خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
کد خبر : 11492
Share

ازدیاد جیرجیرک‌ها در آبادان و خرمشهر مردم را کلافه کرده است

|فرزانه یحیی آبادی|

این روز‌ها ازدیاد جیرجیرک‌ها در تمامی نقاط شهرهای آبادان و خرمشهر اعم از منزل، کوچه، خیابان، باغات و مزارع کشاورزی مردم را کلافه کرده است.
جیرجیرک حشره‌ای است از تیره راست‌بالان، که در حالت استراحت بال‌هایش به صورت جمع نشده و مماس با سطح پشتی بدن قرار می‌گیرد، قطعات دهانی جیرجیرک‌ها جونده است و به طور معمول شب‌ها فعالند، بال‌های جلویی این حشره باریک و بال‌های عقبی نازک و تاشده در زیر بال‌های جلویی هستند، این حشره که دارای دگردیسی ناقص است اغلب همه چیزخوار و یا زباله‌خوار است، گونهٔ نر این حشرات با ایجاد اصطکاک بین بال‌های جلویی و یا بال به پا‌ها ایجاد صدا می‌کند. بیشتر گونه‌های جیرجیرک برگ‌خوارند اما بعضی از آنان نیز از حشر‌‌ات دیگر تغذیه می‌کنند. جیرجیرک‌ها مانند ملخ‌ها٬ آواز می‌خوانند، بعضی از جیرجیرک‌های گرمسیری به قدری بلند آواز می‌خوانند که می‌توان صدای آن‌ها را از فاصلهٔ 5/1 کیلومتری شنید.
تعداد این نوع حشره در شهر آبادان و به خصوص شهر اروندکنار و حتی خرمشهر به حدی زیاد شده که مسئولان امر برای خلاصی از این موضوع در حال چاره‌اندیشی، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم هستند، اما حرکت کند آنان در کنترل و کاهش این حشره موذی که خواب و خوارک را از مردم گرفته است سبب بروز نگرانی و ابراز نارضایتی در میان مردم شده است.
*فراوانی جیرجیرک‌ها قابل کنترل توسط ادارات و سازمان‌ها نیست
رئیس مرکز بهداشت آبادان در این رابطه گفت: فراوانی جیرجیرک‌ها قابل کنترل توسط ادارات و سازمان‌ها شهری نیست.
مهشید بایمانی با اشاره به برپایی نشستی با کار‌شناسان بهداشت محیط در این خصوص افزود: در زمان حاضر جیرجیرک‌ها در تمامی نقاط شهری و روستایی اعم از منازل، معابر، باغات، آبهای راکد و مزارع کشاورزی وجود دارند.
وی اظهار کرد: استفاده از سم برای این منظور به دلیل مشکلاتی که در اکوسیستم ایجاد می‌کند مورد تایید نیست، ماندگاری سم در طبیعت خساراتی را به بار می‌آورد.
وی تصریح کرد: از آنجایی که جیرجیرک یک آفت گیاهی محسوب می‌شود لذا مقابله با آن به اداره جهاد کشاورزی مربوط می‌شود.
وی یادآور شد: این اداره با در اختیار داشتن هواپیمای سمپاش در صورت لزوم می‌تواند از آن تنها برای سمپاشی باغات و مزارع کشاورزی استفاده کند.
رئیس مرکز بهداشت آبادان گفت: مداخله در بحث کنترل و مقابله با جیرجیرک‌ها در حیطه وظایف مرکز بهداشت نیست و ما تنها در مورد پشه‌ها اعم از مالاریا و یا آنوفل می‌توانیم مداخله و اقدام کنیم.
بایمانی تنها راه مقابله با جیرجیرک‌ها در سطح شهر را اتخاذ تدابیر فردی از سوی شهروندان در منازلشان نام برد.
*تغییرات جوی سبب مهاجرت جیرجیرک‌ها به این منطقه شده است
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان نیز گفت: تغییرات جوی سبب مهاجرت جیرجیرک‌ها به این منطقه شده است.
سید احمد موسوی‌آزاد با اشاره به اینکه سال گذشته هم جیرجیرک‌ها به این منطقه آمده بودند، افزود: امسال تعداد جیرجیرک‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و احتمال می‌رود این روند با افزایش روبرو شود.
وی اظهار کرد: به دلیل تغییرات جوی و گرمای هوا در کشورهای همجوار همچون هند و پاکستان این جیرجیرک‌ها به اجبار زیست‌گاه خود را تغییر داده و به مناطق گرمسیر کشورمان از جمله شهرهای آبادان و خرمشهر مهاجرت کنند.
وی تصریح کرد: ما برای مقابله با این حشره پیگیریهای فیزیکی و استفاده از مواد شیمیایی را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم.
*استفاده از مواد شیمیایی توصیه نمی‌شود
وی گفت: استفاده از مواد شیمیایی همچون سم علاوه بر گذاردن تاثیرات نامطلوب بر اکوسیستم ممکن از برای سایر موجودات مضر باشد لذا استفاده از سم را توصیه نمی‌کنیم.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان افزود: مسئله حادث شده (ازدیاد جیرجیرک‌ها) به صورت مقطعی و گذرا است و بستگی به شرایط آب و هوایی دارد ممکن است این روند تا یک ماه یا کمتر و یا بیشتر ادامه داشته باشد.
*مردم منافذ ورودی منازلشان را بپوشانند
موسوی آزاد استفاده از اقدامات فردی را مناسبت‌ترین راه برای مقابله با این حشره نام برد.
وی اظهار کرد: مردم منافذ ورودی منازلشان را برای جلوگیری از ورود جیرجیرک‌ها به داخل اتاق‌ها مسدود کنند.
*پیگیر موضوع از طریق استان هستم
رئیس اداره جهاد کشاورزی آبادان نیز با اشاره به ارسال نامه‌ای به اداره‌کل جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: پیگیری موضوع از طریق استان هستیم.
رضا پلنگ‌زاد افزود: در نامه ارسالی به سه موضوع افزایش بارندگی‌ها در سال قبل و به تبع آن بهم خوردن زیستگاه طبیعی این حشره و تغییرات آب و هوایی به عنوان دلایل ازدیاد و هجوم جیرجیرک‌ها به این منطقه اشاره شده است.
وی اظهار کرد: در زمان حاضر منتظر اعلام نظر اداره‌کل هستیم تا پس از آن اقدامات لازم را به انجام برسانیم.
وی با بیان اینکه جیرجیرک به عنوان یک آفت کشاورزی محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: این حشره هیچ نوع خسارتی بر محصولات کشاورزی وارد نمی‌کند و تاکنون هم شکایتی از کشاورزان در این خصوص دریافت نکردیم.
عبدالله حسینی فرماندار خرمشهر نیز در جلسه اخیر شورای سلامت این شهر با اشاره به افزایش جیرجیرک‌ها در خرمشهر گفت: افزایش این حشرات موجب نارضایتی شهروندان شده و لازم است برای جلوگیری از رشد آن‌ها چاره‌اندیشی شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.