خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
کد خبر : 39178
Share

نقش گردشگری و درآمدزایی شاه رکن‌الدین دزفول از یاد رفته است؟

عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول (دزپارس) گفت: هر محله از بافت تاریخی دزفول دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و ارزشمندی است که اگر به اندازه کافی به آن توجه شود می‌تواند در رونق صنعت گردشگری استان خوزستان نقشی کلیدی اجرا کند.

عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول (دزپارس) گفت: هر محله از بافت تاریخی دزفول دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و ارزشمندی است که اگر به اندازه کافی به آن توجه شود می‌تواند در رونق صنعت گردشگری استان خوزستان نقشی کلیدی اجرا کند.
نجمه مورث‌نوری اظهار کرد: یکی از شاخص‌ترین این محلات محله شاه رکن الدین است که دارای بناها و شاخص‌های مختلفی برای توجه است. بقعه شاه رکن الدین، حمام شاه رکن الدین، مسجد و مدرسه تاریخی و وجود بیش از 10 خانه تاریخی در این محله آن را به یکی از محلات تاریخی مهم در سطح کشور تبدیل کرده است.
وی افزود: آرامگاه شاه ركن الدین مهمترین بنای این محله است. صاحب مقبره سید علی فرزند بهاءالدین معروف به بابا رکن الدین ولی (شاه رکن الدین) عارف و زاهد قرن هشتم هجری است. آن گونه که از اسناد و کتب تاریخی بر می‌آید بابارکن الدین در سال 795 هجری قمری با امیر تیمور گورکانی که به دزفول آمده ملاقات کرده است. همچنین معروف است كه وی دارای كراماتی بوده و مورد احترام اهالی شهر و روستاهای اطراف بوده است. در تذكره دزفول آمده است كه این نسب عارف بزرگ با 14واسطه به حضرت موسی بن جعفر (ع) منتهی می‌شود.
این دوستدار میرا ث فرهنگی در معرفی بقعه شاهرکن الدین گفت: بقعه شاهرکن الدین دارای گنبدی آبی است كه به شكل زیبایی با کاشی‌های چشم‌نواز مزین شده است. دو گلدسته آجری، با كاشیكاری زیبایی در جلوی در ورودی قرار دارد. ایوان ورودی در ضلع شمالی بنا دیده می‌شود و ساختمان دارای طاق‌های مقعر و متعددی است. بقعه شاهرکن الدین در مرکز محله‌ای به همین نام واقع است و یکی از محلاتی است که عناصر کامل یک مرکز محله را دارا است. یک مسجد و یک حمام قدیمی بسیار زیبا  و تاریخی در كنار این بقعه دیده می‌شود و یک مدرسه علمیه قدیمی كه با یک راهروی مزین به كاشیكاری به بقعه متصل می‌شود فضای سبز و زیبای این بقعه آن را به نگین سبز بافت قدیم دزفول مشهور کرده است. این بقعه زیبا و ارزشمند به شماره 1377 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
مورث‌نوری ادامه داد: از دیگر بناهای مهم محله که در سال‌های اخیر نیز مرمت شده حمام شاه رکن الدین دزفول است که یکی از بناهای تاریخی دوره صفوی است. این حمام همچون دیگر حمام‌های عمومی عهد قدیم شامل سربینه، میان در، گرمخانه ، آتشدان و... است. آب حمام از چاه موجود در بقعه شاه رکن الدین تأمین و در حوض‌هایی که در پشت بام حمام واقع است ذخیره می‌شده است. سربینه حمام به شکل هشت ضلعی است و شامل ایوان‌هایی است که در محل رختکن بوده و حوض هشت ضلغی زیبایی در مرکز آن قرار دارد. گرمایش گرمخانه توسط آتشدانی در زیر زمین جای دارد و به وسیله کانال‌هایی که گرما را هدایت می‌کند تأمین می‌شده است.
عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول افزود: نمای کلیه قسمت‌های این بنا آجری بوده و در پوشش‌ها از طاق و گنبدهای رفیع و زیبا استفاده شده است. این بنا در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده است و در حال حاضر به عنوان کتابخانه عمومی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و به عنوان یکی از جاذبه‌های ارزشمند تاریخی شهر دزفول محسوب می‌شود و به شماره 8379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: در کنار مجموعه زیبا و منحصر بفرد شاهرکن الدین خانه‌های تاریخی متعددی با تزیینات آجری (خوون‌چینی) وجود دارد که هر کدام بناهایی آجری با ارزش معماری بسیار بالا هستند که از آن جمله می‌توان به خانه‌های زیبای مهدوی، محسنی، مجاهد، ساباط و خانه غفوری اشاره کرد. همچنین می‌توان از دو خانه تاریخی  نیلساز و گلچین یاد کرد که به زیبایی هر چه تمام‌تر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
به گفته مورث‌نوری: وجود مجموعه‌ای منحصر به فرد و بی‌بدیل از آثار تاریخی در محله شاه رکن الدین، دسترسی بسیار خوب به وسایل حمل و نقل موتوری و ایستگاه اتوبوس، قرارگیری در مرکز شهر و همچنین زنجیره‌ای طلایی از آثار متعدد تاریخی نشان از پتانسیل بالای این محله برای تبدیل شدن به محله نمونه گردشگری دزفول است؛ موضوعی که می‌تواند در ارتقای صنعت گردشگری در شهرستان دزفول و استان خوزستان بسیار موثر باشد.
این دوستدار میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: همچنین در سال‌های اخیر به دلیل علاقه مردم و دوستداران به بافت تاریخی این محله در مسیر برنامه‌های بافتگردی تورهای گردشگری قرار گرفته اما متاسفانه با وجود ظرفیت بالای این محله بسیاری از خانه‌های تاریخی آن به دست فراموشی سپرده شده و مورد بی‌مهری واقع شده‌اند. در صورتی که با اندکی توجه، اختصاص بودجه، مرمت و تغییر کاربری برای این بناهای تاریخی روحی تازه در کالبد این محله دمیده خواهد شد.
وی بیان کرد: در محله شاه رکن الدین با مرمت بناهای تاریخی می‌توان از خانه‌هایی دیدن کرد که قدمت هر کدام از آنها به دوره قاجاریه و بیش از یک صد سال می‌رسد. تبدیل کاربری بناهای این محله به موزه، نگارخانه، مهمانپذیر سنتی و... نقش مهمی در اشتغال و درآمدزایی از طریق رونق صنعت گردشگری و افزایش نقش محله شاه رکن الدین در این صنعت در شهرستان دزفول دارد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.