خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر : 11599
Share

تغذیه باشیرمادر، ضریب هوشی راهشت نمره افزایش می دهد

کارشناس مراقبت از کودکان مرکز بهداشت خوزستان گفت: ضریب هوشی کودکان تغذیه کننده از شیر مادر، هشت نمره از کودکانی که از شیر مصنوعی تغذیه می کنند بالاتر است.

کارشناس مراقبت از کودکان مرکز بهداشت خوزستان گفت: ضریب هوشی کودکان تغذیه کننده از شیر مادر، هشت نمره از کودکانی که از شیر مصنوعی تغذیه می کنند بالاتر است.
دکتر ˈمژگان فطور چیˈ اظهار داشت: افزایش ضریب هوشی یکی از مهم ترین مزایای تغذیه کودکان با شیر مادر است.
وی با اشاره به دیگر فواید تغذیه با شیر مادر افزود: از نظر علمی ثابت شده تغذیه با شیر مادر به ویژه در ساعت های نخست تولد، باعث کاهش مرگ و میز نوزادن شده و ابتلای شیرخواران به عفونت های تنفسی و روده ای مانند اسهال را کاهش می دهد.
فطورچی تصریح کرد: نوزادان حتی در صورت ابتلا، دوره بیماری کوتاه تری را نسبت به نوزادانی که با شیر مصنوعی تغذیه می کنند پشت سر می گذرانند و به علت سیستم ایمنی قوی، درصد بستری شدن آن ها در بیمارستان کمتر است.
کارشناس مراقبت از کودکان مرکز بهداشت خوزستان افزود: مادرانی که شیر می دهند خیلی سریع تر به وزن قبل از دوران بارداری بر می گردند و خطر ابتلا به سرطان سینه و رحم در این مادران کمتر است.
وی اظهارداشت: همچنین هرچقدر دوران شیردهی مادران طولانی تر باشد درصد ابتلا به پوکی استخوان کاهش می یابد.
فطورچی تاکید کرد: مادرانی که به دلایل موجهی از شیر مصنوعی برای نوزادان خود استفاده می کنند باید نکات بهداشتی و نحوه تهیه کردن شیر را به خوبی رعایت کنند.
کارشناس مراقبت از کودکان مرکز بهداشت خوزستان گفت: مادران نباید شیر مصنوعی را رقیق تهیه کنند چون به علت نرسیدن کالری کافی به شیر خوار، خطر سوء تغذیه وجود دارد.
وی در خصوص تغذیه انحصاری با شیر مادر اظهارداشت: این نوع تغذیه به این معنا است که مادر از بدو تولد نوزاد تا شش ماهگی فقط از شیر خود نوزاد را تغذیه کند و حتی از آب هم استفاده ننماید.
فطور چی تصریح کرد: بر طبق یک مطالعه کشوری و آخرین آمار سال 89، تغذیه انحصاری با شیر مادر در کشور 53 درصد و در خوزستان 34 درصد اعلام شد.
این کارشناس افزود: نوزادانی که به صورت انحصاری از شیر مادر تغذیه نکرده اند به طور معمول در بزرگسالی مستعد ابتلا به بیماری های حساسیتی از جمله آسم، آلرژی و بیماری های پوستی می شوند.
وی به بیمارستان های دوستدار کودک اشاره کرد و گفت: اقدامات تعریف شده در این بیمارستان ها از جمله اینکه، بعد از زایمان، نوزاد بلافاصله در آغوش مادر قرار می گیرد، تماس پوست با پوست برقرار می شود و مادر به نوزاد شیر دهد، استفاده نکردن از پستانک و شیر مصنوعی در بیمارستان و جدانکردن مادر از نوزاد، در جهت بهبود وضعیت تغذیه با شیر مادر موثر بوده است.
کارشناس مراقبت از کودکان مرکز بهداشت خوزستان اظهارداشت: به طور تقریبی تمام بیمارستان های استان دارای زایشگاه و بخش اطفال و نوزادان که برنامه های طرح دوستدار کودک درآن ها اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون وضعیت تغذیه با شیر مادر در استان رو به بهبودی است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.