خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر : 12570
Share
سومین گزینه روحانی هم رد شد

دولت یازدهم و گره کور آموزش عالی

پس از اینکه دولت یازدهم در شهریورماه سال 92 سکان اجرایی کشور را در دست گرفت، گمانه زنی ها برای انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شدت گرفت.گمانه های متعددی از مسعود شفیعی، محمدرضا عارف، جعفر توفیقی، غلامعلی افروز مطرح شده بودند. شهریورماه که ماه حساسی در آستانه سال تحصیلی است داشت به پایان می رسید که دولت حسن روحانی، جعفر میلی منفرد عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر را به مجلس معرفی کرد. میلی منفرد در زمان معرفی وزرا به مجلس با چالش بزرگی مواجه شد

پس از اینکه دولت یازدهم در شهریورماه سال 92 سکان اجرایی کشور را در دست گرفت، گمانه زنی ها برای انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شدت گرفت.
گمانه های متعددی از مسعود شفیعی، محمدرضا عارف، جعفر توفیقی، غلامعلی افروز مطرح شده بودند. شهریورماه که ماه حساسی در آستانه سال تحصیلی است داشت به پایان می رسید که دولت حسن روحانی، جعفر میلی منفرد عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر را به مجلس معرفی کرد.
میلی منفرد در زمان معرفی وزرا به مجلس با چالش بزرگی مواجه شد و بر اساس نظر چند تن از نمایندگان که وی را به اتفاقات سال 88 منتسب کردند و فیلمی از حضور وی در جلسه رای اعتماد پخش کردند در نهایت از مجموع 284 رای ماخوذه، 105 رای موافق، 162 رای مخالف و 15 رای ممتنع کسب کرد که در نهایت به عدم رای اعتماد مجلس به وی منجر شد.
پس از این اتفاق جعفر توفیقی که پیش از این در دولت هشتم به مدت دو سال وزیر علوم بود، از سوی رئیس جمهور به سرپرستی وزارت علوم انتخاب شد. توفیقی در مدت سرپرستی وزارت علوم انتصاباتی داشت که مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت. وی در اولین اقدام رئیس دو دانشگاه صنعتی اصفهان و علامه طباطبایی را تغییر داد.
در آبان ماه سال 92 مطرح شد که توفیقی نمی تواند همچنان سرپرست بماند و با اینکه گفته می شد توفیقی به عنوان وزیر مطرح می شود در نهایت رضا فرجی دانا رئیس سابق دانشگاه تهران در سال های ابتدایی دهه 80، به عنوان گزینه وزارت علوم به مجلس معرفی شد.
وی در 5 آبان 92 توانست 159 رای موافق، 70 رای مخالف و 32 رای ممتنع کسب کند و به عنوان وزیر علوم دولت یازدهم کار خود را شروع کند. اما پس از گذشت 9 ماه نمایندگان مجلس این بار با طرح موضوعاتی از جمله کاهش رشد علمی، انتصاب افراد مخالف نظام در پست های وزارتی، تغییرات روسای دانشگاهها، بازگشت اساتید اخراجی و دانشجویان ستاره دار به دانشگاه و طرح موضوعی با عنوان تخلفات بورسیه ای، وزیر را به استیضاح کشاندند.
فرجی دانا به دانشگاه بازگشت
فرجی دانا در آزمون دوم در بهارستان رای اعتماد نگرفت و با 145 رای مخالف، 110 رای موافق و 15 رای ممتنع نتوانست به وزارت علوم بازگردد و همانطور که خود در کلام انتهایی خود در مجلس عنوان کرد به دانشگاه بازگشت.
مهمترین اظهارات موافقان و مخالفان فرجی دانا
در جلسه استیضاح علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران و یکی از استیضاح کنندگان وزیر علوم به عنوان اولین موافق استیضاح در جلسه استیضاح گفت: در دوره فرجی دانا گسل های سیاسی و قومی فعال شد و وزیر علوم دشمنان انقلاب را شاد کرد.
علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران و یکی از موافقان استیضاح وزیر علوم یادآور شد: عدد سه هزار بورسیه غیرقانونی واقعیت ندارد اما ما معتقد هستیم اگر تخلفی شده باید برخورد صورت بگیرد.
محمد حسن آصفری نیز در موافقت با استیضاح، با انتقاد از فضای سیاسی و توزیع شب نامه‌ها در دانشگاهها، گفت: اگر تدبیر نیروهای دلسوز انقلاب نبود اتفاقاتی مانند کوی دانشگاه در دوران کوتاه مدیریت فرجی دانا رخ می داد.
سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در موافقت با استیضاح وزیر علوم با انتقاد از بی‌تفاوتی نسبت به تخلف درهمایش‌های سیاسی دانشگاه‌ها نسبت به فتنه جدید هشدار داد.
قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش در موافقت با استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه در یک امتحان بزرگ هستیم و برای آنچه می گوییم مسئولیت داریم، گفت: عده‌ای وزیر علوم را به حاشیه بردند و امروز رئیس جمهور نیامد که بگوید ما در حال انجام کار هستیم و شما جلوی کار ما را می گیرد.
موسوی غضنفرآبادی نماینده مردم بم هم در موافقت با طرح استیضاح تاکید کرد فرجی دانا چرخ اعتدال دولت را از ریل خارج کرده است و اگر فضای دانشگاهها فضای تدبیر نباشد پیشرفت حاصل نخواهد شد.
اما دو نماینده مجلس هم جواد هروی نماینده مردم قائنات در مخالفت با استیضاح وزیر و دفاع از فرجی دانا یادآور شدند که وزارت علوم در چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که همه وزارتخانه ها شعار می دادند گام عملی برداشت و مهمترین اقدام آن ارتباط آموزش عالی با محیط های صنعتی بود.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت نیز در مخالفت با استیضاح گفت: تشخیصم این بود که فرجی دانا مظلوم واقع شده است و فرجی دانا بداند در صورتی که امروز با رای نمایندگان ابقا شود از مجلس اصولگرا و نمایندگان اصولگرا رای اعتماد مجدد گرفته است.
دفاع بد فرجی دانا
پس از آن فرجی دانا در دو ساعت و نیم از خود و مجموعه عملکرد وزارت علوم دفاع کرد و یادآور شد که به ضد انقلاب باج نمی دهد و خوف آن دارد که رکود علمی در کشور ایجاد شود.
وی افزود: وضعیت علمی امروز نتیجه سیاست گذاری های علمی 6 سال گذشته است.
فرجی دانا با اشاره به اینکه از سیاه نمایی ها برای دولت و ملت چه حاصل می شود یادآور شد: آبرو ریختن در کجای دین ماست؟ به کجا می روید؟ آیا یک دانشجوی 22 ساله که یک حکم سنگین می‌گیرد می تواند ادامه حیات دهد؟
وی با اشاره به موضوع بورسیه ها و مطالبه نخبگان در این بخش یادآور شد: ما باید مغزها را نگه داشته و مهاجرت مغزها به صلاح ما نیست و متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار مهاجرت در فرار مغزها را دارد و این دلسردی که در فضای نخبگان ما حاصل می شود ناشی از این موضوع است که ما امتیازهایی را که باید به بهترینها بدهیم به کسانی بدهیم که این امتیازها نباید به آنها تعلق گیرد از این رو این موضوع باعث دلسردی می شود.
فرجی دانا که با مجموعه ای از آمار و اسلایدها به مجلس آمده بود در پایان کلام خود اعلام کرد که با اکراه از کلاس دل کنده و به میز وزارت رسیده است. اگر نمانم هم به خانه اصلی خودم دانشگاه و آزمایشگاه باز می گردم.
اما گره آموزش عالی در دولت یازدهم همچنان کور مانده است و باز هم در آستانه سال تحصیلی باید در انتظار یک سرپرست دیگر برای وزارت علوم باشیم.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.