خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
کد خبر : 39529
Share

قائم مقام وزیر صنعت: بزرگترین سرمایه برای توسعه صادرات، سرمایه فکری است

قائم مقام وزیر در امور تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که نهادهای کشور صادرات گرا نیستند، گفت: نهادهایی پولی و مقرراتی در کشور وجود دارد که احساس می‌شود این نهادها صادرات گرا نیستند و صادرات هدف اصلی آن‌ها نیست.

قائم مقام وزیر در امور تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که نهادهای کشور صادرات گرا نیستند، گفت: نهادهایی پولی و مقرراتی در کشور وجود دارد که احساس می‌شود این نهادها صادرات گرا نیستند و صادرات هدف اصلی آن‌ها نیست.
مجتبی خسرو تاج در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات که امروز، 23آبان ماه در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین سرمایه کشور برای توسعه صادرات، سرمایه فکری است، اظهار کرد: این چه نوع مملکتی است که مهندس در کار اقتصاددان، اقتصاددان در کار مهندس، پزشک در کار هر دوی آن‌ها و ... دخالت می‌کند. هر کس در رشته تخصصی خود صاحبنظر و فکر است و اگر هر شخصی در جای خود حرف بزند، می‌توانیم امیدوار باشیم تا کارها در کشور با روال منطقی پیش بروند.
 وی افزود: صادرکنندگان نمونه در کشور توانسته‌اند در 7ماهه سال جاری حدود 180 میلیون دلار صادرات آبزیان را رقم بزنند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته که 123 میلیون دلار بود، شاهد رشد 35درصدی هستیم. صادرکنندگان در 7ماهه گذشته توانستند 500میلیون دلار محصولات لبنی به دنیا صادر کنند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد 40 درصدی را رقم خورده است.
 رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در بحث صادرات فرآورده‌های لبنی از ابتدای امسال تاکنون حدود 100میلیون دلار ماست، 73میلیون دلار شیر خشک صنعتی و 7میلیون دلار دوغ به کشورهای جهان صادر شده است.
 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: صادرکنندگان کشور در 7ماهه امسال توانستند 595 میلیون دلار میوه و تره‌بار صادر کنند که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته آن رشد 21 درصدی را نشان می‌دهد. 138 میلیون دلار صادرات هندوانه، 95 میلیون دلار صادرات گوجه فرنگی، 70 میلیون دلار صادرات سیب زمینی و... از جمله محصولاتی هستند که به کشورهای جهان صادر شده‌اند.
 خسروتاج عنوان کرد: صادر کنندگان ایرانی 385 میلیون دلار محصولات شیرینی و شکلات در این مدت به کشورهای دیگر جهان صادر کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 296 میلیون دلار بود، نشانگر رشد 30درصدی در زمینه صادرات این نوع اقلام است.
 وی گفت: در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی در کشور از جمله محصولاتی مانند رب گوجه فرنگی، کمپوت و انواع کنسانتره و آبمیوه، صادرکنندگان ایرانی توانستند 572 میلیون دلار صادرات داشته باشند که این میزان صادرات نیز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 10درصدی داشته است.
 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بخشی از واحدهای تولیدی و صنعتی پوشاک در کشور از واردات و قاچاق پوشاک در کشور می‌نالند اما در همین شرایط، بنگاه‌های اقتصادی در کشور بودند که توانستند در 7ماهه امسال 37 میلیون دلار صادرات پوشاک را به کشورهای دیگر جهان داشته باشند که این میزان نسب به مدت مشابه سال گذشته 48درصد رشد داشته است.
 خسروتاج با بیان اینکه بزرگترین سرمایه کشور برای توسعه صادرات، سرمایه فکری است، گفت: این‌که امروز شورای عالی صادرات شکل گرفته است و بر اساس آن برش‌های استانی در نظر گرفته شد به منظور آن بود تا کشور بتواند همه ظرفیت نیروی انسانی و خرد جمعی را به کار بگیرد و بداند در این فضایی که مرتبا تغییرات تکنولوژیکی انجام می‌گیرد، به کدام جهت حرکت کند.
 وی ادامه داد: استان خوزستان، استانی است که هم به مواد اولیه و هم به آب‌های آزاد جهت صادرات محصولات دسترسی دارد. اگر امروزه در برخی از استان‌ها مشکل توجیه اقتصادی اجرای پروژه‌ها را داریم اما در خوزستان چنین مشکلی وجود ندارد و عمده سرمایه‌گذاری‌ها، بر اساس یک توجیه اقتصادی اساسی است.
 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: روند تحولات آتی در جهان می‌طلبد که در رشته‌های جدیدی به فعالیت بپردازیم. امروز بزرگترین کار برای کارگروه‌های توسعه صادرات در استان‌ها، شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آتی کشور است که نشان می‌دهد در چه زمینه و مسیری باید حرکت کنیم.
 خسروتاج عنوان کرد: در سه چهار ماه گذشته سفرهایی به کشور قطر انجام گرفت تا بازارهای صادراتی شناسایی شود. کل صادرات به کشور قطر در سال گذشته حدود 90میلیون دلار بود اما در طول 7 ماه گذشته تاکنون حدود 140 میلیون دلار محصولات به کشور قطر صادر کردیم و بنگاه‌های اقتصادی ایران به صورت حرفه‌ای به این کشور صادرات انجام دادند.
 وی خاطرنشان کرد: مذاکراتی با کشورهای مختلف جهان در حال انجام است تا صادرکنندگان ایرانی در شرایط رقابتی بتوانند در بازارهای جهانی حضور یابند و نسبت به صادرات محصولات خود اقدام کنند. در دوران تحریم بخشی از این کارها انجام نگرفت و در این زمینه اندکی عقب هستیم.
 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که نهادهای کشور صادرات گرا نیستند، تصریح کرد: نهادهایی پولی و مقرراتی در کشور وجود دارد که احساس می‌شود، این نهادها صادرات گرا نیستند و صادرات هدف اصلی آن‌ها نیستند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.