خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۹
کد خبر : 11713
Share

سراب خانه‌دار شدن برای شهروندان اروند

بازار مسکن منطقه آزاد اروند به دلایل مختلفی در وضعیت نابسامانی قرار دارد و قیمت املاک در مناطق این شهر در چند ماه گذشته رشد نجومی داشته است.

بازار مسکن منطقه آزاد اروند به دلایل مختلفی در وضعیت نابسامانی قرار دارد و قیمت املاک در مناطق این شهر در چند ماه گذشته رشد نجومی داشته است.
از زمانی که آوازه منطقه آزاد شدن شهرهای آبادان و خرمشهر پیچید اوضاع زندگی و کسب و کار مردم این منطقه نیز شکل و رنگ دیگری به خود گرفت. اکثریت به کسب و کار در بازار روی آوردند و اصطلاح «نون در بازار است» و «خرید و فروش اجناس تاریخ دار و تاریخ گذشته اجناس ته لنجی در اولویت» زبان به زبان چرخید و در مقابل همه سود و منفعتی که اوایل کار مردم این دو شهر از این طریق کسب کردند دلالان نیز چون قارچ‌های سمی سر از خاک درآوردند و شایعاتی را بنا به مصالح و منافع شخصی‌شان به راه انداختند.
این موضوع در گرانی زمین و مسکن در دو شهر آبادان و خرمشهر تاثیر بسیار مستقیمی گذاشت و البته نسبت به امروز تا حدودی معقولانه‌تر رو به فزونی می‌رفت تا اینکه نخستین سفر استانی دولت یازدهم به این منطقه رقم خورد و در نخستین تصمیم، تمام محدوده این دو شهر (اعم از شهرها و روستاها) در محدوده منطقه آزاد اروند قرار گرفت و این بود که داستان تلخ تورم گرانی زمین و مسکن آغاز شد.
تراژدی که به دلالان روی خوش سکه را نشان می‌داد و برای ساکنان این محدوده، آرزوی خانه‌دار شدن و خرید حتی یک قطعه زمین را. به جرات می‌توان گفت قیمت زمین و مسکن در منطقه اروند روزانه رو به صعود است و قیمت املاکی که امروز گفته می‌شود با قیمت روز بعد زمین تا آسمان متفاوت است.
امروز بازار مسکن در منطقه آزاد اروند به دلیل عدم واگذاری زمین در چند سال گذشته و شایعه پراکنی بعضی از دلالان حرفه‌ای در یک وضعیت نابسامانی قرار دارد و قیمت املاک در مناطق این شهر در چند ماه گذشته رشد نجومی داشته است.
اکثر مردم و کارشناسان فعالیت یک عده دلال سودجو و به راه انداختن بعضی شایعات را باعث بی‌ثباتی در قیمت زمین و مسکن در آبادان می‌دانند به‌طوریکه بعضی از همین دلالان وقتی به دنبال خرید ملک باشند با اشاعه اخباری مبنی بر احتمال آغاز جنگ و توقف فعالیت منطقه آزاد، زمین و مسکن مردم را با قیمت‌‌های پایین‌تری خریداری می‌کنند و در مقابل با انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر گسترش فعالیت‌های منطقه آزاد اروند و قرار گرفتن فلان منطقه در فلان طرح به بالا بردن قیمت املاک دامن می‌زنند.

*60 میلیون تومان افزایش قیمت طی 3 روز
یک شهروند خرمشهری اظهار کرد: هفته پیش برای خرید یک باب منزل مسکونی با بنگاه‌دار به توافق رسیدیم و چند روز به دلیل سفر موفق به تماس با وی نشدم.
وی افزود: امروز که نزد بنگاه‌دار رفته‌ام قیمت خانه را که پیش از این یکصد و 20 میلیون گفته بود، به یکصد و 80 میلیون تغییر داده است و تنها دلیلش نیز بروز تورم در منطقه است!
وی اضافه کرد: سوال من از مسئولان این است که آیا چطور امکان دارد در طول فقط سه روز 60 میلیون تومان بر قیمت یک خانه افزوده شود و آیا این اقدام صاحبان ملک بر قانون و قاعده‌ای که از مسئولان تعریف شده است، انجام می‌گیرد؟
این شهروند 39 ساله ادامه داد: در صورتیکه این وضعیت کنترل نشود ساکنان بومی که از درآمدهای پایینی برخوردار هستند چگونه می‌توانند یک منزل 70 متری اجاره کنند زیرا همه مردم که توانایی خرید خانه را ندارند و بسیاری اجاره‌نشین هستند.

*رهن و اجاره سرسام‌آور است
دیگر شهروند آبادانی که کارمند بازنشسته است نیز اظهار کرد: با وجود همه سال‌های خدمت در اداره، نتوانسته‌ام برای خانواده‌ام منزلی خریداری کنم و امروز نیز که بازنشسته‌ام در منزل اجاره‌ای با 35 میلیون تومان رهن و اجاره 400 تومانی سر می‌کنم.
حسین خنافره ادامه داد: هر سال به دلیل افزایش قیمت رهن و اجاره مجبور به تخلیه خانه می‌شوم و مجبورم به دنبال مکانی با قیمت پایین‌تر بگردم که خوشبختانه پیش از منطقه آزاد شدن همه محدوده آبادان و خرمشهر چنین امری محقق می‌شد اما امروز به هیچ وجه نمی‌توانم خانه‌ای به اندازه پولم پیدا کنم.
وی بیان کرد: دولت با زیرپوشش بردن تمام مناطق این دو شهر در محدوده منطقه آزاد اروند مشکلات را در این منطقه 10 برابر کرد و از این قاعده هیچ سودی نصیب مردم بومی نخواهد شد.
این شهروند آبادان عنوان کرد: وضعیت قیمت مسکن و زمین با توجه به محرومیت‌های موجود در شهرستان خرمشهر کمی معقول‌تر از آبادان است و امروز در تمام مناطق به اصطلاح پایین، بالا و مرکز شهر آبادان قیمت‌های املاک به صورت تصاعدی افزایش یافته است.
وی گفت: مسئولان منطقه آزاد اروند، دولت، فرماندار، شهردار و سایرین باید جلوی این ظلمی که در حق مردم روا می‌شود را بگیرند و اجازه ندهند عده‌ای دلال با خرید بخش زیادی از املاک و زمین‌های این منطقه و اجاره و فروش آن به اروندی‌ها، فقط گرانی را به ارمغان بیاورند.

*مردم دست نگه دارند
در این ارتباط فرماندار ویژه آبادان نیز اظهار کرد: مردم فعلا از فروش املاک خود صرف نظر کنند و دست نگه دارند.
عزیزالله شهبازی بیان کرد: قیمت مسکن و زمین وضعیت منسجم‌تری به خود می‌گیرد.

*قیمت املاک حبابی است
قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند نیز در همین ارتباط اظهار کرد: مردم هیچ نگرانی در زمینه تامین زمین و مسکن مورد نیاز خود نداشته باشند و باید بدانند سازمان منطقه آزاد اروند با اجرای برخی طرح‌‌های حمایتی حباب افزایش قیمت مسکن در آبادان و خرمشهر را خواهد ترکاند.
عبدالله کعبی افزود: منطقه آزاد اروند به دنبال رفع مشکلات و محرومیت از مردم است و هیچ‌گاه به دنبال تحمیل فشار بر مردم نیست و مردم این را بدانند در کنار افزایش ارزش زمین در آبادان و خرمشهر تمام املاک در استان نیز ارزش پیدا کرده‌اند، زیرا همه مردم استان از عمران و آبادانی در خرمشهر و آبادان بهره خواهند برد.

*نظارت بر خرید زمین در منطقه
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه خرید زمین در منطقه آزاد اروند از سوی برخی افراد نیاز به بررسی دارد و لازم است تا سازمان بازرسی کشور به این مسئله ورود پیدا کند، اظهار کرد: منطقه آزاد اروند محفل سیاسی و انتخاباتی شده است، انعقاد برخی قراردادها و خرید زمین‌ها توسط برخی افراد در منطقه آزاد خرمشهر مورد بررسی قرار گیرد که لزوم عنایت سازمان بازرسی کشور در این ارتباط ضروری است.
محمدسعید انصاری با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود در ارتباط با مسائل مختلف از جمله فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی برخی از مقامات منطقه‌ای و سوءاستفاده این مقامات از موقعیت شغلی‌شان در راستای اهداف سیاسی و انتخاباتی از مسئولان خواستار رسیدگی به این مشکلات و حل آنها شد.

*دولت هم انگشت به دهان مانده است
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه هر چه در خصوص منطقه آزاد اروند وعده داده شده است تاکنون جامه عمل پوشیده نشده و تنها دلیل این امر نگاه غیرکارشناسی به این قضیه بوده است، اظهار کرد: از زمانی که رئیس جمهور وارد این منطقه شد و شهرستان‌های خرمشهر و آبادان را زیرپوشش این منطقه قرار داده است جز تورم و گرانی چیزی عاید مردم نشده است.
عبدالله سامری با اشاره به افزایش قیمت ملک در منطقه آزاد اروند تصریح کرد: به عنوان مثال جوان خرمشهری که زمانی می‌توانست زمینی را در ابعاد 300 تا 200 متر را به قیمت 10 تا 15 میلیون تومان خریداری کند امروز این قیمت به 70 تا 80 میلیون تومان رسیده است.
وی بیان کرد: قیمت املاک در منطقه کذایی و غیرواقعی است و به جرات می‌توان گفت دولت نیز در حال حاضر نمی‌تواند این قضیه را حل کند.
سامری عنوان کرد: تنها مردم مستضعف و قشر کم درآمد این دو شهرستان هستند که از این رویه متضرر می‌شوند و مجبور به تحمل هستند.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: فشار قیمت مسکن به کارمندان دولت هم وارد شده است زیرا حقوق بگیر هستند و اغلب آن دسته که پایه حقوقی‌شان کمتر از یک میلیون تومان است و با این وجود دیگر نمی‌توان حال مددجویان را وصف کرد و در این باره حرفی مطرح کرد.

*آرزوی رفع مشکل مسکن برای اروندی‌ها
اما جالب است در سفری که چند هفته پیش «محمد معزالدین» معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی ویژه اقتصادی کشور به منطقه آزاد اروند شد، در نشستی با خبرنگاران تنها برای رفع مشکل مسکن شهروندان اروند آرزو کرد و گفت: ظرفیت‌هایی که در منطقه آزاد اروند موجود است، شرایطی را ایجاد کرده که می‌تواند سطح زندگی مردم را به‌ویژه از نظر کیفی ارتقا دهد و امیدواریم مشکل مسکن که درصد کمی از مردم منطقه آزاد اروند با آن مواجه هستند، رفع شود


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.