خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
کد خبر : 40094
Share

قلی نژاد: خشکسالی و کاهش دبی رودخانه دز حیات آبزیان را به خطر انداخته است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول با هشدار نسبت به ادامه روند خشکسالی و کاهش دبی رودخانه دز که حیات آبزیان را به خطر انداخته است گفت:بیش از سه هزار قطعه ماهی بر اثر خشکسالی و کاهش دبی رودخانه دز تلف شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول با هشدار نسبت به ادامه روند خشکسالی و کاهش دبی رودخانه دز که حیات آبزیان را به خطر انداخته است گفت:بیش از سه هزار قطعه ماهی بر اثر خشکسالی و کاهش دبی رودخانه دز تلف شدند.
فرهاد قلی نژاد افزود:به علت کاهش دبی رودخانه دز و خشکسالی ، ریزآبه های متصل به رودخانه دز در مناطق عباس آباد و زاویه های این شهرستان همچنین میکروتالاب های منطقه خشک شده و زیستگاه آبزیان در این مناطق از بین رفته است.
وی افزود:بر اثر این خشکسالی بیش از سه هزار قطعه ماهی و آبزیان دیگری چون لاک پشت تلف شدند.
**مهاجرت منفی پرندگان نتیجه خشکسالی در دزفول
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول همچنین ادامه داد:بر اثر خشکسالی و کم آبی رودخانه دز تالابها و زیستگاه های پرندگان وحشی نیز با مشکل مواجه شده و این روند بر مهاجرت پرندگان تاثیر منفی گذاشته است بطوری که جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی امسال به دزفول به علت کاهش منابع آبی نسبت به پارسال کاهش یافته است.
آبان ماه نیز تعدادی از آبزیان واقع در سد پالنگان در جاده میانه بخش شهیون دزفول تلف شدند.
رودخانه دز با رشد انبوه جلبک ها و خزه ها در نقاط مختلف آن این روزها حال و روز خوبی ندارد.
انواع آبزیان رودخانه و پستانداران آبی در اکوسیستم شیرین رودخانه دز زیست می کنند که شامل انواع ماهیان رودخانه از جمله ماهی شیربت،برزم و کپور ماهی و انواع دیگر موجودات ریز آبی و کف آبزی است .
علاوه براین آبزیان ،گونه هایی از پستانداران آبی دیگر نظیر ریزآبزی و کف آبزی از جمله شنگ (از جمله پستانداران آبی)،خزندگان آبزی نظیر لاک پشت خزری و گونه مهم و در خطر انقراض لاک پشت فراتی نیز در رودخانه دز زندگی می کنند.
دبی رودخانه دز از 2 ماه پیش به کمتر از 200 متر مکعب بر ثانیه کاهش یافته است.
میزان بارندگی در شهرهای دزفول ، اندیمشک و شوش از ابتدای مهرماه تا نیمه دی ماه امسال کمتر از 90 میلی متر بوده که این میزان بارش نسبت به دوره دراز مدت بارندگی این منطقه با کاهش حدود 30 درصدی همراه است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.