خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
کد خبر : 11383
Share

مقتدایی تاکیدکرد: لزوم استفاده از پيمانكاران بومي در اجراي طرح 550 هزار هكتاري

استاندار خوزستان بر لزوم استفاده از پيمانكاران بومي در اجراي طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري تاكيدكرد و گفت: ‌حتی اگر تمام پيمانكاران استان در اجراي اين طرح مشغول به‌کار شوند باز هم حداقل 30 درصد ظرفيت خالي خواهيم داشت.

عبدالحسن مقتدايي در كارگروه طرح 550 هزار هكتاري مقام معظم رهبري كه روز گذشته‏، 31 تيرماه در محل استانداري برگزار شد، با بيان اين‌كه پيمانكاران استان در اولويت اجراي طرح‌ها قرار دارند، اظهاركرد: ‌پيمانكاران بومي در اجراي هر طرحي بر پيمانكاران استان‌هاي ديگر تقدم دارند.
وی بيان‌كرد: در صورت مشاهده استفاده از شركت‌هاي پيمانكاري غيربومي در اجراي طرح‌هاي استان، معاونت عمراني استانداري بدون تعارف با متولي طرح برخورد خواهد كرد.
مقتدايي افزود: چنانچه در طرحي پيمانكاران بومي توانايي اجرا نداشته باشند آن زمان متولي طرح مجاز به استفاده از پيمانكاران غيربومي است.
وي تصريح‌كرد:‌ براي بومي‌سازي استفاده از تكنولوژي كشاورزي مانند آبياري تحت فشار، متوليان طرح‌ها مجاز به استفاده از پيمانكاران خارجي براي بهره‌مند شدن از تجارب آنان هستند.
استاندار خوزستان خاطرنشان‌كرد: ‌پيمانكاران موظف به خريد كالاها و خدمات از توليدات داخلي استان در اجراي طرح‌ها هستند. به طور نمونه وقتي زهكش‌ها در خوزستان توليد مي‌شود، چرا پيمانكاران با وجود هزينه‌هاي فراوان حمل و نقل اقدام به خريد آن از شركت توليدكننده در كرج مي‌كنند.
همچنين اميد حاجتي، معاون برنامه‌ريزي استانداري خوزستان در اين جلسه اظهاركرد: با پيگيري‌هاي مستمري كه در روند اجراي طرح 550 هكتاري مقام معظم رهبري مي‌شود اميدواريم نتايج مثبتي از اجراي اين طرح در خوزستان نصيب مردم شود.
وي افزود:‌ يكي از مواردي كه مقرر شد تا در اجراي طرح به آن توجه شود، مديريت خروجي يا ذه‌آب طرح است كه در اين زمينه سازمان آب و برق استان بايد برنامه‌هاي خود را در زمينه مديريت ذه‌آب ارائه دهد تا از هم‌اکنون به فكر خروجي آن باشيم.
معاون برنامه‌ريزي استانداري خوزستان بيان‌كرد: ‌امسال در اجراي طرح 550 هزار هكتاري سعي شده در كنار اجراي اين طرح توسعه متوازين و همگني در آن داشته باشيم.
حاجتي خاطرنشان‌كرد: ‌با توجه به اين‌كه اراضي استان از طريق اجراي اين طرح احيا مي‌شوند بايد اراضي ملي و بخش خصوصي تفكيك شود. بهره‌برداري از اراضي را باید مديريت كنيم. جهاد كشاورزي بايد به ساماندهي تشكل‌هاي بهره‌برداري براي بهره‌برداري از اين طرح اقدام كند.
وی يادآورشد: استفاده از ظرفيت‌هاي بومي كالا و خدمات براي كمك به حل مشكل بيكاري در استان دنبال مي‌شود.
عبدالعزيز اورشم، رييس اداره‌كل منابع‌طبيعي و آب‌خيزداري خوزستان نيز در اين جلسه گفت: كل محدوده اجراي طرح مقام معظم رهبري در خوزستان 541 هزار هكتار اراضي است كه 286 هزار هكتار آن اراضي ملي است.
وي افزود: ‌هر اراضي ملي قابل تخصيص به بهره‌برداري نيست. به طور مثال برخي از اين اراضي شامل جنگل‌ها و بيشه‌زارها است كه بايد از اين مقوله حذف شوند. به طور كلي 106 هزار هكتار از اراضي ملي استان شناسايي شده و قابليت برنامه‌ريزي دارند.
اورشم تهيه نقشه‌هاي كلاستر از اراضي در اجراي طرح 550 هزار هكتاري را پيش از هر كار ديگر مهم دانست.
در پایان این جلسه احمد لاهيجان‌زاده، مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان اظهاركرد: اجراي طرح 550 هزار هكتاري نيازمند ارزيابي زيست محيطي است اما متاسفانه تاكنون در اجراي اين طرح هيچ‌گونه استعلامي از محيط زيست نشده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.