خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد خبر : 39729
Share

استاندار خوزستان: خوزستان سالانه 5 درصد هدررفت آب را کاهش می دهد

استاندار خوزستان گفت: خوزستان متعهد شده است سالانه 300 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به اصلاح شبکه‌های آب تخصیص و هدررفت آب در استان را به میزان پنج درصد در سال کاهش دهد.

استاندار خوزستان گفت: خوزستان متعهد شده است سالانه 300 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به اصلاح شبکه‌های آب تخصیص و هدررفت آب در استان را به میزان پنج درصد در سال کاهش دهد.
غلامرضا شریعتی در جلسه شورای اداری خوزستان با اشاره به مصوبه فرودین ماه امسال هیات دولت در خصوص پنج حوزه زیرساختی خوزستان اظهار کرد: اولویت نخست در بین این پنج مساله، موضوع آب و فاضلاب خوزستان بود. در این مصوبه بنا است مساله آب شرب خوزستان ظرف سه سال حل شود.
وی با اشاره به پروژه آبرسانی غدیر تصریح کرد: پروژه غدیر یکی از پروژ‌ه‌های بزرگ آبرسانی خوزستان است که آبر‌سانی به 25 شهر و بیش از 1600 روستای استان را در بر می‌گیرد. این پروژه از سال 1385 آغاز شد و با  پیشرفت فیزیکی حدود 35 درصدی طی یک یا دو سال روند کندی پیدا کرد.
استاندار خوزستان ادامه داد: پس از مصوبه فرودین‌ماه سال جاری هیات دولت در خصوص خوزستان و همچنین قول رئیس‌جمهور، پروژه غدیر نیز فعال و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متعهد به تزریق یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه بزرگ در سال جاری شد.
شریعتی افزود: خوشبختانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکنون از مجموع یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبارات مذکور، 500 میلیارد تومان را به صورت اسناد خزانه پرداخت کرده است. همچنین فاینانس داخلی با بانک‌های سپه و پارسیان در خصوص خرید لوله برای پروژه غدیر در حال انجام است.
وی ادامه داد: تعهدات مربوط به این فایناس نیز در حال تحقق است. در این راستا تاکنون قرارداد کارگذاری 40 کیلومتر لوله منعقد و مقرر شده است تا پایان امسال قرارداد کارگذاری 75 کیلومتر لوله دیگر نیز به انجام برسد.
شریعتی به پروژه آبرسانی شمال شرق استان خوزستان اشاره و عنوان کرد: این پروژه، آبرسانی به شهرهای ایذه و باغملک، رامهرمز، قلعه‌تل، صیدون، 480 روستا و آبیاری 19 هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه را برعهده دارد که از طریق فاینانس اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: مناقصه این پروژه انجام شده و یک شرکت ایرانی و یک شرکت نروژی برنده این مناقصه بودند. اکنون مذاکرات در خصوص این پروژه در حال انجام است. پیش‌بینی می‌کنیم ظرف دو روز آینده قرارداد اولیه با شرکت نروژی منعقد شود.
استاندار خوزستان همچنین در خصوص پروژه آبرسانی جنوب شرق استان خوزستان بیان کرد: این پروژه، آبرسانی به شهرهای بهبهان، امیدیه، آغاجاری، رامشیر، ماهشهر، هندیجان، بندر امام خمینی، چمران و بعثت را در بر می‌گیرد که فراخون مناقصه این پروژه نیز در حال انجام است.
شریعتی با بیان اینکه روند اداری پروژه‌های احداث تصفیه‌خانه‌ آب در استان خوزستان در حال انجام است، گفت: مساله بعدی بحث فاضلاب خوزستان بوده است. طی 100 روز اخیر 17 هزار متر شبکه فاضلاب در سطح استان خوزستان ایجاد شده است و پروژه‌هایی در حال انجام هستند و پیمانکاران این پروژه‌ها نیز تعیین شده‌اند. 
وی افزود: همچنین پروژه‌های احداث پنج  تصفیه‌خانه فاضلاب در پنج شهر جدید استان خوزستان و تصفیه‌خانه غرب اهواز در حال رفتن به فاینانس است. پروژه تصفیه‌خانه شرق اهواز نیز رو به اتمام است. پروژه‌های احداث پنج تصفیه‌خانه نیز در پنج شهر آبادان، خرمشهر، شادگان، بندرامام و ماهشهر در حال پیشرفت است.
استاندار خوزستان عنوان کرد: در حالی‌که متوسط هدررفت آب در کشور 25 درصد است، در خوزستان با 40 درصد هدررفت آب مواجه هستیم. متعهد شده‌ایم سالانه 300 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به اصلاح شبکه‌های آب تخصیص و هدررفت آب در استان را به میزان 5 درصد در سال کاهش دهیم.
وی با بیان این‌که هم اکنون کار اصلاح شبکه‌های آب در استان خوزستان در حال انجام است، افزود: امیدواریم با اقدامات در حال اجرا، میزان هدررفت آب در استان امسال به 35 درصد و ظرف دو سال آینده به متوسط کشوری یعنی به 25 درصد کاهش یابد.
استاندار خوزستان اظهار کرد: بند دیگر مصوبه فرودین ماه امسال هیات دولت در مورد خوزستان، مساله گرد و غبار است. خوشبختانه با تلاش مضاعف وزارت جهاد کشاورزی، سال گذشته در شش هزار و 200 هکتار از کانون‌های گرد و غبار استان خوزستان کاشت نهال انجام شد.
شریعتی با اشاره به مصوبه دولت در زمینه کاشت نهال در 42 هزار هکتار از  کانون‌های گرد و غبار خوزستان افزود: برای امسال نیز متعهد به کاشت نهال در سطح 30 هزار هکتار از  این کانون‌ها شده‌ایم.
وی ادامه داد: برای آبرسانی به این اراضی و آبیاری این نهالکاری‌ها، موسسه جهاد نصر متعهد به حفر یک کانال انتقال آب به طول 47 کیلومتر و عرض 50 متر شده که کار بسیار بزرگی است.
شریعتی تصریح کرد: دولت تثبیت 15 هزار هکتار از شن‌زارهای روان در سطح کشور را به شیوه مالچ‌پاشی و نهالکاری به تصویب رساند که برای امسال 10 هزار هکتار از این رقم به تثبیت شن‌زارهای استان خوزستان اختصاص یافت. 
وی ادامه داد: همچنین از قبل قرارداد تثبیت دو هزار و 300 هکتار از شن‌زارهای خوزستان با وزارت نفت منعقد شده بود که با احتساب آن 10 هزار هکتار، بنا است مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در 12 هزار و 300 هکتار از شن‌زارهای خوزستان در سال جاری انجام شود که در حال حاضر کار شروع شده است.
استاندار خوزستان بیان کرد: بند دیگر مصوبه فرودین ماه امسال هیات دولت در مورد خوزستان، مساله برق استان است که در این زمینه سرعت اقدامات به اندازه سرعت اقدامات مربوط به بندهای آب و ‌فاضلاب و گرد و غبار این مصوبه نبوده اما کار به خوبی آغاز و تعداد زیادی از مقره‌های برق تعویض شده است.
شریعتی گفت: در زمینه فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری به عنوان دیگر بند مصوبه مذکور با توجه به تاکیدات دولت، اقدامات خوبی انجام شده است که امیدواریم تداوم یابد و آب مورد نیاز فاز دوم این طرح تخصیص داده شود.
وی اظهار کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدامات موثری در استان خوزستان انجام شده و برای راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی اقدامات موثری در حال شکل‌گیری است. طرح اشتغال فراگیر که اعتبار آن به میزان یک هزار و 242 میلیارد تومان ابلاغ شده، در 34 رسته شغلی در دست است.
استاندار خوزستان ادامه داد: میخواهیم در زمینه اشتغال تمام ارکان استان خوزستان درگیر شوند. همچنین اعتبار سهم 480 میلیارد خوزستان از محل 1.5 میلیون دلار اعتبارات طرح مشاغل روستایی که توسط دولت به مجلس پیشنهاد و از سوی مجلس نیز تصویب شد، ابلاغ شده است.
شریعتی بیان کرد: همچنین قراردادی با بانک ملی در زمینه اعطای تسهیلات تا سقف 500 میلیارد تومان به مشاغل خرد و متوسط و شرکت‌های دانش‌بنیان و اصناف تولیدی منعقد کرده ایم.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.