خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر : 11367
Share

کرمی نژاد:مرمت خانه تاریخی سهرابی و فاز اول کاروانسرای بازار قدیم دزفول

شهردار دزفول از مرمت و علاج بخشی فاز دوم خانه تاریخی سهرابی و فاز اول کاروانسرای بازار قدیم و بنای قدیمی قُلُقچی در بافت تاریخی شهر دزفول خبر داد

شهردار دزفول از مرمت و علاج بخشی فاز دوم خانه تاریخی سهرابی و فاز اول کاروانسرای بازار قدیم و بنای قدیمی قُلُقچی در بافت تاریخی شهر دزفول خبر داد.
محمدرضا کرمی‌نژاد  اظهار کرد: مرمت این سه اثر قاجاری که هر کدام دارای کاربری متفاوت با یکدیگرند توسط سازمان نوسازی و بهسازی و با هماهنگی و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ابتدای سال جاری آغاز شده و تاکنون نیز در حال پیگیری و اجرا است.
شهردار دزفول افزود: خانه سهرابی در محله قدیمی سیاه‌پوشان، کاروانسرای بازار قدیم و بنای سنتی قُلُقچی در حاشیه شرقی رودخانه دز و در حریم درجه یک آسیاب‌ها و سازه‌های آبی رودخانه دائمی دز، هرکدام نمونه‌ای نایاب از آثار بازماندۀ معماری بومی بوده که علاوه بر برخورداری از معماری خشت و آجر، تاق و ایوان، دارای معماری زیرزمینی (ساخت فضاهای دست‌کَند زیرزمینی) نیز هستند که مردم شهر قدیم به فراخور نیازهای روزانه خود از آن مکان‌ها بهره‌ها برده‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه «بنای قُلُقچی» اگر چه بنایی کاملا آجری و دارای فضاهای معماری بومی بوده ولی با داشتن بیش از 12 آخورجای (اسطبل) در زمان رونق آسیاب‌ها و سازه‌های آبی واقع در رودخانه دز، از بدو ساخت به عنوان محلی برای نگهداری چهارپایان افرادی که جهت تهیه آرد معیشتی خود از شهر یا روستا‌های دور و نزدیک به این مکان آمده و به استراحت و تجدید قوا می‌پرداختند به کار می‌رفته اما بعد‌ها با مداخلاتی که در معماری بنا به وجود آمد، کاربری مسکونی به خود گرفت.
کرمی‌نژاد گفت: مطالعات آسیب‌شناسی، تهیه طرح مرمت، رفع خطر و علاج بخشی این بنا‌ها اولین اقدامی بود که توسط کار‌شناسان ذی‌ربط انجام شد که پیرو آن حذف الحاقات ناهمگن و غیراصولی، سبک سازی مصالح فرسوده، مرمت و اجرای تاق آجرفرش حیاط و بندکشی سایر اجزای معماری این آثار، عمده فعالیت‌های مشترک این سه پروژه به شمار می‌روند.
شهردار دزفول یادآور شد: احیا و باز زنده سازی این آثار تاریخی می‌تواند بازتاب روشنی از یکپارچگی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی این شهر و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هزینه مرمت این سه اثر تاریخی جمعاً بالغ بر دو میلیارد و 500 هزار ریال پیش بینی می‌شود که از محل اعتبارات جاری شهرداری تعریف شده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.