خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
کد خبر : 39534
Share

فرماندار ویژه آبادان: برخی دستگاه‌ها توانایی‌های بیشتری نسبت به فرمانداران دارند

عزیزالله شهبازی در نشست رئیس مرکز مدیریت عملکرد و بازرسی وزارت کشور با فرمانداران خوزستان که امروز(23 آبان‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: عدم فعالیت‌های سیاسی، تاثیرپذیری و سازگاری پنهان در نقاط مرزی، نیاز به آگاهی مردم نسبت به حقوق اجتماعی و سیاسی و فوران خواست‌ها و توقعات مردم از مسائلی است که در شهرستان آبادان وجود دارد.

فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه فرمانداران اختیارات لازم را ندارند، گفت: در گذشته فرماندار در مقابل دولت مرکزی مسئول بود ولی در حال حاضر فرماندار تنها تدارکات و هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد و دستگاه‌هایی هستند که توانایی‌های بیشتری نسبت به فرمانداران دارند.
 عزیزالله شهبازی در نشست رئیس مرکز مدیریت عملکرد و بازرسی وزارت کشور با فرمانداران خوزستان که امروز(23 آبان‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: عدم فعالیت‌های سیاسی، تاثیرپذیری و سازگاری پنهان در نقاط مرزی، نیاز به آگاهی مردم نسبت به حقوق اجتماعی و سیاسی و فوران خواست‌ها و توقعات مردم از مسائلی است که در شهرستان آبادان وجود دارد.
 وی افزود: یکی از ابهامات قانونی که وجود دارد تلاش برخی از ادارات و سازمان‌ها برای خنثی کردن اقدامات یکدیگر در مناطق است. همچنین مسئولیت‌ناپذیری ادارات یکی دیگر از مشکلات موجود در شهرستان آبادان است.
 فرماندار ویژه آبادان با اشاره به مهاجرپذیری شهرستان‌های آبادان و خرمشهر تصریح کرد: رشد جمعیت در سال 90 نسبت به سال 85 برابر با 4.6- درصد بوده اما از سال 92 تاکنون 16 درصد به جمعیت این شهرستان‌ها افزوده شده است. سکونت‌گاه‌های غیررسمی که از طریق مهاجرپذیری ایجاد شده است، مساله فاضلاب، طلاق، سرقت، فقدان پارک‌های مناسب، نبود فرهنگ‌سرا و کتابخانه‌های مناسب از جمله مشکلات اجتماعی شهرستان آبادان هستند.
 شهبازی ادامه داد: در طول 10 سال گذشته 74 واحد صنعتی در آبادان از مدار تولید خارج شده‌اند. نبود اسکله‌های مناسب، شوری آب شرب و کشاورزی و فعال نبودن تعاونی‌های مرزنشین نیز از مشکلات عمده در آبادان هستند.
 وی با اشاره به مشکلات اقتصادی شهرستان آبادان گفت: تنها محصول آبادان خرما است. قبل از جنگ 8 میلیون اصله نخل با 190 هزار تن برداشت خرما داشتیم ولی سال گذشته تنها 2 میلیون اصله نخل و 40 هزار تن برداشت داشتیم که این وضعیت عموما بر اثر شوری آب ایجاد شده است.
 فرماندار ویژه آبادان افزود: همچنین فعال نشدن بازارچه اروند و نامنظم بودن مراودت مرزی و عدم استفاده از بازار عراق و منطقه آزاد و پایانه مرزی جزو مشکلات ما در حوزه اقتصادی هستند.
 وی تصریح کرد: می‌بینیم که فرمانداران در شهرستان‌ها مسئولیت دارند اما اختیار لازم را در همه مباحث ندارند و اگر عضوی از اعضای ادارات وظایف‌شان را انجام ندهند مسئولیت قانونی متوجه این ادارات نیست.
 شهبازی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه فعالیت منطقه آزاد اروند وجود دارد، عنوان کرد: در خصوص منطقه آزاد تعارض‌های قانونی زیادی در قوانین اساسی و قوانین موضوعه وجود دارد و در واقع مناطق آزاد  تابعیت دوگانه دارند و بین حوزه اجتماعی فرمانداری‌ها و قوانین مناطق آزاد گیر کرده‌اند.
 وی گفت: با مطالعه در خصوص اختیارات فرمانداران گذشته، می‌توان دید که فرماندار در مقابل دولت مرکزی مسئول بود ولی در حال حاضر فرماندار تنها تدارکات و هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد. در حال حاضر دستگاه‌هایی هستند که توانایی‌های بیشتری نسبت به فرمانداران دارند.
 فرماندار ویژه آبادان تصریح کرد: در گذشته قوه مجریه اجازه دخالت‌های نابجا را در بخش‌داری‌ها و فرمانداری‌ها نمی‌داد ولی در حال حاضر قوه مجریه محلی برای تاخت و تاز شده است و این دخالت‌ها در قوه مجریه نهادینه شده است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.