خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر : 39163
Share
در هشتمین جلسه شورای شهر اهواز بررسی شد؛

بررسی همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه با شهرداری و تفویض اختیار به شهردار اهواز

هشتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز بعد از ظهر روز گذشته با دستور کار لایحه موافقنامه همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه با شهرداری اهواز و بررسی ایراد فرمانداری نسبت به مصوبه تفویض اختیار به شهردار اهواز در صحن شورا برگزار شد.

هشتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز بعد از ظهر روز گذشته با دستور کار لایحه موافقنامه همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه با شهرداری اهواز و بررسی ایراد فرمانداری نسبت به مصوبه تفویض اختیار به شهردار اهواز در صحن شورا برگزار شد.
محمدجعفر فلسفی در ابتدای این جلسه با اشاره به اظهارات هتاکانه و موضع‌گیری مجدد توهین‌آمیز رییس جمهور آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر اظهار کرد: این سخنان ترامپ موجی از واکنش‌های جهانی را به دنبال داشت و مجددا اثبات کرد که آمریکایی‌های قابل اعتماد نیستند و میخواهند با مسائل کشورهایی که به گمان آنها باید زیرمجموعه آمریکا باشد، با موضع قلدرمآبانه و ظلم‌خواهانه برخورد می‌کنند.
وی ادامه داد: حضرت امام خمینی پاسخ تمام این رفتارها را داده است و نوع نگاه امام به مسائل اینچنینی از اولایل انقلاب اسلامی و ایشان به ویژه در اواخر عمر به طور صریح برای ما روشن کرده که تا آخر خط با این برخوردها چه رفتاری داشته باشیم. همه ما شاهد حسن نیت جمهوری اسلامی نسبت به توافقنامه برجام بودیم و همه به پایبندی ایران به این توافقنامه واقف هستند.
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در ادامه به بیان خط مشی و سخنانان امام خمینی در مورد کشور آمریکا و سایر قدرت‌های استبکاری پرداخت و تصریح کرد: امام خمینی می‌فرمایند تا زمانی که ما از ارزش‌ها و معنویات الهی‌مان عدول نکنیم قطعا آمریکا و دشمنان ما دست بردار نخواهند بود و چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست‌ها، آمریکا و شوروی در تعقیب ما خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مذهبی ما را لکه‌دار کنند.
فلسفی با تأکید بر اهیمت این سخنان امام خمینی افزود: این فرمایشات امام بسیار حساس و زیبا و غنی هستند و چارچوب، ‌سیاست‌ها، اصول و مبانی را برای ما روشن و مشخص کرده است و امیدوارم در مواقع اینچنینی به آنها استناد کنیم. تمام فشارهای بین‌المللی که به ایران وارد می‌شود قصد شکاف اجتماعی در کشور را دارند و اگر این فشارها وجود نداشت، قطعا بسیاری از مشکلاتی که اکنون دامنگیر کشور شده است را نداشتیم.
وی برگزاری نشست‌ها و بازدیدهای مختلف توسط کمیسیون‌های شورا را رویه‌ای بسیار خوب دانست و با ابراز امیدواری نسبت به تداوم این روند بیان کرد: این امر نشانگر جدیت شورا در امر نظارت است. روز گذشته اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا و امروز هم کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری از برخی نقاط شهر بازدیدهایی داشتند.
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به حضور  جمعی از پرسنل بازنشسته سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز در جلسات اخیر شورا گفت: پرسنل اتوبوسرانی اهواز در سال 94 و سال 95 تحت عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشست شدند. در این نوع بازنشستگی باید چهار درصد بابت کار سخت و زیان‌آور به این افراد تعلق بگیرد که پرداخت این مبلغ، حواشی خاصی را تاکنون به همراه داشته است.
فلسفی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری بابت این چهار درصد، پنج میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است. بنا بود این بدهی به صورت اقساط ماهیانه 500 میلیون تومانی پرداخت شود. قسط خرداد ماه نیز پرداخت شد. اما اکنون تأمین اجتماعی برای مابقی طلب خود درخواست چک کرده است.
وی افزود: با توجه به اینکه از لحاظ قانونی شهرداری اجازه ندارد چک بدهد، باید برای پرداخت بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی یک توافق صورت بگیرد. در آخرین تماسی که با شهردار در این خصوص داشتیم، آقای کتانباف گفت که اول ماه بعد جلسه‌ای با مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان برای اخذ تصمیم نهایی در مورد این بدهی خواهد داشت تا نحوه پرداخت این تعهد شهرداری مشخص شود. انشاءالله باید در این زمینه تفاهمی صورت بگیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی باید با هر شیوه‌ای چه تهاتر و چه شیوه‌های مالی پرداخت شود، گفت: بالاخره تأمین اجتماعی باید پیشنهاد شهرداری را قبول کند چه با اعتبار آقای کتانباف و چه با استفاده از شیوه‌های مالی موجود. آقای کتانباف قول پیگیری این مسأله را داده است و با شناختی که از آقای کتانباف دارم مطمئنم این اتفاق خواهد افتاد. من به پرسنل اتوبوسرانی چندین بار گفتم که اطمینان داشته باشید این مساله پیگیری می‌شود و این کار هم انجام شود.
فلسفی با بیان اینکه واقعا فشار سنگینی بر دوش آقای کتانباف و مجموعه شهرداری قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری حدود 600 میلیارد تومان بدهی دارد. با این حساب باید در این چند سال به پرداخت این بدهی‌ها بپردازیم. مگر کل بودجه عمرانی شهرداری چقدر است؟ سال گذشته بودجه عمرانی شهرداری 650 میلیارد تومان بود. در این زمینه آقای کتانباف کار سختی در پیش دارد و از طرفی هم می‌خواهد کار بکند.
وی ادامه داد: اینکه بنا باشد هیچ کاری انجام ندهیم و فقط بدهی‌ها را بپردازیم، منطقی نیست. دغدغه شورا و شهرداری، مهیا شدن شرایطی است که منجر به رقم خوردن اتفاقات خوبی در شهر بشود و تلاش آقای کتانباف بر تعریف منابع جدید درآمدی برای شهرداری است.
رئیس شورای اسلامی شهر اهواز عنوان کرد: شهردار در حال پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه با بانک شهر است تا 300 میلیارد تومان اعتبار به شهرداری تزریق شود، مگر گشایشی صورت بگیرد. اکتفا به درآمدهای عادی شهرداری، هیچ اتفاقی را رقم نخواهد زد.
محمدهادی قنوات منشی اول شورای اسلامی شهر اهواز نیز در خصوص اعتراض جمعی از پرسنل بازنشسته سازمان اتوبوسرانی اهواز نسبت به عدم تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی آنها اظهار کرد: مشکل پرسنل بازنشسته سازمان اتوبوسرانی در کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور مطرح و در این راستا جلسه‌ای با حضور مدیرکل تأمین اجتماعی و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان برگزار شد. همچنین صحبت‌هایی با شهردار و مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری داشتیم.
وی ادامه داد: برای حل مشکل پرداخت چهار درصد بابت سخت سختی و زیان‌آوری کار پرسنل بازنشسته سازمان اتوبوسرانی درخواست دادیم تا جلسه کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان‌آور در شهرداری برگزار شود. هفته آینده کمیته بدوی و تجدید نظر مشاغل سخت و زیان‌آور در محل شهرداری اهواز جهت رسیدگی به این مسآله برگزار خواهد شد.
هادی قنوات افزود: طی صحبت‌هایی که با مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان داشتیم، متقاعد شدند که برای تسویه بدهی شهرداری به تأمین اجتماعی از سایر شیوه‌های مالی استفاده شود تا مشکل این پرسنل را حل کنیم. انشاءالله به زودی شاهد حل این مشکل خواهیم بود.
جاسم موسی‌پور دیگر عضو شورای شهر اهواز در نطق پیش از دستور خود، اظهارات اخیر ترامپ در مورد جمهوری اسلامی ایران را صدای تفرقه افکنانه و تصویر شیطانی استعمار نو دانست و اظهار کرد: بار دیگر آمریکای خباثت پیشه توسط این رئیس جمهور نادان، چهره واقعی خود را در عرصه جهانی به نمایش گذاشت و یکی از شریف‌ترین و مؤثرترین نهادهای جمهوری اسلامی را مورد تعرض و تعدی قرار داد.
وی ادامه داد: امروز سپاه تنها امید و ملجا ملت‌های آزاده و مستضعف جهان است. حمایت‌های سپاهیان اسلام، داعش را به نقطه بدون بازگشت و مرز پرتگاه نابودی کشانده است. امروز دنیا می‌داند محو شدن این تروریسم (داعش) ثمره خون‌های مقدس سپاهیان است. حججی و کیهانی تا دیگر شهدای مدافع حرم. امروز همه ایران سپاهی هستند.
این عضو شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه تغییر وضعیت کنونی شهر اهواز، مطالبه جدی همه شهروندان و هدف غایی شورای پنجم است، تصریح کرد: فرصت آزمون و خطار و تکرار اشتباهات گذشته را نداریم. حتی یک لحظه را نباید در خدمت به مردم و رفع محرومیت‌ها و انجام پروژه‌های بزرگ و ماندگار از دست داد.
موسی‌پور به آغاز تلاش گسترده کمیسیون فرهنگی شورا برای رفع آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌های فرهنگی سطح شهر اشاره و عنوان کرد: بر این باور هستیم که در کنار جبران عقب‌ماندگی‌های شهر، اولویت نگاه و رویکرد شهردار و مدیریت شهری را به موازات عمران و توسعه به موضوع مهم و اثرگذار فرهنگی تغییر دهیم.
وی با اشاره به بازدید روز گذشته جمعی از اعضای کمیسیون فرهنگی از پارک‌های بانوان سطح شهر اهواز بیان کرد: متأسفانه وضعیت نگهداری و بهره‌برداری از دو پارک بانوان، 74 زمین ورزشی و یک سرای محله اهواز، نه تنها مقبول نیست بلکه بسیار اسفناک و غیرقابل قبول است.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: امکانات ورزشی موجود به نحو عادلانه و نظام‌مند توزیع نمی‌شوند. بانوان عزیز اهوازی به دلیل جانمایی نادرست، امکانات ناکافی، شرایط نگهداری اسفبار و عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی اصولی با دو پارک بانوان موجود ارتباط برقرار نکرده‌اند.
موسی‌پور با اشاره به تلاش کمیسیون فرهنگی برای رفع محرومیت‌های قشر زنان اهوازی گفت: بانوان گرامی اهوازی بدانند گرچه در شورای پنجم صاحب کرسی نیستند، اما تک تک اعضای شورا خود را مدافع حقوق بانوان گرامی می‌دانند و این کمیسیون شورا از هیچ تلاشی برای رفع محورمیت‌ها و رسیدگی به این بخش مهم جامعه فروگذار نخواهد کرد.
وی خواستار اتمام عملیات اجرایی شش سرای محله و فرهنگسراهای اهواز در اسرع وقت شد و با اشاره به نزدیک بودن اربعین حسینی اظهار کرد: انتظار می‌رود همچون سال‌های گذشته و بلکه قوی‌تر تمهیدات مناسب‌تری برای خدمات‌رسانی به زوار حسینی اندیشیده شود.
این عضو شورای اسلامی شهر اهواز افزود: به نظر می‌رسد با وجود همت شهردار محترم، سرعت کافی برای تحقق این امر وجود ندارد در حالی که مدیریت شهری در اهواز باید در حد توان با بسیج همه امکانات و نیروها، حماسه‌ای در خدمت‌رسانی به زائران خلق کند.
در ادامه شورا وارد دستور کار اول جلسه تحت عنوان ایراد فرمانداری نسبت به مصوبه تفویض اختیار به شهردار اهواز شد. با بررسی و تصویب اعضای شورا در نهایت، ایراد یا نظر فرمانداری اهواز نسبت به بندهای یک، دو، سه، چهار، هفت، هشت، ده، یازده، چهارده، پانزده و بیست لایحه تفویض اختیار به شهردار اهواز پذیرفته شد و این بندها اصلاح شدند.
همچنین ایراد فرمانداری نسبت به بند پنج این لایحه که مغایر با وظایف و اختیارات شورا تشخیص داده شد و از سوی فرمانداری اهواز تأیید نشده بود، مورد پذیرش شورا قرار نگرفت و رأی اصراری به آن داده شد. بند پنج لایحه تفویض اختیار به شهردار تحت عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز جهت به وثیقه گذاشتن املاک شهرداری نزد مراجع قضایی در قبال آزادی پرسنل شهرداری در مواردی که موضوع مطروحه مربوط به وظایف کارکنان شهرداری باشد، است که در ششمین جلسه شورا به تصویب رسیده بود.
همچنین بند هجده لایحه تفویض اختیار به شهردار اهواز تحت عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز به منظور خرید هرگونه عرصه و اعیان، مجتمع احداثی، وسایل و تجهیزات و امکانات مورد نیاز و یا ایجاد مجتمع مسکونی و یا معاوضه با عرصه و اعیان ملکی شهرداری با اشخاص حقیقی یا حقوقی به جهت ایجاد مکان‌های رفاهی، تفریحی، خدماتی و ورزشی در اهواز و دیگر استان‌های کشور جهت کارکنان شهرداری و خانواده‌های آنها و یا رفع نیازمندی‌های شهرداری است که فرمانداری اهواز به آن ایراد وارد کرد.
بر اساس نظر فرمانداری اهواز این بند با عنایت به ماده 73 قانون شهرداری که اعلام می‌دارد کلیه عوارض‌ها و درآمد هر شهرداری منحصرا به مصرف همان شهر خواهد رسید، لذا با شرط اینکه اجرای فعل این بند در محدوده شهر اهواز باشد، تأیید می‌شود. در نهایت شورا با این نظر فرمانداری موافقت نکرد و به بند 18 این لایحه رأی اصراری داد.
همچنین بند 19 لایحه تفویض اختیار به شهرداری تحت عنوان تفویض اختیار به شهردار اهواز در جهت انجام توافقات لازم با اشخاص حقیقی یا حقوقی که در سنوات گذشته به نوعی اراضی و املاک دارا یا فاقد سند مورد ادعای آنها توسط شهردرای به غیر ابتیاع و یا به عنوان معوض واگذار شده و طرف توافق از شهرداری درخواست انتقال سند قطعه واگذار شده را دارند، پس از تقدیم توسط کارشناس برای هر مورد تا سقف 50 میلیارد ریال است که فرمانداری اهواز این بند را با شرط تنظیم توافقنامه سه جانبه ،فی ما بین واگذار شونده یا قائم مقام شهرداری و مالک رسمی و انتقال رسمی قطعه به نام واگذار شونده یا قائم مقام وی، تأیید کرده است.
این شرط فرمانداری نیز مورد پذیرش شورا واقع نشد و شورا به این بند از لایحه تفویض اختیار نیز مجدداً‌ رأی اصراری داد.
بندهای شش، نه، دوازده، سیزده، شانزده و هفده لایحه تفویض اختیار به شهرداری نیز با شروطی که فرمانداری گذاشته بود به رأی گذاشته شده بود و مطابق نظر فرمانداری اهواز اصلاح و توسط شورا تصویب شد.
دستور کار دوم این جلسه لایحه دستور عمل واگذاری خانه‌های بازی و فرآموز بود که با توجه به اینکه در جلسات قبلی شورا یک بار به تصویب رسیده بود، از دستورکارهای این جلسه حذف شد و شورا وارد دستور کار سوم با موضوع لایحه موافقنامه همکاری قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه با شهرداری اهواز شد.
هادی قنوات در خصوص این لایحه اظهار کرد: توافقنامه شهرداری با قرارگاه خاتم با چهار رأی در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی به تصویب رسید و وارد صحن شد. اما با توجه به اینکه این توافقنامه ممکن است بار حقوقی و مالی برای شهرداری ایجاد کند، بند به بند آن نیازمند و مستلزم بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این توافقنامه شامل طراحی و ساخت می‌شود، بحث بسیار مهم و حساسی است و نمی‌توان به راحتی از آن گذشت و شاید از بحث تفویض اختیار به شهردار نیز حساس‌تر باشد زیرا تفویض اختیار قابل برگشت یا اصلاح است اما این توافقنامه در صورتی که به تصویب برسد، ممکن است بار حقوقی برای شهرداری به همراه داشته باشد.
در نهایت با توجه به ابهاماتی که از سوی برخی اعضا در رابطه با توافقنامه شهرداری با قرارگاه خاتم‌الانبیا مطرح شد، و همچنین تعیین تکلیف مباحثی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، پیش‌نویس مالی، ‌پیش پرداخت‌ها و وضعیت قراردادهایی که باید منفک شوند، مقرر شد که این لایحه در کمیسون تلفیق متشکل از کمیسون عمران، معماری و شهرسازی و کمیسیون حقوقی، املاک، امور اقتصادی و سرمایه‌گذاری مورد بررسی مجدد قرار بگیرد.
در ادامه شورا وارد دستور کار جهارم این جلسه تحت عنوان بررسی لوایح مساعدتی تنظیم شده و دستور کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای چهارم به باشگاه فرهنگی ورزشی ولایت اهواز و چهار شهروند دیگر شد که در نهایت این دستور کار به تصویب نرسید و مقرر شد که مجددا برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون فرهنگی شورا ارجاع داده شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.