکردند معارف ائمه (ع) برخاسته از یک منبع مستقل باطنی و شهود حقایق توسط ولی خدا است و این چیزی نیست که با گفتگو و بحث و نقد به دست آید.
آیت الله آملی لاریجانی تأکید کرد: ما نمی‌گوییم در معارف ائمه منطق و استدلال نیست، اما کثیری از این معارف برخاسته از مواجهه حضوری با عالم حق است و این مواجهه حضوری برای هر کسی به دست نمی‌آید.
رئیس قوه قضاییه سپس روایتی از جلد اول اصول کافی را مبنی بر اینکه «وَ اللهِ إنِّی‌ لَاعْلَمُ کِتَابَ اللهِ مِنْ أوَّلِهِ إلَی‌ آخِرهِ کَأنَّهُ فِی‌ کَفِّی‌. فِیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا کَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ. قَالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ: فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ.» قرائت کرد و گفت : امام صادق(ع) در این روایت به مضمون فرمایش حق تعالی که «فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ» (که اصل آن در قرآن تبیاناً لکل شیء است) استناد می‌کند و در ادامه حضرت می ‌فرماید آنچه تبیان کل شی است در اختیار من است و کتاب خدا را از اول تا به آخرش می‌دانم. منظور حضرت صرفاً کتاب لفظی و مکتوب نیست چون فرموده است «ِفیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا کَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ» خبر آسمانها و خبر زمین و خبر آنچه بوده است و خبر آنچه خواهد آمد در کتاب حق متعال است.
آیت الله آملی لاریجانی از مغالطه‌ای دیگر در این باب نام برد و اظهار کرد: اگر کسانی فکر می‌کنند می‌توان به جای معارف ائمه (ع) فلسفه را گذاشت، آنها نیز اشتباه می‌کنند. ما معتقدیم بحث‌های فلسفی می‌تواند موجب دسترسی به حقایق شود. اما باید بدانیم مسیر تفکر،انتقال از مفهوم به مفهوم و استدلال کردن یک مسیر است و مواجهه حضوری با عالم حقایق،کشف عینی حقایق و انتقال آن از طریق الفاظ و اعمال و رفتار یک طریق دیگر است.
رئیس قوه قضاییه محرومیت خودخواسته بعضی از مدعیان روشنفکری از انوار ناشی از منبع فیض حق را محرومیتی عجیب خواند و تاکید کرد: حوزه های علمیه باید همان طور که در بحث فروعات فقهی کار می‌کنند و اجتهاد مستمر دارند، در امور اصولی هم از اخلاق گرفته تا مبانی اعتقادی، باید با نگاه اجتهادی معارف حقه را مورد بررسی اجتهادی قرار دهند.
آیت الله آملی لاریجانی در ادامه روایتی از امام صادق در کتاب توحید شیخ صدوق قرائت کرد با مضمون «سئل أبو عبد الله(ع) عن التوحید، فقال: هو عز وجل مثبت موجود ... والله نور لا ظلام فیه، حی لا موت له وعالم لا جهل فیه وصمد لا مدخل فیه، ربنا نوری الذات حی الذات، عالم الذات، صمدی الذات» و گفت: واقعاً این معارف را به آسانی نمی‌توان فهم کرد و به آسانی هم نباید از دست داد؛ امام(ع) موضوع را این طور تبیین می‌کند که حقیقت خداوند نوری است که هیچ ظلمتی در او نیست، حی‌ای است که هیچ موتی ندارد، عالمی است که جهل در او راه ندارد، صمدی است که هیچ مدخلی و راه نفوذی در او نیست.
رئیس دستگاه قضا روایتی از امام محمدباقر(ع) را نیز خواند که آن حضرت فرموده «قال ان الله تبارک و وَ تَعَالَی کَانَ وَ لَا شَیْ‏ءَ غَیْرُهُ نُوراً لَا ظَلَامَ فِیهِ وَ صَادِقاً لَا کذِبَ فِیهِ وَ عَالِماً لَا جَهْلَ و حی لاموت فیه» و با بیان اینکه روایتی با این مضمون کمتر پیدا می‌شو گفت: براساس تعبیر امام محمدباقر(ع) خداوند در صعقی و مرتبه ای بود که هیچ شیئی با او نبود، نوری که هیچ ظلمتی در او نیست، صادقی که هیچ کذبی در او نیست . پس از این عبارات تعبیر عجیبی می‌بینیم مبنی بر اینکه «کذلک هوالیوم » یعنی امروز هم همین طور است و «کذلک لایزال ابداً » تا ابد هم همین طور خواهد ماند زیرا حق متعال نحوه بودنش طوری است که مجالی برای استقلال هیچ شیئی باقی نمی‌گذارد.
رئیس دستگاه قضا تفسیر معارف اهل بیت (ع) را ضروری برشمرد وافزود: البته این تفسیر، تفسیر کلام منبعث از عالم باطن است. معارف اهل بیت (ع) را باید گرامی بداریم؛ این معارف در باب فروع، راه را برای عمل فقهی باز می‌کند، در باب اخلاق راه را برای عمل اخلاقی باز می‌کند، معارف اصولی آنها در باب توحید، نبوت، معاد و ولایت راه را برای معرفت انسان به باطن هستی باز می‌کند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.