خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
کد خبر : 39671
Share

سایه دیابت بر سر خوزستانی‌ها

آمارها حاکی از آن است که در استان خوزستان مرگ‌ومیر دیابت در مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیشتر از میانگین کشوری است.شکی نیست که امروزه علی‌رغم توسعه علم آمار افراد مبتلا به انواع بیماری‌ها افزایش‌یافته است.آلودگی هوا، گسترش زندگیِ ماشینی، تغذیه نامناسب، استفاده بیش‌ازحد از غذاهای فست فودی و ... از مواردی هستند که در ابتلا به بیماری افراد نقش ایفا می‌کنند.

آمارها حاکی از آن است که در استان خوزستان مرگ‌ومیر دیابت در مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیشتر از میانگین کشوری است.
شکی نیست که امروزه علی‌رغم توسعه علم آمار افراد مبتلا به انواع بیماری‌ها افزایش‌یافته است.
آلودگی هوا، گسترش زندگیِ ماشینی، تغذیه نامناسب، استفاده بیش‌ازحد از غذاهای فست فودی و ... از مواردی هستند که در ابتلا به بیماری افراد نقش ایفا می‌کنند.
در این میان یکی از خطرهای زندگی کم‌تحرک و رژیم غذایی نامناسب بیماری دیابت است. دیابت بیماری غدد داخلی است که با کاهش کارکرد غده پانکراس و کاهش یا توقف ترشح انسولین، سبب افزایش قند خون بدن می‌شود.
دیابت بیماری مرموز و خطرناکی است که بسیاری از افراد نسبت به آن بی‌تفاوت بوده و زمانی به دکتر مراجعه می‌کنند که دیگر شاید دیر شده باشد.
عوارض قلبی و عروقی، کلیوی، بینایی و ... ازجمله عوارض دیابت به شمار می‌رود که بعضاً ممکن است تا قطع یک عضو از بدن یا حتی مرگ هم پیش برود.
امروزه این بیماری به یکی از عوامل مرگ‌ومیر در جهان مبدل شده و با رشدی روزافزون همراه است. در ایران نیز در بین مرگ‌ومیر به علت بیماری‌های غیر واگیر، دیابت سهم زیادی به خود اختصاص داده است.
آمارها حاکی از آن است که در استان خوزستان مرگ‌ومیر دیابت در مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیشتر از میانگین کشوری است و این می‌تواند زنگ خطر جدی برای مردم و مسئولان در این استان باشد.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان درباره آمار مبتلایان به دیابت در استان می‌گوید: در خوزستان تقریباً 13 درصد از جمعیت زنان و حدود 8 تا 9 درصد از جمعیت مردان دچار بیماری دیابت هستند.
شکرالله سلمان‌زاده با تأکید بر اینکه خوزستان از استان‌های پر شیوع دیابت در کشور است و باید کاری کرد، بیان می‌کند: تقریباً به‌طور میانگین 11 درصد از جمعیت خوزستان به این بیماری مبتلا هستند.
این آمار تأسف‌آور جمعیت مبتلا به دیابت در خوزستان نشان از یک جامعه بی‌تحرک و همچنین چاقی است و می‌تواند چالش جدید خوزستان در بحث سلامت باشد.
به گفته کارشناسان با تغذیه سالم و فعالیت ورزشی می‌توان از 70 درصد موارد جدید ابتلا به دیابت پیشگیری کرد.
فارغ از تغذیه نامناسب که متأسفانه در کشور و به‌تبع آن در خوزستان رواج پیداکرده و خود به عوامل مختلفی وابسته است اما عدم تحرک در خوزستان به‌واسطه آلودگی‌های زیست محیطی مانند ریزگردها و فلرهای نفتی چشمگیر است.
در کنار این معضلات باید به این نکته اشاره کرد که سرانه فضای سبز 11 متر از حد استاندارد کم‌تر است تا مردم خوزستان در فصول گرم سال هم نتوانند از وجود سایه برای ورزش‌های همگانی استفاده کنند و کم تحرکی مردم بیش از پیش شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.