خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۷ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴
کد خبر : 39005
Share
وقتی قانون منع عرضه قلیان بین زمین و آسمان معلق می ماند

لابی های پشت پرده تاجران دود ادامه دارد

متاسفانه تجارت توتون و تنباکو سومین سود دنیا را دارد و سلامتی مردم دستخوش سود تاجران دود است. این در حالی است که تمامی عرضه‌کنندگان قلیان به صورت غیرقانونی کار می‌کنند. از سوی دیگر مصرف دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های ما به وفور دیده می‌شود که این نشان دهنده ضعف

به گزارش خوانانیوز تیرماه سال 94 بود که خبر اعلام بخشنامه ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص عدم عرضه قلیان در اماکن عمومی و از جمله قهوه‌خانه‌ها شنیده شد. اجرایی شدن این بخشنامه آنقدری تاثیرگذار بود که صاحبان قهوه خانه ها و سفره خانه های سراسر کشور  را به تکاپو  و البته لابی در جهت عدم اجرای  آن وادار کند.
البته عدم اجرای این بخشنامه و قوانین موجود به  سال ها قبل باز می گردد. در زمان دولت نهم و دهم بود که یک روز استفاده از قلیان ممنوع می‌شد و تا نیروی‌انتظامی می آمد برای اجرای این قانون و البته پلمپ کردن قهوه‌خانه‌های آماده شود؛ رئیس جمهور وقت خبر از بازگشایی قهوه خانه ها می داد و اعلام می کرد قلیان آزاد است! یا اینکه وزیر بهداشت وقت، قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را با نظر دیوان عدالت اداری اجرایی می‌کرد و روز دیگر هیات وزیران این قانون را نقض؛ قهوه‌خانه را از شمول اماکن عمومی خارج و اعلام می کردند می‌توان در این اماکن آزادانه قلیان عرضه کرد!
 در مدت زمان 20 سالی که از تصویب قانون  ممنوعیت استعمال قلیان می گذرد، همچنان قلیان به عنوان یک تفریح رایج جوانان ایرانی به حیات خود ادامه می دهد. به عنوان مثال یک بار در سال 83  مصرف قلیان در اماکن عمومی کشور ممنوع شد اما در سال 84 بار دیگر با اصلاح تبصره ماده1 آیین نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی، قهوه خانه ها و رستوران های سنتی مجاز  اعلام شد.
حتی در سال 1386 که برای چندمین بار  وزارت بهداشت بحث ممنوعیت قلیان را مطرح کرد اما دو سال بعد در سال 88  کارشناس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت از اجرای مجدد طرح جمع آوری قلیان ها از قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی خبر داد . بعد از این زمان نیز در چهاردهم آبان سال 1390،  وزارت بهداشت اعلام کرد که بر اساس ابلاغ جدید دیوان عدالت اداری، نامه‌ وزارت کشور در سال ‌۸۶ مبنی بر اینکه استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارایه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند، غیرقانونی است.

در استعمال دخانیات سن و جنسیت مهم نیست!
به گزارش خوانانیوز متاسفانه در شرایطی به سر می بریم که استفاده از قلیان دیگر مرزهای سن و جنسیت را پشت سر گذاشته و پای زنان و کودکان نیز به این تفریح شک دار باز شده؛ حتی این روزها قلیان به یک چالش سیاسی بین نظام و عامه مردم تبدیل شده است.
مطالعات پزشکی نشان می دهد؛  افراد سیگاری ای که به طور متداول 8 تا 12 نخ سیگار را در روز مصرف می‌کنند به طور متوسط با 40 تا 75 پک  که به مدت 5 تا 7 دقیقه به طول می‌انجامد حدود 5 تا 6  لیتر دود استنشاق می‌کنند و این در حالی است که مصرف کننده قلیان در هر وعده مصرف که به طور متداول 20 تا 80 دقیقه طول می کشد حدود 5 تا 200پک می‌زند که هر پک به طور متوسط حاوی 15  درصد تا یک لیتر دود است. میزان و عمق دم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است و قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می‌شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می‌شود، 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

متاسفانه تجارت توتون و تنباکو سومین سود دنیا را دارد و سلامتی مردم دستخوش سود تاجران دود است. این در حالی است که تمامی عرضه‌کنندگان قلیان به صورت غیرقانونی کار می‌کنند. از سوی دیگر مصرف دخانیات در فیلم‌ها و سریال‌های ما به وفور دیده می‌شود که این نشان دهنده ضعف متولیان در نظارت و اجرا است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.