خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر : 11745
Share

شیر مادر بهترین الگوی رشد و تکامل مطلوب کودک است

یک کارشناس تغذیه، شیر مادر را بهترین و کاملترین غذا برای نوزاد دانست و گفت: شیر مادر علاوه بر هضم آسان و داشتن فاکتورهای رشد، دارای عوامل ضد عفونت نیز می باشد.

یک کارشناس تغذیه، شیر مادر را بهترین و کاملترین غذا برای نوزاد دانست و گفت: شیر مادر علاوه بر هضم آسان و داشتن فاکتورهای رشد، دارای عوامل ضد عفونت نیز می باشد.
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول به مناسبت روز جهانی شیر مادر  گفت:تغذیه کودک با شیر مادر بهترین نوع تغذیه است که در ابتدای زندگی موجب واکسینه شدن کودک در برابر عوامل بیماری زا شده و برای سلامت کودک و مادر ضروری است.
ˈمیترا جودکیانˈ افزود: شیر مادر به دلیل داشتن پروتئین کافی به راحتی هضم شده و چربی آن حاوی مقدار کافی از اسیدهای چرب ضروری است که ترکیب و مقدار آن با توجه به سن شیرخوار تغییر می کند به گونه ای که چربی و پروتئین شیر مادر بهتر از پروتئین شیرهای دیگر جذب و هضم می شود.
وی افزود:شیر مادر دارای آهن کم ولی با جذب بالاست و کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند دردهای قولنجی ،جمع شدن گاز ، استفراغ وحساسیت نسبت به پروتئین در آن ها کمتر مشاهده می شود .
این کارشناس تغذیه افزود: با توجه به ویژگی های شیرمادر، شیرخوار پر خوری نکرده و به خوبی رشد می کند در نتیجه مبتلا به چاقی ناشی از مصرف شیر مصنوعی که زمینه ساز بیمار یهای قلبی وعروقی، مفصلی و دیابت در بزرگسالی است نمی شود وعلاوه بر آن مشکل افزایش کلسترول در بزرگسالی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، عروقی در افرادی که با شیر مادر تغذیه می شوند کمتر است.
جودکیان با اشاره به فواید تغذیه با شیر مادر گفت:شیر مادر سه برابر بیشتر از شیر گاو پروتئین دارد که این پروتئین ها حاوی نیمی از کازئین و برخی اسیدهای آمینه خاص هستند که شیر مادر را قابل هضم تر می کنند، علاوه بر این شیر مادر 80% تری گلیسرید داشته و کلسترول بیشتری دارد و برای عملکرد بدن نوزاد بسیار مناسب است.
وی با بیان این که شیر مادر چهار برابر بیشتر از شیر گاو ˈاسید لینولئیکˈ را به عنوان ماده مورد نیاز برای ساخت سلول های مغزی، دارد گفت:شیر مادر از شیر گاو شیرین تر است و حاوی 90% لاکتوز است که برای رشد مغز نوزاد ضروری است.
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود:شیر مادر یک چهارم شیر گاو املاح معدنی دارد در نتیجه کلیه نیاز به کار کردن کمتری خواهد داشت و میزان کلسیم و رابطه میان میزان کلسیم و فسفر در شیر مادر بسیار ایده آل است.
وی با اشاره به فواید جسمی شیر مادر برای نوزاد گفت:پس از تولد نوزاد عملکرد بدن در سطح گوارشی و مغزی، به طور کامل جا افتاده و تکمیل شده نیست که شیر مادر با 20 آنزیم خود برخی تکامل نیافتگی ها و عملکردها را جبران و بر روی رشد نوزاد اثر مثبت می گذارد.
جودکیان افزود:شیر مادر به علت وجود عوامل خاص ایمنی، از نوزاد در مقابل برخی عفونت ها محافظت می کند.
وی تغذیه کودک با شیر مادر را بهترین الگوی رشد و تکامل مطلوب کودکان دانست و گفت: شیر مادر یک مایع بی نظیر و زنده حاوی عوامل ضد عفونت است که شیرخوار را در مقابل بسیاری از بیماری ها و عفونت ها مانند اسهال و عفونت های گوارشی و تنفسی، عفونت گوش، آسم و اگزما و آلرژی محافظت می کند و مرگ و میر ناشی از این بیماری ها را کاهش می دهد همچنین احتمال چاقی و بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، عروقی، پرفشاری خون، سرطان ها و دیابت را در بزرگسالی کاهش می دهد.
وی خاطر نشان کرد :شیرهر مادری برای فرزند خودش بهترین است و ترکیب آن براساس تغییر نیازهای او برحسب سن شیرخوار در هر وعده تغییر می کند، تغذیه با شیرمادر به رشد و تکامل فک و صورت نوزاد کمک کرده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند، امکان تکلم بهتر، هوش بالاتر و کسب مهارت های تکاملی و تحصیلی بهتر را در آینده فراهم می کند.
جودکیان تغذیه تکمیلی زودتر از موعد را عاملی برای عدم بهره مندی امتیازات کودک از شیر مادر دانست و گفت:تغذیه تکمیلی زودتر از موعد پیامدهای دیگری مانند عفونت های گوارشی، کم اشتهایی و اختلال در جذب مواد را در پی خواهد داشت بنابراین توصیه می شود تغذیه تکمیلی نوزاد از پایان شش ماهگی آغاز شود.
وی با اشاره به مضرات تغذیه با شیر خشک یا مصنوعی گفت:ترکیب شیر مصنوعی یکسان است و مانند شیر مادر تغییر نمی کند، هورمون ها،آنزیم ها، انواع املاح و نحوه جذب آن ها و صدها فاکتور ایمنی بخش موجود در شیرمادر، در شیرمصنوعی وجودندارد به علاوه کودکان از فواید شیر مادر در ارتقای بهره هوشی و همچنین از فواید عاطفی تغذیه با شیر مادر و امنیت روانی ناشی از آن در دوران بلوغ محروم می شوند واین امر بر تکامل روانی اجتماعی کودک در آینده اثر می گذارد.
وی گفت:احتمال آلوده شدن هنگام تهیه و طرز تهیه نادرست،رقیق یا غلیظ درست کردن شیر مصنوعی کودک را با بیماری و دریافت ناکافی یا زیاد مواد مغذی و در نتیجه کاهش رشد، سوء تغذیه، گرسنگی و بیقراری مواجه می کند و موجب اسهال و استفراغ، دل درد، عفونت گوش و ادرار، مننژیت، اگزما، آسم، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی و بیماری قند در بزرگسالی می شود.
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به مزایای شیر دهی برای مادر نیز گفت:شیردهی موجب کاهش کم خونی،سرطان پستان و تخمدان و پوکی استخوان،شکستگی درسنین کهولت و تاخیر در شروع قاعدگی و بارداری مجدد پس از زایمان،ازبین رفتن سریعتر اضافه وزن بارداری وکاهش خونریزی می شود.
یکم آگوست برابر با دهم مرداد روز جهانی تغذیه با شیر مادرنام گذاری شده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.