خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد خبر : 39648
Share

افشانی: باید فرهنگ کارآفرینی، فناوری و خلاقیت را توسعه دهیم/عمر اقتصاد نفتی به اتمام رسیده است

معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان گفت: در سال گذشته سیاست پارک علم و فناوری خورستان٬ توزیع زیرساخت‌ها و امکانات خلاقیت در همه شهرستان‌های استان بوده است .

معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان گفت: در سال گذشته سیاست پارک علم و فناوری خورستان٬ توزیع زیرساخت‌ها و امکانات خلاقیت در همه شهرستان‌های استان بوده است .
جمشید افشانی در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و پنجمین فن‌بازار خوزستان٬ برگزار شد٬ با بیان این‌که نیاز حال حاضر جامعه توجه به موضوعات مرتبط با فناوری است٬ اظهار کرد: بیشترین نیاز به فناوری در کشور٬ در استان خوزستان احساس می‌شود.
وی با اشاره به تفاوت اقتصاد خوزستان نسبت به سایر استان‌ها٬ افزود: اقتصاد صنعتی و نفتی سال‌های زیادی در خوزستان وجود داشته است، به همین دلیل آموزش دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد جویای کار برای خروج از نگاه کارمندی و حرکت به سوی مشاغل فناوری و خلاقیت به زمان نیاز دارد.
معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در سال گذشته، تصریح کرد: طبق این آمار٬ بیکاری در خوزستان سه دهم درصد بیشتر از سایر استان‌ها است؛ این موضوع برمی‌گردد به اینکه فرهنگ اشتغال و کارآفرینی در استان شکل نگرفته که ما باید این فرهنگ را به وجود آوریم.
افشانی ادامه داد: یکی از بزرگترین کارهایی که در استان باید انجام شود٬ توسعه فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت و فناوری است که در این خصوص رسانه‌ها نقش مهمی دارند. در سال گذشته سیاست پارک علم و فناوری خورستان٬ توزیع زیرساخت‌ها و امکانات خلاقیت در همه شهرستان‌های استان بوده است.
وی با بیان این‌که رویداد ایتاپ در سال گذشته در تمام شهرستان‌ها آغاز شد٬ گفت: در ماه‌های آینده این جشنواره در شهرستان‌های هویزه، شادگان، آبادان و بهبهان برگزار خواهد شد. باید با کمک رسانه‌ها که نقش مهمی می‌توانند در این فرایند داشته باشند٬ این فرهنگ را جا بیندازیم تا دانش‌آموز و دانشجو خلاق باشد و ایده دهد تا بتوانیم خود را با سرعت اقتصاد فناوری در دنیا هماهنگ کنیم.
معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: سیستم دولتی نیز باید هزینه‌های تحقیق و توسعه در سازمان‌ها و صنایع مختلف را افزایش دهد تا از حرکت اقتصادی دنیا عقب نمانیم. باید این را درک کنیم که عمر اقتصاد نفتی به اتمام رسیده است.
افشانی عنوان کرد: در سال ۲۰۱۵ کشور هند ۹۹ میلیارد دلار درآمد از صادرات فناوری و ۴۷ میلیارد دلار درآمد از تولید ناخالص ملی محصولات فناوری داشت٬ در حالی که کل درآمد کشور ما از فروش نفت در این سال ۲۷ میلیارد دلار بود؛ یعنی کشور هند بیش از سه برابر درآمد نفتی ما از محل فناوری درآمد داشت.
وی بیان کرد: از سال ۹۲ که بحث اقتصاد مقاومتی پیش آمد٬ این فرهنگ در کشور به وجود آمد چراکه یکی‌ از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است. امسال نیز سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و اگر ما به سمت اشتغال از فناوری حرکت کنیم٬ به طور قطع مشکل بیکاری و اشتغال در استان حل خواهد شد.
معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان با اشاره به این‌که جشنواره ایتاپ از سال ۹۴ در خوزستان کلید خورد٬‌ گفت: امسال برنامه این است که با برگزاری این جشنواره در تمام شهرستان‌ها٬ کسانی که توان و دانش خلق ایده را دارند٬ شناسایی کنیم.
افشانی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس پژوهش به وجود می‌آیند و یک تحقیق علمی منجر به تولید یک محصول یا خدمت فناورانه می‌شود. پارک علم و فناوری متولی این امر است که افرادی که ایده دارند حمایت شوند تا این ایده‌ها را به مرحله اجرا برسانند٬ اما بخش مهمتر کار این است که سازمان‌ها و صنایع از این ایده‌ها استفاده کنند.
وی افزود: آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغ شده در سال‌های اخیر از سوی استانداری برای حمایت از تولید داخل موثر بوده است٬ اما انتظار داریم سازمان‌ها و ادارات استان حمایت بیشتری از تولیدات داخل و به ویژه تولیدات دانش‌بنیان که بر پایه تکنولوژی و پژوهش هستند٬ داشته باشند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.