خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر : 39203
Share

عموری: عدم پایبندی عراق به تفاهم‌های مشترک با ایران، مشکل‌ساز شده است

عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و عراق گفت: عراق به تفاهم‌های انجام شده میان این کشور با ایران پایبند نیست و این مساله برای ما مشکل ساز شده است.

عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و عراق گفت: عراق به تفاهم‌های انجام شده میان این کشور با ایران پایبند نیست و این مساله برای ما مشکل ساز شده است.
شهلا عموری اظهار کرد: تمام مسئولان از حسن همجواری و همسایگی، تشابهات فرهنگی، دینی، حتی در برخی از استانها هم زبانی صحبت می‌کنند اما آیا پس از 14 سال فعالیت تجاری میان دو کشور اراده‌ای مبنی بر بهبود مناسبات تجاری در سطح مناسب وجود دارد؟
وی افزود: توسعه صادرات با وضعیت فعلی مرزها و مسائل و مشکلاتی که در این زمینه در مرزها وجود داشته و دارد، ممکن نیست و باید تلاش شود تا شرایط برای توسعه صادرات به کشور عراق بهبود پیدا کند.
رییس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: عراق به تفاهم‌های انجام شده میان این کشور با ایران پایبند نیست و این مساله برای ما مشکل ساز شده است.
عموری ادامه داد: یکی از عمده مشکلات فعالان اقتصادی بحث ویزای متعدد است که همچنان بروکراسی اداری را طی می‌کند و به نتیجه مطلوب نرسیده است.
وی عنوان کرد: فعالان اقتصادی بعد از ارسال کالا اطلاع دقیقی از وضعیت فروش کالای خود در کشور عراق ندارند و علی‌رغم این‌که اتاق‌های بازرگانی ایران، فعال اقتصادی را تایید می‌کنند اما باز هم در کنسولگری خبری از ویزای متعدد نیست و برای اخذ ویزا باید به سفارت عراق در تهران مراجعه شود که این امر مستلزم اتلاف وقت و همچنین هزینه است.
عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و عراق اظهار کرد: نبود تعرفه ترجیهی با کشور ایران و تبعیض تعرفه‌ها برای کالاهای مشابه که از کشورهای دیگر وارد عراق می‌شود یک مشکل دیگر بوده و این مساله در حالی است که اگر ما تعرفه ترجیحی برای برخی از کالاها داشته باشیم قطعا قیمت تمام شده کالای ایران کاهش می‌یابد.
عموری با بیان این‌که رویه گمرکی در همه مرزها یکسان نیست و در قوانین و مقررات بی ثباتی وجود دارد، گفت: اکثر کالاهای ایرانی دارای استاندارد جهانی هستند اما متاسفانه برای صادرات کالاهای خود به کشور عراق نیاز به استاندار کشور سوم داریم که این مورد نیز از موارد هزینه‌بر و نوعی خدمت اضافی به یک کشور دیگر است.
وی افزود: یکسان سازی استاندارد کالایی و خدمات می‌تواند بستر مناسبی برای صادرات بهتر را فراهم کند.
عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و عراق ادامه داد: متاسفانه اتاق‌های بازرگانی در کشور عراق هیچ تمایلی به توسعه ارتباط با اتاق‌های بازرگانی ایران را ندارند و اتاق مشترک ایران و عراق نیز سازوکاری برای معرفی تجار خوشنام و شرکت‌های برتر عراق را ندارد و ارتباط کاملا یکسویه و یکطرفه است.
عموری عنوان کرد: تعطیلی‌های بدون اطلاع قبلی و بی موقع مرزها از جانب طرف عراقی و همچنین عدم پایبندی به تفاهمات انجام شده در این زمینه واقعا مشکل ساز شده است. متاسفانه در برخی مرزها ساعات کاری به 4 تا 5 ساعت در روز محدود و در تابستان اختلاف یک ساعت و نیم با گمرک عراق نیز مزید بر علت است.
وی ادامه داد: نشست‌های مرزی دو طرف به صورت منظم انجام نمی‌شود و اگر بعد از هر دو سه ماه نیز نشستی باشد، متاسفانه دعوتی از بخش خصوصی نمی‌شود و این مساله این در حالی است که ارسال کالا در مرزها به عهده فعالین بخش خصوصی است.
رییس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: به دلیل عدم استقرار سیستم بانکی، تجار و تولیدکنندگان ایرانی همچنان به شیوه سنتی و صرافی پول خود را دریافت می‌کنند و در این زمینه نوسان نرخ در ارز، گاها ضررهای جبران ناپذیری را به پیکره مالی فعالین اقتصادی ما وارد می‌کند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.