خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
کد خبر : 39613
Share
رییس انجمن انبوه‌سازان خوزستان:

از سال گذشته شرایط برای تولیدکنندگان مسکن سخت‌تر شده است

رییس انجمن انبوه سازان خوزستان با اشاره به این‌که 9 درصد از بافت فرسوده کشور در استان خوزستان است، گفت: شش هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در خوزستان داریم که یک هزار و 200 هکتار آن سهم کلانشهر اهواز است.فرشید پورحاجت شامگاه جمعه در

رییس انجمن انبوه سازان خوزستان با اشاره به این‌که 9 درصد از بافت فرسوده کشور در استان خوزستان است، گفت: شش هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در خوزستان داریم که یک هزار و 200 هکتار آن سهم کلانشهر اهواز است.
فرشید پورحاجت شامگاه جمعه در حاشیه نمایشگاه سراسری صنعت ساختمان در نشست خبری، اظهار کرد : صنعت ساختمان کشور دوران بسیار سختی را در پنج سال گذشته گذرانده و شرایط سختی نه تنها برای تولید مسکن بلکه برای بخش بزرگی از جامعه یعنی مصرف کننده‌ها نیز به وجود آمده است.
وی با بیان این‌که کسانی که قصد تأمین سرپناه امنی را داشتند در 5 سال گذشته در شرایط بسیار سختی قرار گرفتند، افزود: افراد متقاضی خرید مسکن متأسفانه در چهار سال گذشته نتوانستند خود را به قیمت مسکن نزدیک کنند و بر همین اساس دولت تصمیم گرفت تا تقویت و تحریک تقاضای مسکن را در دستور کار خود قرار دهد.
رییس انجمن انبوه‌سازان خوزستان تصریح کرد: دولت برای تقویت و تحریک تقاضا سه رکن تقویت قدرت خرید متقاضی ، تقویت قدرت خرید خانوار و کاهش قیمت مسکن را باید مدنظر داشته باشد. هر کدام از این فاکتورها به تنهایی می‌توانند به خانه‌دار شدن مردم کمک کنند.
پورحاجت ادامه داد: دو شاخص ابتدایی یعنی قدرت خرید متقاضی و تقویت قدرت خرید خانوار به اقتصاد کلان کشور بستگی دارند و معمولا دولت‌ها برای تسهیل امور بسته‌های مالی را به عنوان تقویت تقاضا درنظر می‌گیرند.
وی با بیان اینکه دولت‌ها معمولا در قالب صندوق‌های مسکن و یا صندوق‌های پس انداز جوانان نسبت به تحریک و تقویت تقاضا در حوزه مسکن اقدام می‌کنند، گفت: در این راستا برخی کارهای تشویقی از جمله کاهش زمان رسوب سرمایه از یک سال به 10 سال و همچنین افزایش زمان پازپرداخت تسهیلات برای خانه اولی‌ها انجام می‌شود.
رییس انجمن انبوه سازان خوزستان ادامه داد: این مسئله جزو تکالیف دولت است که باید برای تأمین خانه تمام اقشار جامعه برنامه‌ریزی کند. در حال حاضر به نظر می‌رسد شرایط عادلانه‌ای برای تامین مسکن سایر اقشار جامعه نداریم چون محل تأمین نقدینگی از محل حق تقدم مسکن یا اوراق بهادر درنظر گرفته شده است.
پورحاجت با بیان این‌که مردم برای تامین مسکن از محل اوراق باید هزینه‌های سنگینی را پرداخت کنند، اظهار کرد: به خریداران مسکن فشار سنگینی با خرید اوراق وارد می‌شود که این مساله را باید حل کرد. همچنین نرخ سود اسمی و واقعی تغییر پیدا کرده و کار برای خریداران مسکن بسیار دشوار شده است.
وی با اشاره به این‌که از سال گذشته شرایط برای تولیدکنندگان سخت‌تر شده است، عنوان کرد: شرایط طی 10 ماه گذشته در زمینه تولید خیلی بدتر شده است و باید با توجه به این شرایط، برای تأمین و تقویت مالی بخش تولید فکری اندیشیده شود زیرا کانال تأمین مالی برای تولیدکنندگان هم مانند سایر مردم از اوراق توسعه است .
رییس انجمن انبوه سازان خوزستان گفت: با توجه به اختلافی که در سود واقعی و اسمی تسهیلات وجود دارد، تولیدکنندگان نیز باید هزینه‌های بسیار سنگینی را پرداخت کنند. با توجه به این وضعیت، شرایط برای تولید مناسب نیست و باید اتفاق جدیدی در حوزه تسهیلات رخ دهد .
پورحاجت بیان کرد: شورای پول و اعتبار و مجلس باید یک بسته انگیزشی و تقویتی برای تولیدکنندگان و مردم درنظر بگیرند زیرا با این شرایط نمی‌توان شاهد تقویت و تحریک در بحث تولید یا عرضه مسکن بود. زمانی که شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات در زمینه تولید و یا فروش مسکن را اعلام می‌کند همین نرخ مصوب باید اعمال شود.
وی با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که باید کانال خرید مسکن را تقویت کرد، گفت: حدود دو میلیون مستأجر در دو سال اخیر به تعداد مستاجران کشور اضافه شده است که این مساله‌ای خوبی نیست و باید تلاشی انجام گیرد تا تسهیلاتی با قیمت مناسب در زمینه تولید و یا خرید مسکن در نظر گرفته شود.
رییس انجمن انبوه‌سازان خوزستان تصریح کرد: بخش زیادی از هزینه‌های تمام شده مسکن به هزینه‌هایی برمی‌گردد که بخش تولید و مردم به دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف پرداخت می‌کنند. در این زمینه سازمان نظام مهندسی و شهرداری مهمترین آن‌ها هستند.
پورحاجت بیان کرد: تمام دستگاه‌ها نرخ خدمات خود را در پنج سال اخیر به شدت افزایش دادند اما شهرداری در این مدت دو یا سه سال همکاری خوبی داشته و نرخ خدمات خود را افزایش نداده است ولی در بخش‌های دیگر مانند نرخ دریافت انشعاب آب و برق شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.
وی با اشاره به این‌که نرخ ارائه خدمات در سازمان نظام مهندسی نیز افزایش داشته است، اظهار کرد: تابستان امسال نرخ‌های این سازمان بیش از30 درصد افزایش داشته است و در این زمینه باید پرسید که آیا صنعت ساختمان هم رشد 30 درصدی داشته و چنین نرخگذاری‌هایی بر چه اساسی است؟
رییس انجمن انبوه سازان خوزستان ادامه داد: سازمان نظام مهندسی حتی برای ساختمان‌های گروه الف که شامل ساختمان‌های یک و دو طبقه می‌شود نیز بیش از 100 درصد افزایش نرخ ارائه خدمات داشته و این مساله ناصواب و غیرقانونی است.
پورحاجت با بیان این‌که اگر قرار باشد هر سازمان خودش نرخگذاری کند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، عنوان کرد: باید این نرخ گذاری‌ها بررسی شود و در این راستا به سازمان‌های مختلف نسبت به این افزایش تعرفه‌هایی که سیکل قانونی خودش را طی نکرده است، اعتراض کرد تا شاهد اصلاح این قیمت گذاری‌ها باشیم.
وی با اشاره به این‌که 9 درصد از بافت فرسوده کشور در استان خوزستان است، گفت: شش هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در خوزستان داریم که یک هزار و 200 هکتار آن سهم کلانشهر اهواز است.
رییس انجمن انبوه سازان خوزستان گفت: خوزستان بعد از مشهد بیشترین حاشیه نشینی را در کشور دارد، در این زمینه امیدواریم با همکاری سایر مسئولان و دستگاه‌ها برای احیای بافت فرسوده در کل خوزستان به شکل زنجیره‌وار تلاش شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.