خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
کد خبر : 39588
Share

بررسی برنامه 5 ساله توسعه شهرداري در شورای شهر اهواز

برنامه پنج ساله توسعه شهرداري اهواز در سيزدهمين جلسه علني شوراي شهر مورد بررسي قرار گرفت.در ابتدای این جلسه، محمدجعفر فلسفی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: : برنامه پنج ساله توسعه شهرداري شهر اهواز نقشه راه شوراي شهر است و بايد

برنامه پنج ساله توسعه شهرداري اهواز در سيزدهمين جلسه علني شوراي شهر مورد بررسي قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه، محمدجعفر فلسفی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز اظهار کرد: : برنامه پنج ساله توسعه شهرداري شهر اهواز نقشه راه شوراي شهر است و بايد با تأمل و دقت مورد بررسي قرار گيرد.
وي با بيان اينكه بررسي و اجراي اين برنامه با شروع به كار شوراي پنجم همراه شده است، اظهار كرد: با توجه به فشردگي برنامه هاي شورا در سه ماه اخير، تمايل داشتيم مدت زمان بيشتري را براي بررسي اين برنامه اختصاص دهيم اما باتوجه به نياز موجود، اين برنامه بايد هرچه سريعتر مورد بررسي قرار گيرد.
فلسفي با اشاره به بخشي از اين برنامه اذعان كرد: پیروی از دستورالعملهای زیست محیطی و پیوستهای فرهنگی با هم توام هستند اما در اين برنامه در تمام بخشها بعد زیست محیطی قید شده اما پيوستهاي فرهنگی دیده نمی شوند.
رئيس شوراي شهر اهواز افزود: مناطق کم برخوردار  از دغدغه های جدی در اهواز هستند از اين رو اميدواريم طبق اين برنامه توزیع عادلانه امكانات کمکی به این مناطق داشته باشد.
فلسفي يكي از معضلات اصلي در شهر اهواز را ترميم آسفالت برشمرد و تصريح كرد: شهرداری رویکردی به نام کیفی سازی در ترمیم ندارد. در خصوص آسفالت، مدتي پس از پايان كار نياز به ترمیم وجود دارد كه اين امر هزینه های بسیار سنگینی به دنبال داشته و آسیبهای جدی به پروژه های وارد می سازد.
وي با بيان اينكه در اين برنامه تأكيد زيادي بر استانداردسازي شده است، گفت: توجه به استانداردها خوب است اما نبايد از کیفیت غافل شد.
فلسفي با تأكيد بر مشخص شدن فضاي اداري و توسعه سرانه آن، اظهار كرد:  به طور مثال در بحث فرهنگی باید توجه بیشتری به مسایل فیزیکی و توسعه سرانه فیزیکی آن داشته باشیم.
رئيس شوراي شهر اهواز اظهار كرد: در فرصت يك ماهه موجود براي تصويب اين طرح از پيشنهادهاي فعالان اجتماعي، دانشگاهيان، حوزه و سازمانهاي مردم نهاد براي اجراي هرچه بهتر اين برنامه استقبال خواهيم كرد.
همچنين در اين جلسه مهدي قميشي، مدير كميته بررسي توسعه پنجس اله فني و عمراني شهرداري اهواز با بيان اينكه اين برنامه در سالهاي 1397 تا سال 1401 اجرايي مي شود، گفت: اعضاي كميته بررسي توسعه پنج ساله فني و عمراني شهرداري كار خود را در هشت منطقه شهرداري اهواز آغاز کردند. در اين كميته 54 طرح و پروژه براي ستاد شهرداري اهواز تعريف شده است و 192 پروژه و طرح نيز براي مناطق مورد برنامه ريزي قرار گرفت. همچنين 77 شاخص براي ستاد و 216 شاخص هم براي شهرداريهاي مناطق استخراج شده است.
وي افزود: اين پروژه ها كه طي دو جلسه در صحن علني شورا ارائه خواهند شد در چارچوب وظایف شهرداري هستند. بودجه هاي شهر اهواز قطعا فرابخشي هستند چون اين شهر هم با مسائل ملي در ارتباط است و هم دستگاه هايي كه در آن فعاليت دارند موظف هستند هزينه هاي فعاليت خود در آن را پرداخت كنند اما پروژه هاي تعريف شده در برنامه توسعه پنج ساله فني و عمراني شهرداري در قالب بودجه هاي شهرداري هستند.
قميشي تصريح كرد: پروژه هاي ملي در شهر اهواز نيز مورد توجه كميته بررسي توسعه پنج ساله فني و عمراني شهرداري اهواز قرار گرفته است از جمله مساله كارون و استفاده از چشم انداز و تواناييهاي آن كه بدون ترديد با بودجه هاي شهرداري نمي توان آن را محقق كرد.
مدير كميته بررسي توسعه پنج ساله فني و عمراني شهرداري اهواز بیان كرد: اميدواريم بتوان اين طرحها را به كمك دولت، مسئولان استاني و صنايع به مرحله اجرا برسانيم تا شاهد ايجاد تحول در اهواز باشيم.
وي ادامه داد: در خصوص رودخانه كارون، سازمان عمران ساحل وجود دارد كه در ساختار جديد حذف شده است اما ما معتقد هستيم متولي كارون در مقطع اهواز چه از نظر ساحلي و چه از نظر بستر شهرداري است.
 قميشي تصريح كرد: متاسفانه تاكنون تعريفي وجود نداشته كه در حوزه بالادست و پايين دست كارون، متولي چه سازمان و نهادي است. در جلسه با وزير نيرو در استانداري خوزستان نيز اين موضوع مطرح شد كه خوزستان در حوزه آب، پايين دست تمام حوزه ها است و بايد بخشي از مديريت روخانه هاي وصولي به خوزستان به استان سپرده شود تا بتوان مشكلات حوزه آب و برق در شهرها را مرتفع كرد.
وي در خصوص طرح مورد نظر كميته بررسي توسعه پنج ساله فني و عمراني شهرداري براي رودخانه كارون گفت: در مقطع پيچ جنگيه از رودخانه كارون طرحي از سوي اين كميته با استانداري خوزستان و سازمان آب و برق استان مطرح شده است كه در اين مقطع از كارون مي توان با احداث بند، علاوه بر بالا آمدن سطح آب در شهر اهواز، شاهد جداسازي اين پيچ از كارون باشيم. با بالا آمدن سطح آب كارون مي توان از سازه هاي ساحلي به نحو مطلوبي استفاده كرد.
همچنين در اين جلسه ابراهيم نوشادي، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز گفت: برنامه استراتژيك پنج ساله شهرداري اهواز هميشه قابل اصلاح است زیرا بدون ترديد تا پنجسال آينده با تغييرات محيطي همراه خواهيم بود.
وي افزود: پس از تصويب برنامه در شوراي شهر، قراردادي با دانشگاه شهيد چمران اهواز براي ارزيابي سالانه و بازنگري برنامه به امضا خواهد رسيد تا در صورت بروز مشكل در اجرا و نياز به ايجاد تغيير در آن با توجه به تغييرات محيطي، اين برنامه مورد ارزيابي قرار گرفته و مشكلات رفع شوند.
نوشادي اظهار كرد: در نظر داريم دستگاهي بيرون از مجموعه شهرداري بر اجراي برنامه نظارت داشته باشد تا موضوعات داخلي شهرداري در اجراي آن خللي ايجاد نكند. از اين رو دانشگاه شهيد چمران اهواز به عنوان دانشگاه مادر براي اين كار در نظر گرفته شده است تا گزارشهاي لازم از سوي اين دانشگاه به شهرداري و شوراي شهر ارائه شود.
مهران باباپور، عضو شوراي شهر اهواز نيز در اين جلسه گفت: برخوردار نبودن پروژه هاي شهرداري از شناسنامه، یکی از مشکلاتی است که باید حتما چاره ای برای آن اندیشیده شود؛ این اقدام باعث می شود ناظر، بهره بردار و مردم از جریان پروژه مطلع باشند.
وي افزود: گاهی پیش می آید که یک پروژه به خاطر نداشتن شناسنامه ملی به فراموشی سپرده می شود و یا از بین می رود لذا می طلبد که گزارشهای کارفرما و پیمانکار در شناسنامه پروژه قید و اطلاع رسانی شود.
عضو شورای شهر اهواز با بیان این که بیشتر نقاط کشور روی گسل زلزله قرار دارند و شهر اهواز نیز از این بلای طبیعی در امان نیست، اظهار کرد:  اگر زمین لرزه ای در اهواز رُخ دهد مکانی برای استقرار آسیب دیدگان نداریم و در واقع هیچ سالن مدیریت بحرانی در مرکز استان خوزستان تعبیه نشده است.
باباپور افزود: چندی پیش شاهد ریزش کوه در یکی از مناطق اهواز بودیم به طوری که این حادثه باعث شد صدمات جانی و مالی زیادی به ساکنین وارد شود ولی به دلیل عدم وجود سالن مدیریت بحران، ما در مواجهه با این بحران کاسه چه کنم دست گرفتیم.
وی با تاکید بر ضرورت احداث مکانی برای استقرار آسیب دیدگان حوادث گفت: شهرداری اهواز باید با مدیریت شهری به مدیریت بحران کمک کند و از محل اعتبارات ملی این سالن را احداث نماید.
در ادمه نوشادي، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز در خصوص برخوردار نبودن اهواز از سالن مديريت بحران گفت: اهواز از سالن مديريت بحران برخوردار است اما اين سالن در حال حاضر كاربري ورزشي دارد كه بايد يك زمين ورزشي جديد احداث شود تا بتوان سالن مديريت بحران را تخليه كرد.
رحيم كعب عمير، ديگر عضو شوراي شهر اهواز نيز در اين جلسه گفت: سرمايه گذاري در سطح شهرداري اهواز و خوزستان نسبت به كشور صفر است. در اين برنامه حركت به سمت جذب سرمايه گذار بايد لحاظ شود.
وي افزود: در خصوص رودخانه كارون، طبق قوانين موجود متولي اصلي وزارت نيرو است و شهرداري نيز در اين خصوص قوانيني دارد. بايد بحث حاكميتي آب در مقطع اهواز تعيين تكليف شود تا امكان اجرايي كردن برنامه ها ایجاد شود.
محمدهادي قنوات، ديگر عضو شوراي شهر اهواز نيز در اين جلسه گفت: استفاده از پیمانکاران بومی و توانمند کردن آنها و همچنین استفاده از مصالح داخل استانی بسیار مهم است.
وي افزود: نگاه ما باید به بازار استان باشد تا اشتغال در خوزستان رونق پیدا کند. نگاه ما به بیرون از استان تبعات بدی برای خوزستان خواهد داشت.
محمدرضا ايزدي، ديگر عضو شوراي شهر اهواز نيز در اين جلسه با تأكيد بر ضروت آگاهی به روز از پروژه های شهری اظهار كرد: ما برای پروژه های شهری نیاز به یک تابلوی دیجیتال روزشمار داریم که اطلاعات پروژه را به صورت به روز در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد.
وي افزود: این تابلو باید تاریخ و زمان معین پایان پروژه که طبق قرارداد مشخص شده است را به اطلاع برساند.
ايزدي این اقدام را گامی در جهت جلوگیری از طولانی شدن پروژه ها عنوان کرد و گفت: نصب تابلوی روزشمار باعث می شود که شاهد تکرار پروژه هایی چون زیرگذر شریعتی نباشیم زیرا این طرح قرار بود طی هفت ماه به اتمام برسد اما سه سال و هفت ماه به طول انجامید و هزینه آن از شش میلیارد تومان به ۲۲ میلیارد تومان افزایش یافت.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.